Alla inlägg under oktober 2013

Av Malin de Besche - 6 oktober 2013 10:01

Klev upp tidigt för en söndagsmorgon som planerat. Tog fram och frukost som står sig väl som uppladdning för ett tävlingslopp på 5 kilometer som min dotter skulle springa idag. Det blev inte riktigt som vi planerat.


Sist jag var och handlade så hade de kampanj på Paulúns supergröt som jag löpte. Och idag tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle att testa den då min dotter skulle springa #Hellasloppet. Till detta skulle det bli ägg och ett par smörgåsar.

 

   Men hon var inte intresserad. Så det fick bli min uppladdning. :) Efter ett tag så sa hon att hon hade ont i halsen. Jag kollade i halsen på henne och hon var röd. Det fick alltså inte bli något Hellaslopp för hennes del. Det blev till att ringa hennes friidrottsledare och meddela att hon blir hemma.


Gröten smakade helt ok. Konsistens var inte riktigt som vanlig gröt utan mer risottokletig. Jag gillade att det var lite tuggmotstånd och den torkade frukten i var absolut ett plus.


Nu får jag ägna min extra energi till jobb och städning istället.

Av Malin de Besche - 5 oktober 2013 22:43

Idag har varit en sån där dag som man inte fått så myckt softtid. Jag är lite av en tidsoptimist, men faktum är att jag inte är ensam. Många gånger är det andra som ser till att peta in lite andra saker i mitt liv och allt kan man inte värja sig ifrån.


Jag hade planerat att gå upp ganska tidigt men inte allt för tidigt för att ta mig ett löppass och avsluta med min nya tränings-DVD. Sen skulle jag avnjuta en större frukost innan det skulle vara dags att röja lite hemma. Men det ändrade min dotter på. Hon kom till mig och berättade att hon var sen till sin friidrottsträning. Så jag fick dra på mig löparkläderna och köra henne till hennes träning. Passade på att ta min löpartur medan min dotter var inne på sin träning som nu har flyttat inomhus.

Jag började springa samma spår som jag sprang när jag stukade foten förra veckan. Funderade på om jag verkligen var riktigt klok som sprang där igen bland alla rötter. Men jag tog det lungt och valde det kortare spåret för att sedan fortsätta in i bostadsområdet istället. Totalt blev det 6,2 kilometer och man ser att jag tog det lungt i skogspartiet enligt GPS-klockan.

 

När jag kom tillbaka så bilen, hämtade jag mina grejer och åt upp bananen som blev min frukost. Sen fortsatte jag in i hallen och tänkte att jag fick ta mitt fys pass där eftersom att jag skulle tappa alldeles för mycket tid på att vänta till jag kom hem. Så det blev dels lite fotträning som tåhävningar, kompassen och draken. Och så lite bålstyrka med plankan och höftlyft. Och så lite stretch också. Inte jätte hårt fyspass men bra träning för min skadade fot. Och jag hade lyckats få till ett bra alternativ till mina planer.


Pratade med dotterns tränares fru som kom och beklagade sig om att de inte hinner med allt och att de önskar hjälp med tävlingsanmälningar. De hade skickat ut en förfrågan via mejl men inte fått någon respons. Jag talade om för henne att jag inte kunde ta på mig mer eftersom att jag är involverad i basketen. Besvikelsen lös om henne. Men jag måste lära mig att säga nej och jag är stolt över mig själv att jag lyckades med det.


När jag duschat fick det bli en rejäl lunch istället eftersom att frukosten var näst intill obefintlig. En pastasås på räkor och massa färg.

   

En bit ingefära, riven

2 vitlöksklyftor, pressade

1 chilli, hackad

1 stor morot, riven

1 stor näve bladspenat

3dl färdigskalade räkor

1 creme fraishe

1 msk skaldjursfond

Fräs först ingefära, vitlök och chili. Tillsätt sedan riven morot och spenat. Slå på creme fraishe och fond, låt puttra ihop och tillsätt räkorna. Servera med fiberpasta.


