Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Malin de Besche - 6 januari 2014 19:57

Det är härligt med röda dagar mitt i veckan, speciellt när det är en måndag för då får man ju lite extra tid till träning, eller i varje fall möjlighet att lägga passet tidigare på dagen. Idag var det ingen basketträning varpå jag planerade ett träningspass inför mitt 400m lopp.

 

Min plan var att jobba till IP som uppvärmning och sedan köra 400m test x3. När jag kommit fram till IP stannar jag tiden och börjar köra lite nyttiga rörelser för en löpare. Till en början är jag ensam, men efter en stund kommer det en man och kör lite löpskolning och lite samma rörelser som jag.

Jag kör en fyrahundring och kommer i mål på ca 8 sekunder bättre än förra gången, 1,22. Medan jag står där och pustar ut går mannen förbi mig och sedan sätter av en rejälspurt på 350m.

När han kommer i mål frågar jag honom om han är friidrottare. Det var han, en gammal avdankad sådan som har satt fart igen och ska tävla på lördag.

Jag berättade om mitt lopp den 6 februari och bad om att få lite tips. Han sa då att jag ska springa kortare sträckor än 400 för att få upp farten. 3x300 var ett bra sätt att träna med 7-8 minuters vila mellan.

Så jag körde helt enkelt 3x300 resten av passet.

Varv 1: 1:02

Varv 2: 1:01

Varv 3: 1:00

När jag sprungit minavarv bad jag om fler tips och han var villig att dela med sig. Han menade på att jag skulle variera passen men hålla mig till kortare sträckor än 400 för att få farten och klara av att jobba igenom syran. Det gäller att vara snabb i fötterna.

För att variera tipasade han mig att köra förutom första tipset:

  • 350, 300, 250, 200 - Kortare vila
  • 4X200 - Något kortare vila

För att få till en full träning tyckte han att jag skulle köra lite lättare hopp för att få upp explosiviteten. Hoppa lite jämfota, på ett ben mm. Och som sista tips sa han att jag inte skulle träna för mycket. Själv lägger han 2 dagar i veckan på löpning. Nu har ju jag lite bråttom med att öka farten så det kanske blir 3 pass i varje fall för min del.

Han önskade mig lycka till och så joggade han iväg.


Själv körde jag lite lättare jogg 800m innan jag joggade hemåt och funderade lite på tipsen som han gav. Att träna sprint är ju lite annorlunda än att träna distans som jag normalt tränar. Man jobbar mycket mer på max och har mer vila. För man behöver ju inte så lång uthållighet, men tillräckligt lång för att det ska vara sjuuukt jobbigt.

Mannen som jag inte vet namnet på sa att det finns många riktigt duktiga långdistansare som inte alls gör så bra ifrån sig på kortare, som 400m.


Jag har ett inplanerat löppass imorgon, men funderar på att ta en vilodag istället. Jag har ju bett coachen om mjölksyra på kommande träning som är på onsdag. :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards