Alla inlägg den 5 november 2013

Av Malin de Besche - 5 november 2013 20:27

Jag har inte riktigt fått till någon riktigt lång sammanhållande sömn sedan före helgen. Enligt alla "regler" så sover jag generellt för lite, och inte blev det bättre av att jag fick extremt lite sömn i helgen. Och jag känner sviterna av helgen även två dagar in på den nya veckan.


Jag googlade lite på sömnbrist och hittade en blogg som jag känner kan vara trovärdig. Bloggen heter psykologifabriken och tar upp ämnet sömn och myter kring den.

Psykologifabriken startade från början av några psykologstudenter som ville sprida det man lär sig i den akademiska världen till allmänheten. Nu är det ett förtag som håller föreläsningar och arbetar på uppdrag för bokförlag, reklambyråer mm.


De skriver att 8 timmars sömn behovet är en myt, utan att det är individuellt och att man kan träna sin kropp att klara sig på mindre sömn. Likväl som man kan skaffa sig den dåliga vanan att ligga kvar länge i sängen utan att bli    utvilad. Sara Widén, Leg Psykolog på Beteendeterapeuterna Stockholm, menar att det krävs sömneffektivietet och sömnkvalitet.

Det är en myt att vi bör och kan "ta igen" förlorad sömn med fler timmars sömn. Kroppen "tar igen" sömnbristen genom en effektivare sömn och bättre sömnkvalitet nästkommande natt. Lite tid i sängen ger bättre sömneffektivitet och kvalitet medan mycket tid i sängen ger lägre sömneffektivitet och sämre sömnkvalitet.

Ju mindre man sover ju effektivare sover du när du väl sover. Sara menar att så som vi ofta gör för att "ta igen" oss, som att gå och lägga sig tidigare, sätta sig framför TV:n, vila under dagen mm, så försämrar vi vår sömneffektivitet.

Vill man sova bättre ska man alltså istället minska tiden man ligger i sängen. Lägga sig senare, vara aktiv istället för att vila under dagen och gå upp i tid på morgnarna!

Men för att få till en mer effektiv sömn krävs det träning menar Sara.


Det låter ju inte helt fel, med tanke på att jag faktiskt blir piggare efter träningen och sover bättre sen. Så det jag nu ska göra om det jag nu ska förutsätta att detta stämmer, är att jag ska gå och lägga mig vid den tid som jag normalt lägger mig och gå upp den tid jag normalt går upp på morgonen. Och så ska jag se till att vara aktiv under dagen, inte sitta still för mycket. Då kommer jag alltså bli piggare igen.


Vill du läsa hela blogginlägget av Sara Widén så kan du klicka här.


#Hälsa #sömn #Myter #Tips

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se