Alla inlägg under december 2013

Av Malin de Besche - 17 december 2013 21:26

Som jag skrivit om många gånger så har jag lite problem med mitt smälben som gett mig knäproblem och jag har tennisarmbåge som påverkar mitt skott och gör sig påmind vid olika styrkeövningar eller när jag lyfter saker. Nu har massören på mitt jobb kanske lösningen på mina problem.


Både tennisarmbågen och benet är något som jag dragits med mer eller mindre under mer än ett år. Det har ibland blivit bättre, men jag har inte känt att problemen varit helt borta.

Det har gått bra att spela basket, men löpningen är lite ostabil. Armbågen känner jag av när jag lyfter saker, som ett glas eller bär kassar, men inte alls vid armhävningar. Lite underligt det där.


Nu har massören som kommer till vårt jobb gått och utbildat sig i laserbehandling. Så idag fick hon testa den på mig. Först körde hon lasern mot mitt ben, musklerna kring armbågen och vid axeln. Därefter masserade hon mig. Lasern ska hjälpa muskler och leder att läka. Laserbehandling används allt oftare inom idrotten för att påskynda läkningen vid skador.


Jag hittade lite information på nätet om just laserbehandlingar. (laserbehandlingar.se)

En terapeutisk lasers biologiska effekt bygger på att laserns ljus är välordnat och rent med en enda våglängd. Denna speciella typ av ljus ger upphov till läkande reaktioner i cellerna. Cellen har ett antal ljuskänsliga delar. Exempel på dessa är cellmembranet, cellens vägg, och mitokondrien som omvandlar syre och blodsocker till energi. Vid laserterapi påskyndas cellernas och kroppens självläkning tack vare detta. Några exempel på effekter vid laserterapi är smärtlindring, minskad inflammation, stärkt immunförsvar samt bättre blodcirkulation. Laserterapi är en biverkningsfri behandlingsmetod för många olika symtom och tillstånd. Laserterapins effekter är väl utforskad och den vetenskapliga litteraturen är mycket omfattande.

  

Resultat som har publicerats i vetenskapliga tidskrifter har bla visat följande:

  • Immunsystemet kan generellt stärkas så att olika sjukdomstillstånd
    lindras, t ex astma och allergier. Även vid t ex stress och överansträngning kan
    allmäntillståndet genom ett stärkt immunsystem förbättras väsentligt.

  • Reumatiska besvär: Värk såväl som inflammatoriska processer
    kan påverkas av laserbehandling både allmänt och lokalt.

  • Smärta och spänning i t ex rygg, nacke,axlar och knän lindras
    effektivt, liksom även migrän och annan huvudvärk.

  • Läkning av idrottsskador såsom tennisarmbåge, stukningar och
    benbrott mm påskyndas av laserbehandling.

  • Orala besvär: Det finns stor erfarenhet av behandling mot inflamma-
    tioner, ilning, tandlossning och munntorrhet(t ex vid Sjögrens syndrom).

  • Andra problem som med fördel kan behandlas är t ex bihåle-
    inflammation, bensår, akne, herpes och dålig cirkulation.

    Det finns också resultat som visar att man genom stimulering av immunsystemet
    kan underlätta återhämtning och förbättra allmäntillståndet.

En behandling räcker inte utan jag kommer att få mig en dos vid varje tillfälle till dess att jag är helt bra. :)

#Laserbehandling #Massage #Tennisarmbåge #muskelvärk

Av Malin de Besche - 17 december 2013 07:00

Jag fortsätter med att förbättra julbordet. Till julbordet behövs ett gott och nyttigt bröd. Ett bröd som som ger massa näring och berikar med fibrer. Men framför allt så smakar det jul. Ett enkelt och gott bröd som smakar jul.

   

Det här receptet hittade jag på recept.se Det blir 2 limpor som har kort beredningstid och sköter sedan sig själv i ugnen. 

5 dl vetemjöl  

6 dl grahamsmjöl

2 dl valnötter  

2 dl hasselnötkärnor     

1 dl rågkross eller något annat fiberrikt; kli, kross eller frön

2 dl torkade aprikoser

2 dl russin

2 tsk malda nejlikor

2 msk kanel

2 msk ingefära

2 tsk salt

4 tsk bikarbonat

1 liter filmjölk

1 dl matolja

0.5 dl mörk sirap


Smörj brödformarna. Lägg vetemjöl och grahamsmjöl i en stor bunke. Hacka valnötterna och hasselnötterna grovt. Skär de torkade aprikoserna i mindre bitar.

Lägg nötterna, rågkross, aprikoser och russin på mjölet. Tillsätt även nejlikor, kanel, ingefära, salt och bikarbonat. Blanda alltihop.

Häll på filmjölk, olja och sirap. Rör ihop allt till en kladdig jämn smet. Häll degen i formarna.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i 75 minuter.

Låt bröden stå i formarna några minuter innan du stjälper upp bröden. Vira in bröden i bakhanddukar och låt svalna helt.


#Julbak #Julkalendern #Bröd

Av Malin de Besche - 16 december 2013 23:01

För ett år sen bestämde jag jag att kommande år skulle bli mitt friskaste år, eftersom att jag hade ett år bakom mig fullt med förkylningar och det kändes som jag ständigt var lite småsjuk och ibland tilltog det och jag blev liggandes. Jag kämpade med en förkylning och jag var less på att vara sjuk. Och nu när jag ser tillbaka, så har jag faktiskt varit mycket friskare.


Många av mina inlägg handlade om immunförsvaret och hur man stärker det, eller om alla mina förkylningar. Här är några av dom.

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se/2012/06/13/8078621-forkyld-igen/

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se/2012/11/09/8967946-mat-och-bak-i-halsans-tecken/

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se/2012/12/04/9099495-traningssnack-pa-jobbet/

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se/2012/12/18/9164717-det-drabbar-inte-bara-mig/

http://orkanensmitt.bloggplatsen.se/2013/02/17/9480712-nu-har-viruset-kommit-ikapp/


Jag fick höra att man ibland får perioder då man är mycket sjuk för att man bygger upp sitt immunförsvar. Om det är det som hänt eller om alla mina insatser har gett effekt är svårt att säga. Men det kan ju inte ha varit till någon nackdel i varje fall. Jag har ätit mer lax, ingefära, chilli och vitlök. Jag ha lagt in rutiner på att tvätta händerna så fort jag kommer in utifrån, innan maten och efter maten (förutom toalettbesöken såklart) :-)


Men istället har det här året inneburit en del skador, som har hållit mig tillbaka. Jag känner att ben och armbåge fortfarande inte är helt hundra, men de är brukbara och jag kan träna. Men jag har inte kört upp till den nivå som jag var vid innan jag blev skadad.

Immunförsvaret är som sagt stärkt men kropp och leder är inte lika starka som tidigare. (Även om jag så sent som på dagens träning imponderade på mina lagkarater med mina muskler).   


Så nästa år ska jag både hålla mig frisk och starkt!


#Immunförsvar #Förkylning #Skador #stark #Muskler

Av Malin de Besche - 16 december 2013 07:00

Detta är ett redskap som jag införskaffat för ett specifikt syfte, men som jag använt mindre än vad jag borde. Det är något som borde finnas i var människas ägo för att få den där smygande träningen som man gör utan att veta om att man tränar.

 

Har du inte en balanskudde eller balansplatta bör du skaffa en. Speciellt om du har kontorsarbete som är förödande för kroppen om man inte får in rörelse både under arbetstid och under övrig tid på dygnet.

I perioder står jag och arbetar och för att få in den där "smygande" träningen så använder jag balanskudden när jag står.

När jag står så tränar jag: fötter, fotleder, vader och bålstabiliteten.

När jag sitter så tränar jag: bålstabiliteten hela tiden medans jag sitter. Det blir inga stora rörelser, men de små stabilisreande musklerna aktiveras.


Självklart kan man utföra hård träning på dessa kuddar också. Man kan sitta på den medan man utför olika coreövningar. Man kan ha händerna eller fötterna på den när man gör armhävningar eller plankan för att avancera övningarna lite.

Även utfallssteg och knäböj blir lite svårare med en balanskudde då man samtidigt måste hålla balansen och det ökar också aktiviteten i fotlederna. Grymt redskap! Har du inte en sådan, önska dig en i julklapp.


#Julkalender #Balanskudde #Träningsredskap #hemmaträning #Bålstabilitet

Av Malin de Besche - 15 december 2013 08:00

Vad är bättre att få igång inspriationen än att ställas inför en utmaning. För mig är det näst intill omöjligt att inte anta en utmaning som jag ställs inför. Antar att det har med min tävlingsinstinkt att göra och mitt lite smått barnsliga sinne. 



Plankan är en fantastisk statis övning som stärker bålen. Det är viktigt med bålstyrka då det är de muskler vi ofta använder som hjälpmuskler. Med en bra hållning i alla träningsmoment vi utför (oavsett vad) undviker man skador och det blir mycket lättare att utföra övningen. Det blir lättare att ha rätt teknik.

 

Idag är det 3:e advent. Fram till 4:e advent ska jag utföra plankan så länge jag orkar, 3 gånger om dagen.

Sist jag gjorde en sådan utmaning blev rekorder 3:40. Ska bli spännande att se vad det blir denna gång. Kommer troligen att stå kortare till en början i varje fall. 

Självklart så ska man normalt variera sina övningar och träna bålen på många olika sätt så att alla muskler i bålen aktiveras. Men detta är en utmaning för att sporra. Är du med?


#Julkalender #Styrka #Utmaning #Bålstyrka

Av Malin de Besche - 14 december 2013 19:53

Jag vaknade med förkylning, men jobbade hårt hela morgonen med att bekämpa den. Jag skulle spela match och det var en match jag inte ville missa. Det var en rolig match, men jag fick mig en rejäl omgång där smärtan håller i än.


Jag såg till att få sova ut ordentligt och klev sedan upp för att äta en stärkande frukost. Idag blev det Paulúns supergröt med tranbär och nötter, ett ägg, en halv grapefrukt och en ostmacka på vörtbröd.

Sedan åkte jag för att hämta upp mina basketskor i hallen och vidare hämta upp en lagkamrat. Sedan bar det av till Södertälje. Redan i första perioden fick jag ett knä i låret igen, fast denna gång i vänster. Det var en smärta som drog igenom hela kroppen. Men mitt under match är det lätt att glömma att det gör ont. Men så fort jag hamnade på bänken kände jag av smärtan. Likt förra gången för en vecka sen så syns inget blåmärke, men det gör ont som vid ett blåmärke.

Det lustiga är att det samtidigt gör ont precis som vid träningsvärk. När jag reser mig från stolen, när jag sätter mig ner och när jag börjar gå efter att ha varit stilla. Men det gör bara ont på just det här området precis som ett stort blåmärke. Det gör så ont att jag var tvungen att hoppa över storhandlingen. Det måste ha blivit som en "inre" bödning att blodet inte kommit upp till ytan och yttra sig som ett blåmärke. Jag hoppas att det känns bättre imorgon när det är dags för mina tjejer att spela.

Det var en rolig match, trots förlust och trots att den gav mig denna enorma smärta så jag knappt kan gå.

Av Malin de Besche - 14 december 2013 08:00

Många gånger när man tänker att man ska börja träna, nå ett mål eller liknande så är det väldigt lätt att man inte kommer i mål bara för att man inte har någon plan. Man ser bara målbilden, inte vägen dit eller delmålen.


 

När jag sätter upp en mål, som att springa milen på en viss tid tex. Då letar jag fätt på ett träningsprogram för att nå just det målet. Sedan skriver jag in i almanackan varje träningspass, med en påminnelse. Sedan håller jag det stenhårt. Om jag sedan av olika själ måste prioritera något så planerar jag om veckan. Det som jag är noga med då är att se till att ha alla passen avklarade på söndagen.

Men på det här sättet så ökar motivationen och chanserna är mycket större att jag följer träningsprogrammet och når mina mål.

 

#Julkalendern #Lucka14 #Tips #planering #Motivation

Av Malin de Besche - 13 december 2013 18:48

Jag har stora barn och det här med Luciatåg och julpyssel är sedan ganska länge förbi. Man får vara glad om man får uppleva dessa juligheter idag. Självklart kan man fixa om man verkligen vill, men då måste man ju prioritera det och "make an effort".


Det var ljust och upplyst, alltså inte det där mysmörka med bara fladdrande lågor som ljuskälla. Men det var otroligt vacker sång i flera stämmor som fyllde Stinsenbyggnaden.

 

Det känns bra att ha sett ett luciatåg i varje fall. Är lite sänkt idag så jag kommer inte komma iväg till någon kyrka eller någon annanstans där de har luciatåg. Glad för det lilla. :) Nu lite mys ihopkurad i filt.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards