Alla inlägg under december 2013

Av Malin de Besche - 21 december 2013 23:55

Det var mycket jag hade tänkt att hinna med idag. Jag kom inte upp så tidigt som jag hoppats och allt jag tönkt göra tog längre tid. Tiden på morgonen kan bara rinna iväg. Nu gäller det att planera tiden för att hinna med allt vad det innebär att gå in i julspurten.


Efter frukost och efter att jag städat köket så var det dags att åka till baskethallen för klubbens julavslutning. Flickor 99 fick hålla i hela evenenmanget.

 

Efter avslutningen sprang jag och köpte sallad till lunch som jag åt under herrlagsmatchen. En spännande match som var hyfsat jämn hela tiden. Det var en match med heta känslor. Höganäs som de mötte fick totalt 4 tekniska fouls och en disk. Varje domslut som togs gnällde de på. Tänkte att om de la energin på matchen istället hade de säkert tagit hem det här.


Efter matchen åkte jag till centrum och köpte julklappar. Jag kan inte skriva om vad jag köte än då jag vet att mottagarna läser min blogg ibland. Men jag gjorde mig några fynd.

Det är många julklappar kvar att köpa men jag fick lite inspiration i varje fall. Jag ska sätta mig ner och fundera på vad jag har kvar att köpa så jag kan vara effektiv imorgon.


Vidare in julspurten så gjorde jag liten hemmagjorda köttbullar. För att ge köttbullarna en något nyttigare touch så tog jag polenta istället för ströbröd som fick svälla med mjölk, salt, peppar och ägg innan jag blandade ner färsen.

Köttbullarna blev fasta och inte en enda gick sönder. Om det berodde på polentan eller om jag hanterade färsen på något annat sätt än jag brukar vet jag inte. Men det brukar normalt smulas sönder några stycken.

 

Av Malin de Besche - 21 december 2013 08:30

Hälsa är inte bara rörelse och att äta nyttig mat. Hälsa handlar lika mycket om att stressa av, njuta av stunden och trivas med det man gör och de man har omkring sig. Och det finns några saker vi är skapta för att göra för att trivas, det vill säga må bra.


 

Att vara ute i naturen har en lugnande effekt på oss. Och så här i vintertid så har vi inte så många timmar på dygnet som vi har ljusa timmar. Och det är de som är så viktiga för oss att få tillgång till. Bla för immunförsvaret.

Gröna miljöer har positiva effekter på den fysiska, psykiska och den sociala hälsan. Det är till och med så att det förekommer naturbaserad rehabilitering genom kommuner och landsting.

Ju oftare människor besöker gröna miljöer desto mindre känner de sig stressade, irriterade och utmattade.

Naturen är rik på sinnesupplevelser. Positiva sinnesupplevelser ger oss lugn och ro hormoner i blodet. Förutom att lugn och ro hormonet oxytocin stimulerar till välbefinnande, fysisk avslappning och tillväxt har det också visat sig ha antidepressiva och ångestdämpande effekter. Detta tillstånd av lugn och ro underlättar också koncentration och inlärning.

Därför bör man gå ut och gå en sväng på lunchen och när man är ledig så är det bättre att kliva upp i tid så man hinner med att fånga den ljusa tiden på dygnet.


Carpe Diem kan helt enkelt ha fler flera viktiga betydelser. Och "Dra åt skogen" är faktiskt en positiv uppmaning. :)


#Julkalender #Lucka21 #Hälsa #FriskLuft

Av Malin de Besche - 20 december 2013 23:36

Idag hoppade jag över träningen. Jag har fått inse att jag måste vila ut den här förkylningen. Så idag blev det "bara" lite mys med familjen och min effterrätt från lucka 20.


 

Den var god. Men när jag gör den nästa gång kommer jag att dra ner på kardemumman. Jag är inte ett jättefan av kardemumma. Inte i så stora mängder i varje fall.

Ett stort pluss är att det luktade jul i hela huset när det puttrade på spisen.

Av Malin de Besche - 20 december 2013 07:00

Det är fredag och det måste firas. Dessutom är det ju början på mitt nästan-jullov om man bortser från arbetsdagen på måndag. Men det glömmer vi för nu och ser fram emot kvällen då jag tänkt att servera lite efterrätt. Självklart en lite hälsosammare variant.


 

Jag blev så sugen när jag såg den här i Fitness Lifestyle och tänkte att denna måste jag göra någon gång. Och varför inte i kväll. Det är fredag och helgen ska firas in. Dessutom början på ett jullov (förutom en ynka måndag).

Så ikväll ska vi ha efterrätt.

Indisk shrikand med fikonröra

Fikonröra:

8 mjuka torkade fikon utan skaft

1dl vatten

3 hela stjärnanis

1/2 vanlijstång, urgröpta frön + stång

2-3 kokossocker

Lägg allt i en kastrull och rör om ordentligt. Låt blandningen dra i cirka 20 minuter. Värm och låt puttra på svag värme i cirka 6-7 minuter

När blandningen svalnat ta bort kanelstång, vaniljstång och stjärnanis från kastrullen.

Mixa grovt med en stavmixer

Indisk shrikand:

2 dl tjock grekisk yoghurt

1 tsk osötat vaniljpulver

1 msk kardemumma

1 msk flytande honung

Vänd ner vanlij, kardemumma och honung försiktigt i yoghurten och blanda väl.

Låt smakerna dra några minuter.

Varva i små glas: Ett lager fikonröra, ett lager yoghurt och toppa med malda sötmandel och valnötter.

 

Tror att detta blir riktigt gott. Det hoppas jag i varje fall. :) Men först lite jobb.


#Efterrätt #Recept #Julkalender #Gott

Av Malin de Besche - 19 december 2013 21:38

Nu börjar jullovet för många men jag vill hålla igång tjejerna så de inte kommer helt ur form under jullovet. Därför har det fått lite hemläxa, eller hemmaträning. Övningar som ska stärka muskler som används i basket. Jag hoppas att de kommer vara diciplinerade nog. Det är inte många men bra övningar.


Övningarna är enkla och jag höll ner antalet så att de inte skulle avskräckas nu när de har jullov. Övningarna är till för att stärka bål, ben och axlar. Övningarna ska de köra 3 gånger i veckan.


Plankan: Så länge de kan, minst 30 sekunder. Orkar de inte hålla kroppen rak när de kör på fötterna ska de börja med alternativ 2 på knäna och gå upp på fötterna om de lyckas få upp styrkan för det.

 

Utfallssteg: 10st per ben. Viktigt med hållningen.

 

Axelövning: Övningarna skall utföras med lite vikt. Det viktiga är inte hantlar. Det kan lika gärna göras med fyllda vattenflaskor. Allt efter sin förmåga. 3x10 30 sekunders vila mellan medan armarna skakas loss.

1. Börja med bra hållning rätt ner med armarna.

2. Dra upp armbågarna så armarna hamnar i 90 grader

3. "Vik upp" underarmarna så de hamnar i 90 grader igen.

4. Lyft händerna över huvudet.

Tillbaka samma väg. Det är 1 gång. Rörelserna skall göras lungt och kontrollerat.

 

Squats: 3x10 Lungt och metodiskt. Om man har problem med att komma ner kan man lägga något under hälarna. Sopkvast, tröskel eller liknande.

 

Till sist en ganska jobbig övning. Vet inte vad den heter, men det går ut på att i snabb takt byta plats på fötterna hela tiden i 45 sekunder. Vila 20 sekunder för att köra 45 nya sekunder. Tre set skall utföras.

 

Ska bli spännande att följa tjejerna och se hur det gått och om övningarna ger mig starkare tjejer.

Övnignarna skall följas upp med 10 minuters hopprep.


#Hemmaträning #Styrka #Rörlighet #Bålstabilitet #Benstyrka

Av Malin de Besche - 19 december 2013 07:00

När man tränar är det viktigt att man koncentrerar sig på det man gör. Att man har rätt hållning, att man utför rörelser kontrollerat och på rätt sätt. Detta oavsett vad man väljer att träna. Då är det bra att undanröja sådant som gör att man tänker på fel saker.


  

När jag har cirkelfys med mina tjejer så gnäller det över att de får ont i knäna, svanskotan eller att det är smutsigt på golvet. De vill helt enkelt inte ner på golvet. Men när man kör övningar som går ut på att använda sin egna kroppsvikt så är det väldigt ofta du måste ta dig ner på golvet.

Så för att de ska kunna koncentrera sig på rätt saker så har jag sagt att de ska ta mig sig yogamattor om de har. Och flera av de har en hemma. Ett par stycken åkte till och med och köpte.

   

Och visst är det bekvämare att köra magövningarna på en Yogamatta trots att den är så tunn, och visst är det lite fräschare att göra ryggövnignar på mattan och slippa komma nära golvet med ansiktet.

Dessutom halkar man inte lika lätt när man har blivit sjöblöt av svett.


#Julkalender #Yogamatta #Styrkeövningar #Tips

Av Malin de Besche - 18 december 2013 23:35

Äntligen fick jag mig ett pass som känns i benen. Det är något jag har längtat efter men som jag har fått avstå pga att min kropp krävt lite lugnare träning. Men idag vågade jag köra på. Och det känns underbart. Nu kan jag börja öka på min träning lite mer metodiskt.


Efter jobbet åkte jag till baskethallen för att hålla träning för mina ungdomar. Några har rest bort så de var inte så många, därför fick de jobba extra hårt idag.

Sedan började min träning med damlaget. Den träningen hade vi massa teknik, men det blev en del springa i varje fall. Men efter träningen när herr7:an (Ett gäng män modell lite äldre som spelar i divison 7) körde igång sin träning, tränade jag vid sidan av i ungefär 30 minuter.

Plankan 2:30

Jägarvila 5:00

Spurta 10-8-6-4-2 längder med 30 sekunders vila mellan

Utfallssteg

Kompassen 5 per fot

Draken 10 per fot

Lite barfotaträning


Jag fick hemsk kramp i ena foten, men efter lite stretching försvann det. Jag duschade och sen åkte jag förbi en i laget som inte kunde vara med på träningen idag med en massa kläder och hygiengrejer. Detta kommer sedan att lämnas till en verksamhet via kyrkan som kallas Kryckan. De hemlösa får komma till kyrkan och tvätta sig, klä sig och äta. Och nu har jag och några till i laget bidragit med vad vi kunde. Skön känsla att få hjälpa till.


När jag kom hem så var det dags att få i sig lite näring efter träningen. Och nu när jag sitter här i soffan känner jag den där härliga trötthetskänslan i benen. Och fötterna käns manglade.

 

Ingefäran lägger jag i teet för dess inflamationsverkande effekt. Och så är det gott också. :) Lite honung och kokosolja fick krydda mitt te också.

Av Malin de Besche - 18 december 2013 07:00

Det är förkylningstider och det kan sätta käppar i hjulen i de träningsplaner man har satt upp. Är man riktigt dålig så får man helt enkelt acceptera det och ta och vila. Men är man krasslig men ändå på benen finns det ett riktigt bra alternativ...


 

Har man ont i halsen och/eller feber så ska man undvika träning. En granne till mig fick luncksäcksinflamtion just för att hon tränade när hon hade ont i halsen. Så det är inte längre bara något jag lärt mig, jag har också fått bevis på det. Det som är värst för kroppen är konditionsträning. Men det man kan göra om man är tillräckligt pigg är att promenera. Promenaderna är inte att förakta. De ökar blodcirkulationen, håller magen igång och minskar benskörhet. Men det gör dig också gladare, piggare och ger bättre sömn.


Så promenera mera! Och har du svårt att få till träningstid så kräver det inget ombyte. Inte före i varje fall. :) Se bara till att ha ett par bra skor.


#Julkalender #Lucka18 #hälsoeffekt #Promenad #Lättareträning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards