Alla inlägg under december 2013

Av Malin de Besche - 8 december 2013 21:58

Den här dagen har varit full av julhandel, basket och julmys. Allt gick inte som jag tänkt mig, men rätt nöjd ändå. Jag fick mig ett par glada överaskningar och jag har fått en del idéer och inspriation för hir jag ska få vidare.


Lugn och skön start idag innan jag och sonen åkte iväg för att julshoppa. Han skulle få uppgradering av sitt PS3 som tidig julklapp. Eftersom att han är medlem på Game blev det mycket billigare än vad jag räknat med och vi har ett halvårsgaranti. Jag fick inte till alla julklappar jag tänkt mig, men jag fick en hel del idéer efter att ha pratat med en säljare.

Lunchen käkade vi på Max där jag åt ett GI-meal som är  något bättre alternativ än de klassiska hamburgemålen. Här var det ett mörkare bröd med frön i och som tillbehör kan man få bönsallad, morötter eller grönsallad.

Avslutade shoppingrundan med att handla ingredienserna till adventsfikat till kvällen.


Sen åkte vi iväg till tjejernas match. Det är alltid lika roligt att träffa mina tjejer. Jag försökte få dom att spela det spel vi övat på under träningen (egentligen grundrörelsen passa åt ett håll och sätta screen åt andra). Men de lyckades inte få till detta en enda gång. De blev för stressade. Men däremot fick de till något som de inte alls kunnat få till tidigare. Snabbt uppspel satt som en smäck. De vann inte matchen, men de var roligt att se att det snabba uppspelet lossnade. Det fick till många fina avslut. Försvarsspelet såg också mycket bättre ut den har gjort tidigare.

Det är en seger bara det i sig.


När vi kom hem igen åt vi middag (kyckling i jordnötssås och ris) och sen fixade jag med lite julmys. Chokladbollarna bakom lucka #8. Det var väldigt enkelt och smakade fantastiskt gott. Mycket godare än de man bakade när man var liten.

     


Av Malin de Besche - 8 december 2013 08:30

Så har vi kommit till andra advent och 8 december. Julen består ju till stor del att äta gott. Både innan jul, under julen och resten av året. Därför kan det ju vara bra att se till att det goda även är näringsrikt.


 

I juletid brukar det flöda choklad. Och då finns det bättre och sämre alternativ. Och det är inte mycket som slår hembakt. Hittade ett recept med råa chokladbollar. Dessa ska jag definitivt göra till adventsfikat ikväll.

 

2dl havregryn eller boveteflingor

2dl kokosflingor

1/2 vanlijstång

1/2dl kokosfett

10 mjuka urkärnade dadlar (100g)

2msk starkt kallt kaffe

2msk raw kako

1/2 dl honung

1tsk pepparkakskrydda

1/2 krm salt


Garnering:

Rostad hackad sötmandel, kokos eller kakaonibs

Mixa havregryn eller bovete med kokos till fina smulor. Tillsätt vanlijfröna. Smält kokosfett och mät upp till 1/2 dl.

Häll kokosfett i grynblandningen och resten av ingredienserna och mixa till en jämn och ganska slät smet. Gör till små bollar och rulla i kokosflingor,hackade nötter eller chokladnibs.


Ska såklart fortfarande ätas med försiktighet, inget är så nyttigt att du alltid kan äta det. Det är bara det att du får i dig mer näring än vid vanliga chokladbollar.


#Recept #adventsfika #rawfood #Hälsogodis

Av Malin de Besche - 7 december 2013 10:40

Det är matchdag och som vanligt måste man tagga till och se till att få full fokus. Ladda med bra energi och ge gärnet. Innan min egna match ska jag heja på min dotter som ska spela med det ett år äldre laget som behöver förstärkning.


För att undanröja hindret att orken ska ta slut är det viktigt att ladda med en god frukost. Ska fundera ut en bra mellis också som jag kan äta en stund innan matchen.

 

Paulúns supergröt, grape, ägg och macka. Nu e jag laddad! :)

Av Malin de Besche - 7 december 2013 09:00

Man brukar ju säga att bästa träningen är den som blir av. Men skulle nog vilja säga att den träning som inte känns som träning är aningen vassare. Det som är så roligt att man kan hålla på hur länge som helst och man märker inte ens av att man blir trött eller svettig. Då är detta ett perfekt redskap för det.


 

Detta är ett redskap som man växer upp med. Det finns inte ett barn som tänk att de ska använda det för att träna. De gör det för att det är roligt. Och har man roligt så kan man hålla på hur länge som helst. Och lägger man in ett tävlingsmoment så finns det inget stopp för min del.

Hopprep  

Jag pratar om hopprepet. Det är grymt bra träning. Du rör hela kroppen och därmed förbättrar syreupptagningsförmågan.

Det ger hård träning för vaderna som är en relativt liten muskel som bär på hela vår kroppsvikt.

Du tränar fotlederna som är väldigt aktiva.

Det är också väldigt bra träning för lår och rumpa.

Du får en bra blodcirkulation.

Och det bästa är att du kan plocka fram det innomhus när det är kallt och ruggit utomhus.


Det enklaste är att föredra. Att köpa ett som räknar varv och kalorier är bara onödigt. Kaloriräknaren är inte att lite på då hopprepet inte har en aning om hur lång du är, vad du väger, hur vältränad du är, om du är man elle kvinna mm som spelar ganska stor roll för hur mycket kalorier du förbränner.


Ok varvräknare kan vara roligt om du sätter mål på hur mycket du ska hoppa, det är lätt att tappa räkningen när det går fort. :) Så hoppa på för kondition och styrka och spänsten.

Av Malin de Besche - 6 december 2013 22:14

Alla som brukar gå på Julbord på restaurang vet att det verkligen kan variera i kvalietet på julborden. Det jag var på idag hörde till de bättre. God och fräsch mat och det såg aldrig slabbigt ut som det kan göra när många ska ta mat. Och de hade något jag inte sett de ha som alternativ på julbord förut.


Jag kunde inte hålla mig helt till bara nyttigheter på det här julbordet. Det fanns för mycket gott, så jag föll för frestelsen. Men jag höll mig borta från Janson och rörorna. Jag var inställd på att dricka vatten till julbordet, men jag upptäckte att de hade något mycket bättre på bordet.

 

Äppelmust, 100% kallpressade äpplen och inte en gnutta tillsatt socker. Men tyvärr kunde jag inte hålla mig från efterrättsbordet. Så jag fick i mig min del av kalorier den vägen.


Det fanns många sortert sillar, lax av flera olika slag och ägg. De hade kallskuret kött av rådjur, vidsvin och älg. Självklart julskinga och flera spännande senapssorter till. Jag tog en med fänkål.

Efterrättsbordet hade flera olika chokladsorter, ris a la malta, saffranspannkaka och biscotti.


Jag kan starkt rekomendera Spis & Vin i Tyresö


Bra uppladdning inför morgondagens match.

Av Malin de Besche - 6 december 2013 09:00

Jag kom över en artikel på Fitness Magazine som handlade om julbordet och vad det man brukar ha på julbordet och vad de innehåller för kalorier. Nu är det ju inte bara kalorierna som avgör om det är hälsosam mat eller inte, men jag tyckte ändå att det var lite intressant och fick mig att fundera vidare. Lite tankar bakom dagens lucka.

  


Något som slår mig är att julborden inte innehåller många grönsaker. De man kan hitta är för garnering. I övrigt så är de inlagda eller tillagade med socker. Lite synd på de fina grönsakerna. Men jag gillar julbord och det går att göra lite hälsosamma val även om man går på ett traditionellt julbord. Så här kommer en del tips.

Ägghalvor

Lax i alla dess former

Julskinka (Om man skär bort fettkanten är köttet ganska magert)

Köttbullar

Rökt kött

Lutfisk

Skaldjur

Kokt potatis

Brunkål (innehåller förhållandevis lite socker i form av sirap)

Garnering i form av grönsaker

Men inget är ju är så onyttigt att man aldrig kan äta det. Det finns sådant som är nyttigt, men som man kanske ska välja lite mindre av pga just sockret.

Sill

Rödkål

Inlagda grönsaker

Det man ska undvika är alla dessa röror, korvar, patéer, efterrätter, ris a la malta, Jansson, öl, sprit och julmust. Men man kan ju lätt bli mätt på det nyttiga. Och finns det färsk frukt är det utmärkt alternativ till efterrätterna och som dryck kan man välja vatten eller för att festa till det lite bubbelvatten.


Men på kvällens julbord som vi har för våra coacher, kommer jag nog plocka liiiite sill och liiiite Jansson. Annars är det OK-listan som jag helst äter av i varje fall. Så inte mycket till avkall för min del.


Klicka här för att läsa Fitness Magazines artikel om julbordet och dess kalorier.


#Julbord #Julkalender #Julmat #NyttigareAlternativ

Av Malin de Besche - 5 december 2013 08:00

För god hälsa så krävs det att vi får våra grundläggande behov tillgodosedda. Vi måste äta när vi är hungriga för att få i oss bränsle, vi måste dricka när vi är törstiga så vi inte torkar ut och vi måste sova. Men hur gör man om bara inte kan komma till ro.


Bästa sättet att somna är att se till att man blir trött. Inte bara mentalt som man blir om man har ett kontorsjobb. Det handlar om att trötta ut kroppen. Så att man rent fysiskt är trött i kroppen. Då har du större möjligheter till att komma till ro.

Men har du tankar som far runt som oroar dig. Har du en massa "lösa trådar" är det svårt att komma till ro. Om det handlar om att du har mycket att göra och inte vet i vilken ordning du ska ta tag i saker. Kanske är du rädd att du ska glömma något. Då är bästa sättet att skriva ner vad som ska göras och om du vet vad som måste göras i nästa steg för att hantera problemet eller uppgiften. Finns det nedskrivet så missar du det inte och du har lättare att planerar in det som ska göras nästa dag.

Är det bara en massa tankar som far runt, tycker jag att det är bra att läsa. Då får jag bort tankarna från det som grämer mig och jag kan välkomna tröttheten.

Svårt att slappna av? Tänk dig då att du på varje utandning slappnar av i en kroppsdel. Du kan börja med fötterna, nästa utandning slappnar du av i vaderna, knäna, låren osv tilld ukommit upp till ansiktet. När jag använder mig av den här metoden så kan jag känna hur jag sjunker ner lite till för varje utandning ner i kudden och madrassen.

Så sammanfattnignsvis kan man säga:

  • Se till att bli fysiskt trött under dagen
  • Skriv ner problem och ev lösningar som grämer dig. Speca ner alla "måsten"
  • Se till att få bort tankarna på det som grämer dig, genom att göra något som kräver din uppmärksamhet, som att läsa.
  • Slappna av i en kroppsdel på varje utandning.

SOV GOTT!

Av Malin de Besche - 4 december 2013 23:07

Det flyter på i min utmaning. Jag har gått ut lungt men planen är att öka. Jag har också fått lite tips på hur jag ska lägga upp träningen inför min stora utmaning den 6 februari. Idag stämde kollegan som anmält mig av om jag var medveten om att jag ska springa.


Igår blev det 15 armhävningar 3 gånger, idag fick jag ihop 5x15. Jag har tänkt att jag ska köra 6 gånger, men det är lite svårt att hinna med, då det är mycket på jobbet nu. Men jag slänger mig ner på golvet vid skrivbordet ibland för att få ihop mina omgångar. En del kollar lite konstigt medan andra tänker, jaja det är Malin.


När jag ger mig an något så gör jag det helhjärtat. Min kollega som anmälde mig till leverantörsloppet hade inte koll på det. FIck ett mail idag där hon skrev uppmuntrande ord och med undermeningen att hon hoppas att jag ställer upp och att jag kommer jobba på att vinna. Jag lugnade henne med att jag var taggad till tusen och att jag kommer att gå in för träningen.


En övning på dagens träning var riktigt bra mjölksyreträning. VI körde korridorförsvar. Det innebär att en dribblar och får bara röra sig mellan 2 linjer som i en korridor. En försvarare ska se till att stoppa dribblaren. Detta drar på ordentligt med mjölksyra.


När vår träning var över var det dags för "gubblaget" att träna. Där kör även min gamla coach trots att jag nog inte kan klassa honom som "gubbe".   

Han gav mig lite tips på hur jag ska lägga upp träningen inför loppet. Han tyckte att jag skulle köra intervaller, genom att springa 20sek maxfart - vila 10sek 3 gånger i veckan, benstyrka 2 gånger i veckan och teknik 1 gång. Teknikenträningen ska alltså handla om att få till en bra start.

Så nu är det bara att börja då. Fick höra att kollegan som sprang förra året, han sprang på 63 sekunder. Det räknar jag med att slå. Jag har ingen aning om vad jag springer på idag, men det ska jag kolla av vid tillfälle.


När jag kommit hem igen gjorde jag dagens sista 15 armhävningar. Det är lite tungt då jag har träningsvärk sedan de tidigare. Men jag kämpar på.

 

#Utmaning #400m #XL-Galan "Träning #Armhävning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards