Alla inlägg den 6 november 2013

Av Malin de Besche - 6 november 2013 23:41

Jag är lite frustrerad över att blocket där jag gjort en massa träningsplanering är försvunnen. Det var inte jättemycket kvar, men många övningar kan man ju återanvända och köra igen. Bra att minnas vad man gjort liksom. Så nu måste jag sätta mig att planera igen. Skönt att jag hade fyllt på övningsbanken i söndags.


I söndags när jag var på coachclinic fick jag en del idéer på övningar men framför allt fick jag med mig lite tankesätt som är värt att tänka på när man coachar ungdomar som ska lära sig grunder och där detaljerna är viktiga.

Så jag  några saker som jag fokuserade på var rörelse, fotarbete och att få tjejerna att ta sikte på målet.


När jag körde en övning och upptäckte att flera av tjejerna hade svårt med hur de skulle springa och där fotarbetet inte blev helt rätt så fick de springa några vändor med bollen i händerna, för att bara har rörelsen och fotarbetet att tänka på och slippa tänka på dribblingen.


DribblaNär man ska attakera korgen är det viktigt att man håller blicken på korgen långt innan och inte först när det är    dags att lägga i bollen. Det underlättar om man tar sikte på målet innan. Då är det lättare att få i bollen.

Det är också viktigt att lära spelarna att prata på planen . Men det är ofta som de inte riktigt vågar prata. Och får man de inte att kommunicera från början är det svårt att få de att göra det sen.

Så för att träna på dessa saker fick de dribbla från baseline, runda en kona för att sedan attakera korgen. När de rundat konan fick de ropa ut "Eyes on target" och samtidigt sätta blicken på korgen. Dels fick de träna på att prata på planen och dels så påminde de sig själva att titta på korgen.


Jag är själv inte rädd för att prata på planen, men det kommer inte alltid naturligt. Och det där med att sätta blicken på korgen behöver jag själv tänka mer på. Så det har även varit lite utbildning för mig själv som spelare också.



Och även de andra Damspelarna skulle behöva tänka på det. Det var en av anledninarna som gjorde att vi fick till många missar och därmed en hel del springa på träningen.


När vi fick springa 10 längder så fort vi kunde så tog jag ut mig ordentligt och det tog ett bra tag att återfå andningen. Att springa 10 längder innebär 260meter fullspeed. När man börjar komma upp i de sträckorna i full speed är det mycket mentalt. Då gäller det att ha "Eyes on target" för att orka hela vägen in i mål.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards