Alla inlägg den 10 november 2013

Av Malin de Besche - 10 november 2013 21:17

Jag hade planerat länge att gå på hälsomässan. Men det var svårt att få med sig sällskap vilket jag inte kan förstå. Det är ju jättekul att gå på hälsomässan och man kan ju välja hur många timmar man vill gå så man hinner ju få med annat också.


Jag hade pratat med en kompis om att gå på Hälsomässan, men hon var inte säker på om hon skulle orka gå då hon skulle ut och festa dagen innan. Så jag tänkte att jag skulle få låta henne sova ut innan jag kollade av hennes hälsostatus. Då tog jag mig ut på en löparrunda för att stämma av hur det står till med mitt ben.

 

Det gick hyfsat bra, men mot slutet kände jag av musklerna intill smalbenen. Så jag kunde inte dra på mer. När jag kom in sen stretchade jag och gjorde en del övnignar med mina Foamroles. Samtidigt som jag tryckte på mina ömma punkter i benen så fick jag en del bålstabilitetsövningar.


Efter dusch en och näringsrik lunch visade det sig att jag inte hade sällskap till mässan. Så jag bestämde mig för att åka själv.

 

På mässan fanns allt inom hälsa. Massage, spa, naturlig skönhet, hälsokost, träningsformer och redskap. Man kan lätt bli fattig om man går loss på allt där inne. För min del så blev det lite inköp.

  • Paulún-kasse (Innehållandes lite hälsosamt ätbart och annat som jag inte kan avslöja då jag ska ge bort delar i julklapp)
  • Balanskudde
  • Sulor för att att sätta i skorna och förbättra stöd och dämpning.

En hemlis från Paulún-kassen som blir min egna julklapp :)

 

Sen fick man lite gratisprodukter som tex en ny juice från Brämhults och lite tidningar om träning.

 

Men jag kunde ju inte lämna Hälsomässan utan att ha besökt Friskvårdskollen. Den här gången hade de gjort så att man fick en kontroll om man hade förbokat. Men man kunde utföre lite enstaka tester. Så jag körde en armhävningstest och pulskollen.

Armhävningarna gällde det att göra så många armhävnignar man kunde under 20 sekunder. Men det var inte antalet de mätte, utan hur många centimeter du rörde dig upp och ner. Jag hamnade på 239cm, vilket de som höll i testet tyckte var mycket bra. Fick först "tipset" om att jag kunde göra de på knäna. Fys, bara för att man är tjej. Nej jag gjorde såklart mina på fötterna. :)

Pulskollen bar att gå upp och ner på en step up bräda i 30 sekunder. Sen skulle man mäta pulsen. Jag fick 84, vilket är klassat som mycket bra för någon i min ålder. Skänt att höra att ligger bra till trots att man inte kunnat träna så hårt som jag gjort tidigare.

Det gick ju bra att åka själv. Och det var ju inte så att man inte hade någon att prata med på mässan. En hel hall full med människor som prioriterar sin hälsa. (Dessutom hittade jag ett par av mina tjejer från basketen här också).


När jag kom hem så var det dags för middag. Då blev det panerad fisk, som jag höjde hälsofaktorn på genom att panera med Polenta, istället för ströbröd. Att panera med Polenta är inte bara hälsosammare. Det var lättare att jobba med också. Det klumpade sig inte som ströbröd och fastnade lättare på fisken.

 

Blev mycket gulare också. :)

 

Till fisken serverade jag en sås som jag gjorde på Turkisk yoghurt, rödlök och min egenodlade paprika. Jag hottade upp den lite med 2 msk majonäs, salt och peppar.

Maten fick tummen upp av barnen och den kunde ätas med gott samvete. Måste säga att jag tycker att det blev godare med Polenta än med ströbröd.


Nu ska jag avsluta min hälsodag med en god natts sömn.


#Hälsa #Hälsomässan #löpning

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se