När jag ätit och dryckit lite kaffe fixade jag med tvätten medan jag jagade en annan förälder från #friidrotten och kollade om hon kunde ta på sig arbetsuppgiften att ta in och anmäla till tävlingar. Det kunde hon och mitt samvete blev därmed något lättare.

Sedan packade jag in lite grejer som jag skulle byta på IKEA. På vägen till IKEA stannade jag till vid #Baskethallen och kollade på #basket. Först herrlagsmatchen div 1 som slutade med förlust och sedan div 2 damer som slutade med vinst. :)

Plötsligt var det sent och dags att få sömn så man orkar upp imorgon när dottern ska springa #Hellasloppet.

Av Malin de Besche - 4 oktober 2013 21:16

Idag fick jag ett infall, utan att egentligen tänka efter så anmälde jag mig. Men ibland kanske man inte ska tänka efter så mycket. Bekräftelse på en annan anmälan kom i mailboxen. Det var istället en väl genomtänkt anmälan för min dotter.


Min fina vän Ulrika som kämpar med sin hosta och bodvärden har en dröm om att springa en halvmarathon och stötte på Women's Health Halvmarathon. Hon la upp en länk på FB och taggade mig. Och vips så hade jag gjort en intresseanmälan.

Jag är inte anmäld ännu då anmälan inte är öppen än. Men jag har gjort en intresseanmälan så jag kan anmäla mig när det väl är dags. Jag har aldrig sprungit längre än 1,6mil och nu ska jag alltså ge mig på 2,1. Bara 5 kilometer till.

Det är ju ett av mina mål, trodde bara inte att det skulle komma så snart, och inte nu när jag har det som jag har det med mitt ben. Men nu sätter det ju lite press på mig att verkligen bli 100% bra igen.


I mailen idag kom kallelsen till "Regionslägret" som jag har anmält min dotter till. Det är nästa helg som hon i 3 dagar ska köra basket från morgon till kväll. 

Regionverksamhetens syfte:

 Att använda de insamlade erfarenheterna från tidigareverksamhet till att geflerU14spelaremöjlighet till tillgångav dessa erfarenheter.

 Medverka till utveckling avspelare & ledare aktiva i U14 kategorin genom professionellt upplägg samordnat och säkerhetsställt av SBBF

 Medverka vid införandet av och säkerställandet av att Spelarutvecklingsplanen (SUP) används på rätt sätt i U14 kategorin

 Medverka till att fler spelare och ledare får spetsad praktisk och teoretisk utbildning i U14 kategorin.

 Uppmärksamma spelare som i denna ålder har växt tidigt och har problem med koordinationen.

 Ge ambitiösa ledare uppdrag att växa som ledare i under sakkunnig ledning.

 Ge fler föreningar inblick och kunskaper i spelarutveckling samt kunskaper i att arrangera en kvalitativ lägersamling att kunna använda i andra sammanhang


Regionverksamheten U14 mål:

 Ge åldersgruppen U14 och dess ledare chans till insyn och utbildning enligt SUP.

 Få fram en röd tråd för hela basketutbildningen för U14 & uppåt.

 Få en bättre inblick på vilken nivå spelare & ledare befinner sig i U14 kategorin.

 Få fler föreningar att ta på sig att arrangera lägersamlingar.

 Ge fler ledare inblick i vikten av planering för att få in alla momenten vid utbildning av spelare (SUP –koppling, Fysisk träning, Teorikunskaper).


Så trots att jag anmälde min dotter för hennes skull så får jag lite inspiration och tips. Jag tror att det kan vara lärorikt för mig med.

Med kallelsen fick man lite information om upplägget samt innehållet i de olika träningspassen. Så jag längtar minst lika mycket som min dotter till det här. :)

Några av övningarna påminner om de jag har kört med mina tjejer (och killar när det begav sig).

