Alla inlägg den 19 november 2013

Av Malin de Besche - 19 november 2013 21:59

Sedan jag fick förfrågan om att ställa upp på XL-galan i leverantörsloppet har jag sökt efter träningsprogram som ska hjälpa mig att maxa mig inför det stundande loppet. Men det är inte så lätt. Det är långt mycket lättare att hitta program för att komma igång, klara 5 kilometer, klara milen eller maran. Kortare stäckor är svårare.


Jag vill ju verkligen gå in för det här och prestera bra på mitt 400 meterslopp på XL-galan. Men att hitta träningsprogram och tips på nätet är inte lätt.

 

Men det jag har kunnat komma fram till av det jag hittat är att man ska se till att producera mjölksyra. Snabba intervaller och backträning.

Jag skjutsade min dotter till hennes friidrottsträning idag för att passa på att fråga hennes tränare om lite tips om hur man kan lägga upp sin träning. Jag fick ungefär samma svar som jag själv hade kommit fram till.

Det verkar inte helt lätt. Och det vill människor, inklusive min dotters tränare gärna påpeka. Att 400-metersloppet är det svåraste av dom alla.

Det är för kort för att lägga dig på en nivår med återhämtning och det är för långt för att prestera max hela vägen. Då man i princip bara kan prestera sitt max i ca 20 sekunder. Och världsrekordet ligger på mer än det dubbla. (43,18). Men det som förvånar mig är att hennes tränare talar om för mig hur svårt jag kommer att få det.

Det är inte direkt någon pepp att få höra hur svårt det är och i princip deklarera att det är något jag får försöka överleva. Det här är inget jag har blivit tvingad till. Jag har blivit frågad och jag valde att svara ja, och nu vill jag prestera så bra jag bara kan.


Så alla tips på hur jag ska kunna lägga upp träningen fram till 6 februari mottages tacksamt. Men vill ni tala om för mig hur svårt det är talar ni inför döva öron, för det har jag hört tillräckligt. Nu vill jag bara ha pepp!


#XL-gala #Träning #Träningsupplägg #Peptalk #400meter

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards