Alla inlägg den 18 november 2013

Av Malin de Besche - 18 november 2013 22:39

Nu när det är förkylningstider och halsen river försöker jag laga mat som stärker immunförsvaret och förhoppningsvis också kan påskynda tillfrisknandet eller kanske tom förhindra ett utbrott. Och just nu är det ingefära som är min hjälte.


Ingefära i maten är riktigt gott. Ändå använder jag den inte jätteofta för smakens skull. Jag använder den mest för att den är nyttig och att den har goda effekter på hälsan. Smaken är liksom en god följdeffekt.

ingefäraIngefära innehåller essentiella oljor, magnesium, kalium, vitamin B6, koppar och mangan. Den är dessutom rik på antioxidanter.


Ingefäran är inflammationsdämpande, är bra för lederna, är bra för matsmältningen. Det jag läst på senare tid är också att studier har visat att det  lindrar menssmärta. Den ska också vara bra mot illamående.


En knöl som använts i medicinska syften i årtusenden i asien.

Läste att man kan odla den själv. Kanske något man ska ge sig på. Då planterar man en bit när den har fått "gröna ögon". Hälften ovan, hälften nedan jord. Får söka mer info när jag känner att jag kan ge mig på den uppgiften. Har dessvärre inte gröna fingrar, men man vet aldrig. Det kanske man inte behöver för ingefära.


Dagens middag hackade jag lite ingefära, lök och 2 pakrikor i olika förger samt skivade 2 morötter. Sedan hade jag ner lite spenat (en annan växt som är grymt bra för hälsan). I dett blandade jag ner Delizies färdiga tomatsoppa utan tillsatser som jag fick på hälsomässan. Och så lite matlagningsgrädde och en burk tonfisk på det. Mums!

 

Detta serverade jag med lite matvete.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se