 


Nu ska de nyinköpta kanelbullarna från Statiol avnjutas medan jag lägger upp planen för min träning fram till halvmarathon.


#Basket #Regionsläger #Löpning #Halvmarathon #Womenshealth #Träning

Av Malin de Besche - 3 oktober 2013 17:00

Då är det snart dags för tjejernas basketträning. För egen del så ska jag ta det lungt då det blir en vilodag för foten och igår belastade jag den ordentligt. Därför kommer jag att bara visa övningar, men i övrigt är de tjejerna som kommer att få jobba.


Dagens pass har jag planerat att lägga fokus på passar. Och det är framförallt de passar som sker i rörlse eftersom att det är de som är de svåraste. Grymt bra träning för armarna som ger sega och uthålliga muskler.

 

Helgens match blev inställd så vi kommer att hinna med alla delar innan nästa match. Passet kommer att avslutas med en rejäl träning för bålstabiliteten. Att hålla något i händerna och pressa ihop föttern för att hålla i något där, och seeutom inte nudda golvet med varken händer eller fötter, ger fanstastisk träning för armar, axlar samt mage och rygg.


Och på måndag väntar spåret, för att träna dessa tonårshjärtan. :)

Av Malin de Besche - 3 oktober 2013 08:00

Som jag har väntat och äntligen låg den där i brevlådan igår när jag kom hem från jobbet. Det skulle ha kommit när jag förlängde min prenumreation på Fitness Magazine. Men  den var slut då och sedan har jag fått substitut  två gånger, men båda gångerna har det varit samma som jag fått tidigare.


Det jag pratar om är en skiva för hemmaträning. Jag blev glad när jag såg att man skulle få "mage/rygg" eftersom att det är just det som jag behöver stärka just nu. Men jag fick först "hela kroppen" och senare "Ben och rumpa". Båda dessa har jag redan. Så idag kom den äntligen, den jag fortfarande saknade.

Jag är inte jättebra på att "bara sätta igång". Men efter ett löppass tillexempel är det perfekt att sätta på en DVD för #hemmaträning. Mage och rygg, dvs de ska coremusklerna är oerhört viktiga i både basketen och för löpningen. Idag ska jag vila foten sådet blir lungt, men på imorgon blir det nog ett löppass om foten tillåter. Då kan jag avsluta passet med att träna lite coremuskler.


Efter jobbet blir det lite #basket i varje fall eftersom att jag har tjejernas #träning.

Av Malin de Besche - 2 oktober 2013 23:36

Jag är mitt i min rehab av foten efte den förrädiska roten i skogen. Jag är öm om man trycker på sidan, men det är inga problem att springa på foten. Att då ta det lungt för att stärka foten i lugn takt är för mig näst intill omöjligt. Det är ju så rooooooligt! :)


Började dagen med lite välgörande fotledsrörelser, men inte hela programmet utan endast "snurra" fötterna. Efter en arbetsdag var det dags för basketträning. Först tjejernas träning, vilket är ganska lungt. Men jag visade övningarna  som belastade foten rejält. Det kändes ju bra så det var bara att köra på.

När det sedan var dags för damträningen förklarade jag för coachen att jag kommer köra på så mycket jag kan och vågar. Då allt kändes bra så körde jag på helt enkelt.

 

Matchsituationerna tog jag det lite lugnare för att inte riskera att trampa snett. Men när vi "bara sprang" tog jag i. Det var då jag märkte hur långt efter mina benmuskler ligger. Jag lyckades inte pressa mig så hårt att jag pressade kondisen. Benmusklerna tog slut före. Så trots 2 "idioten" på varann så var et inget besvär alls för flåset, emn mina ben ville inte bära mig snabbare. Så det är något jag måste lägga fokus på så snart jag är redo igen.


Efter träningen så körde jag kompassen för att stärka fötterna.

 

Av Malin de Besche - 2 oktober 2013 17:00

#Basketträning kanske inte är det bästa mitt under en rehabperiod, men jag känner att jag varit borta alldels för länge. Jag kommer att åka dit och så är jag med på så mycket jag kan. Men på tjejernas träning kan jag gå in med full energi då det är de som står för kämpandet och jag planeringen.


I alla träningspass får man in lite av alla delar, men varje träning har sitt huvudmål, något man lägger högre fokus på. Dagens träning har jag tänkt ska ha huvudfokus dribblingsteknik.

Uppvärmningen brukar jag köra en del övningar för att både stärka knäna och få in dribblingen i en och samma övning. Det handlar om att starta, stanna och byta riktning på olika sätt samtidigt som man dribblar.


Därefter har kag lagt upp dagens träningen så att första övningen följer lite samma mönster. De ska dribbla mot korg, stanna till och göra en stegfint för att sedan gå framåt igen, byta riktning, passa och sedan snabb vändning mot korg och sedan göra en sk #layup.

Så här ser min planering ut för dagen:

Sista övningen är för att öka spänst och stärka fötter.


Sen får vi se hur min träning går med damerna och hur mycket min fot pallar med. Snart dags att dra. Nu köööör vi!

Av Malin de Besche - 1 oktober 2013 20:49

Idag var det fokus på rehab för att få ordning på foten. Men det gäller ju att skynda långsamt så att man inte överanstränger sig och drar på sig andra skador. Då på morgonen dyker det upp en glad överaskning.


Jag började morgonen med att göra mina cirkelrörelse med fötterna och rörlighetsövningar i fotleden/ankeln. Cirkelrörelserna är precis vad det låter som med fokus på att sträcka och flexa, ta ut rörlserna så mycket det går. Rörlighetsövnignen gjorde jag 20x3. Foten en bit från väggen och sedan pressa knät mot väggen. Ju längre jag kom desto längre från väggen satte jag foten.

 

Övningen och bilden är tagen från träningslara.se


Sedan åkte jag till jobbet och där plockade jag fram balansplattan och stod ungefär en timme totalt. Det är först när jag verkligen måste koncentrera mig som jag satte mig ner.

När jag gick ut i postrummet såg jag till min stora glädje att jag hade en massagetid inbokad. Precis vad jag behövde. Det är en ganska kort massage men gör underverk.

   

Hon fick massera mitt ben som just nu är min svaga länk. Och föga förvånande så är det också den fot som jag stukade. Hon fick lägga kraft på vad och smalben, precis intill skenbenet. Det är den sträng som då och då ger mig problem med knät. Men sedan fick hon ge mitspända axelparti en omgång.

Så skönt och jag fick en enorm lust att lägga mig och sova. Men istället fick jag hitta tillbaka till energin och njuta av att jag hade en något mjukare kropp. Precis vad jag behövde.


Eftersom att jag inte är igång med någon träning just nu så fick jag lite extra välgörande tid. Det är inte ofta som jag får tiden att bara "hänga". Satte igång med maten och gjorde en gudomlig musselsoppa. Ruskigt god. Hade kunnat äta hur mycket som helst om inte magen hade satt stopp.

1kg musslor i nät

3dl färdigskalade räkor

1/2 Fänkål

1 purjolök (endast vita delen)

1 bit kålrot finstrimlad

1 stor morot, finstrimlad

2 vitlöksklyftor, hackade

6dl fiskbuljong

2dl vitt matlagningsvin

2 dl matlagningsgrädde (laktosfri)

Medan alla grönsaker fräser skrubbar man musslorna. Släng de musslor som inte stänger sig när du knackar på dem. De ska vara levande när du kokar dem.

Slå på buljongen, grädden och vinet, lägg sedan ner musslorna och koka livligt i ca 3 minuter. Plocka upp musslorna och plocka ur köttet men spara några till garnering. Kasta de som inte har öppnat sig något alls. Häll ner räkorna och låt allt bli varmt. Servera med gott bröd.


En fatastiskt god soppa - välgörande för själen. :)


#Rehab #stukning #Massage #Recept

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards