Alla inlägg under oktober 2013

Av Malin de Besche - 12 oktober 2013 23:02

Om man inte tränar mer än ett par gånger i veckan, kan hård träning i 3 dagar sätta sina spår. Detta hände min dotter efter 2 dagars intensiv basketträning fick hon ont i sina knän. Trots att hon tränar 4 dagar i veckan normalt lyckades hon få överanstängt knä.


Jag satt och kollade på min dotters 3:e basketträning på Regionslägret. Efter ett tag sätter hon sig ner och säger att hon har ont i knäna. Jag antar att hon är lite vek (i sinnet då) och att hon bara inte orkar kämpa. Men hon försöker efter ett tag men sätter sig igen. Så jag får inse att hon kanske faktiskt hade ont. Jag gissade att hon helt enkelt var trött i musklerna efter att de kört Basketsmart och all övriga basketträning som innebär konstant knäböj.

Programmet innehåller styrka, balans och koordination, både med och utan boll.
Kortfattat består det av:
1. Temperaturstegring

2. Styrka bål

3. Styrka baksida lår

4. Knäböj

5. Utfallssteg

6. Enbensstående balans

7. Uppväckning


Efter träningen fick hon som höll i fystekniken och Basketsmart kolla på min dotters knän. Hon sa att de var lite svullna och att hon nu behöver ta igen sig, dvs vila. Hon kommer därför inte att vara med på träningen imorgon, men vi kommer att åka dit och kolla.

Hon rekomenderade oss att ta kontakt med "Haninge fysiocenter" som har sjukgymnaster med inriktning på idrottsliga skador, som jag förstod det.

Men under tiden fick hon en övning som hon kan köra hur mycket som helt som också är bra när man har överanstängt knä. För att få ett genomflöde och stärka de lårmuskler som påverkar knät.

Man börjar med utsträckta ben. Sedan drar man ett ben emot sig längsmed golvet.

Därefter drar man ut foten längs med golvet igen och flexar foten.

 

Sedan lyfter man foten från golvet.

 

Man får inte glömma bort att återhämta sig. 

ANNONS
Av Malin de Besche - 12 oktober 2013 16:29

Vaknade efter en riktigt skön sömn med solstrålarna trevande in genom fönstret. Idag skulle det bli min första match för säsongen och i en högre division än vad jag spelat i på väldigt länge. Så det var dags för uppladdning redan från frukost.


Morgonen startade med Paulúns supergröt och kokt ägg för att få den rätta uppladdningen inför en utmanande match i division 2.

 

När jag tagit hand om tvätten åkte jag ner till Baskethallen för att kolla in min dotters andra basketträning på Regionslägret. Jag fick mig ett par övningar till som jag absolut kommer att köra med mina tjejer. Det var mycket fokus på försvar. Och det är ett område jag behöver ha mer inspiration i.


Drekt efter träningen värmde jag upp med resten av laget för min säsongs första match. Det var inte så högt tempo som jag räknat med men såklart högre än division 4 som jag körde förra säsongen. Jag är inte van att ha så lite speltid men jag hade inte räknat med så mycket heller så jag precis kommit in i laget.

Det gjorde att jag inte kände mig direkt slut när matchen var över, men nog hade svetten hunnit tränga ut genom porerna i varje fall.

I början fick vi inte till passarna. Väldigt många svårfångade bollar slände vi iväg, vilket gjorde att vi gav ort en del bollar. Vi spelade generellt bra, speciellt mot slutet då vi lyckades driva upp tempot något. Men Norrköping Dolphins är ett topplag i division 2 så 30 poängs skillnad blev det.

 

Nu ska jag få i mig lite middag sedan bär det av till baskethallen igen för att kolla in min dotters tredje basketträning.


#Basket #Match #Uppladdning

ANNONS
Av Malin de Besche - 11 oktober 2013 22:51

Jag är så upprymd nu när jag omges av massor av inspiration. Nu har Regionslägret Stockholm Syd kommit igång och jag har checkat in min dotter. Men Jag hänger en hel del i hallarna för att lite tips och idéer på vad man kan lägga in i basketträningen för mina tjejer.


Efter jobbet åkte jag hem och plockade upp min dotter och hennes packning. Jag åkte och checkade in henne. Sen åkte jag hem och åt middag innan jag åkte tillbaka för att kolla in hennes träning.

Hon fick börja med Fysteknik. Där fick hon lärs sig ett antal övningar med skivstång med fokus på tekniken.

 

Deras övningar var endast med stången utan vikter, då det handlade om att få in rätt teknik, inte att ta ut sig. De körde knäböj med olika fattningar och rörlser. Jag satte mig och anteckna för mycket kommer jag kunna avända i mina tjejers träning.


Därefter skulle hon ha sin första basketträning.

 

Uppvärmningen byggde på knäsmart. Jag brukar köra den typen av uppvärmningen för mina tjejer också, men övningarna började kännas lite tjatiga. Så det kändes bra att få lite ny input på den biten. Övningarna kördes från långsida till långsida. Några exempel på övningarna i uppvärmningen som jag definitivt kommer att köra:

¤ Tre hopp på vänster ben, tre hopp på höger för att sedan landa jämfota. Hoppa 180* och sedan tillbaka 180*.

¤ Utfallssteg. Vid varje steg sätter man ner händerna på golvet på insidan av främre benet för att sedan rotera upp yttre handen mot taket och blicken som följer handen.

¤ Gång. Var tredje steg lyfter man tårna mot taket och utför ett jättestort kråltag med motsatt hand till dess att handen når tårna.


Där efter gick de vidare på skotteknik

¤ Enkla närskott med endast en hand

¤ Flip (studsa bollen till sig själv), hoppa in i "passen" och gå upp på skott olika positioner


Fotarbete och dribbling:

¤ Springa med jumpstop vid signal

¤ Dribbla, stanna vid signal men behålla dribblingen och upp med skyddshand

¤ Stå i 3-hotsposition och börja med ett cross stepp, dribbla vidare och stanna i jumpstop vid signal


De la in lite olika typer av passar innen de gick vidare på spel. 2 mot 0, 2 mot 2 och 1 mot 1

  

Jag har definitivt lärt mig några saker och kan knappt bärga mig till imorgon när de kör träning 2 och 3.

Av Malin de Besche - 10 oktober 2013 22:05

Trött som få idag då det blev alldeles för lite sömn i natt. Var toktrött hela dagen, men jag ville inte missa den föreläsning jag hade anmält mig till som handlade om att fokusera på det positiva för att motivera och inspirera. Jag är glad att jag gick dit, trots att jag inte hann med tjejernas träning. Som tur var hade jag någon som kunde backa upp.


Föreläsningen jag gick på handlade om att fokusera på det positiva som kallades Morotsmetoden. Piskan skulle man helt lämna åt sidan. Det handlar om att motivera och inspirera sin omgivning. Och nog blev man inspirerad alltid. Genom uppskattning, rätt förväntningar och kommunikation så utvecklar man sitt ledarskap.

 

Även om seminariumet är riktat till tjejer i IT-banschen tror jag att jag kan ha nytta av de tips man fick i både tränarroll och min roll som mamma också.


Ett av tipsen man fick var att man skulle visa uppskattning. Att man ska slösa med att uttreycka sin uppskattning för någon utan att ge överdrivet smicker för då blir det inte trovärdigt.

När man ger någon en komplemang kan man göra det för något som personen...

... har - Exempelvis att någon har snygga kläder, fint hem eller väluppfostrade barn.

Trevligt att få smicker, men blir inte trovärdigt när det blir för mycket.

... gör - Vad duktig du är, det här klarade du bra, imponerande.

Detta kan man ge mer av, men tänk på att förmycket kan skapa prestationsångest.

... är - Här handlar det om att förmedla positiva egenskaper som man ser hos en person. Trevlig, öppen, snäll, imponerande, du har skinn på näsan mm


Det är samtidigt viktigt att ge ett exempel på vad man menar. För det är inte säkert att orden du förmedlar klinga lika positivt i mottagarens öron. Allt handlar om vad man relaterar till.

Detta är absolut något som kan ta till mig och använda mig av i såväl yrkesliv, coachrollen och som mamma. Tänk om man faktiskt skulle få barnen att plocka i disken frivilligt, eller baskettjejerna att jubla åt sina burpees.


Vi fick diskureta vad det är som dödar motivationen och vad som ökar motivationen. De som kom fram var i princip nej-sägare, kontroll och otydliga mål var det som dödar motivationen. Egentligen sådant som hämmar krativiteten. Och det som ökar motivationen var såklart i princip motsatsen. Tydliga mål, tillit och uppskattning. Att få vara med och påverka ökar motivationen.


Vi fick också verktyg för kommunikation och få upp allas förväntningar till ytan så man vet vad alla tänker, samt lite mingeltips. Allt man lär sig har man någon gång nytta av, man vet bara inte alltid när.

Av Malin de Besche - 9 oktober 2013 22:36

Dagens basketträning innehöll inte riktigt lika mycket springa som träningen i onsdags men det kändes ändå som att det räckte för mina muskler idag. Träning måndag och lek tisdag sitter i benen och mina muskler är nu trötta efter dagens träning.


Idag hade jag två nya tjejer i gruppen, vilket var tur för det var många sjuka. Det våra är bara att få in 2 färskingar en och samma dag och man är ensam tränare. Men jag måste säga att de klarade sig riktigt fint, även om det inte blev riktigt samma tempo som när man bara har personer som spelat ett tag.


Så jag fick lägga in en del tempo som alla klarar. Att springa. Så det blev ett par idioten och stafett.

När vi körde stafett ville jag få in lite fys och rörlighet. Därför var det en lite annorlunda stafett med flera varv med olika moment. Alla skulle alltså föra samma sak och när alla gjort det bytte man moment.

1. 1 armhävning och sedan gå björngång (på händer och fötter) runt en kon 6 meter bort och tillbaka

2. 2 armhävningar och björngång

3. 3 armhävningar och björngång

4. Hjula och runda konan och tillbaka

5. Förflytta sig runt konan och tillbaka genom kullerbyttor.


Jag tyckte att det inte var så länge sen som de var barn och gjorde sådant här frivilligt och utan att man bad dem, bara för att de vill leka. Men just Hjula och Kullerbytta hade flera av dem svårt med.

Jag funderar på hur duktig är jag själv på att göra dessa saker. Skulle förmodligen också tycka att det är svårt. Så jag kommer nog lägga in fler sådan övningar som involverar kropskontroll. Sådant som man tycker är lekande lätt som barn, men som blir svårare ju stillsammare du blir.


Direkt efter var det dags för min egna träning. Det var något mindre spring än i måndags. Men mina muskler kändes inte alls starka. Och svårast var det i spel. Det här med att vara snabb och konstant böjda ben kändes idag.

Men jag har även fått väldigt trötta fötter vilket jag tror beror på mina skor. Det känns nästan som att springa i mockasiner, nu när det blivitså mjuka. Jag tror att det är dags att köpa nya basketskor.


Vår klubb har nu ordnat med ett eget omklädningsrum för damlaget. De övriga lagen och skolans elever byter alltså om i de allmänna utrymmena. Där får vi en liten låda som vi kan ha lite egna tillhörigheter kvar i omklädningsrummet. Så skönt att kunna ta med sig schampo, balsam, borste mm och lämna kvar det. På så sätt får man mycket mindre att vära på för att ta sig till träningen. Grymt bra!

Och om jag måste åka direkt till hallen efter jobbet en dag så kan jag ha träningskläder på plats och behöver alltså inte ha förberett mig innan jag åkte till jobbet. Känns som en liten lyx.

 

Av Malin de Besche - 8 oktober 2013 22:17

Satt och jobbade när jag plötsligt insåg att det var idag som vi skulle ha en aktivitet med personalklubben. Jag kände mig inte all taggad men jag hade anmält mig och lojal som jag är så pallrade jag mig iväg till Laserfortet där vi skulle få leka.


Jag har varit på Laserfortet en gång tidigare, men hann inte med så mycket då eftersom att det var öppet för alla då och det var en del köande. Jag var trött och inte direkt upplagd för att leka, men när jag väl var på plats och vi skulle börja avverka de olika rummen kom tävlingsmänniskan i mig fram.


Laserfortet är ett ställe där man ska gå in i olika rum för att lösa olika uppgifter. En del väldigt fysiska och en del teoretiska. Det är lite "Fångarna på fortet" av det hela fast utan kackerlakor och spindlar.

Ungefär som Bodaborg som jag också varit på för ett par år sen.

laerfortet  

Jag tror nog att vi hade lite fördel att jag har varit i sådana här rum tidigare. Man vet på ett ungefär vad man ska tänka på, eller hur man skulle kunna tänka.


Laserfortet ligger inne i stan och är perfekt för en after work eller kick off, men när man verkligen ger sig hän en sådan här sak så går en timme väldigt fort. Det gick bra för oss. Vi plöjde igenom de flesta rummen och klarade de flesta också som vi gav oss på. Många som inte varit på något sådant här förut var förundrade över hur fysiskt det var, men om man vill ha en  riktig urmaning fysiskt sett bör åka till Bodaborg som är bra mycket tuffare.


Mitt lag Mc Paakma (en kombination av våra namn) vann med ganska god marignal. Jag förstod att vi skulle komma i topp eftersom att det flöt på så bra. Men att vinna, det visste jag inte förrän de läst upp alla lagnamn utom vårat. Grymt kul, speciellt när det visat sig att jag inte är den enda vinnarskallen på bolaget.


Detta var som sagt lagom för en kväll som sedan avslutades med middag i restaurangen intill, en Etiopisk buffé. Det var gott och lagom stark mat.

Då fick man röra lite på sig idag också, fast det bara var på lek.

Av Malin de Besche - 7 oktober 2013 23:30

Jag kom inte i säng så tidigt som jag önskade igår och det verkar inte bli bättre idag. När klockan ringde hade jag verkligen inte sovit färdigt. Men jag skulle med flyget till Skåneland så det var bara att pallra sig upp. Med två flygresor i benen som har en tendens att svullna vid flyg, så väntade dagens stora kamp.


Taskig sömn och långt resande kan göra en ganska mör, men jag hade mina träningsplaner. Först skulle mina tjejer få springa 2 kilometrer i spåret. Men det var endast 3 som hade kommit ihåg denna extra träning varav 2 lät meddela att de inte kunde komma. Så då åkte jag iväg till hallen tidigare för damträning och lät den enda tjejen som var på plats få frikort idag.


Basketträningen satte sig verkligen på mina ben. Det var mest spel men också väldigt mycket springa idag. Varje övning varvades av flera intervaller som tillexempel idioten.

Eftersom att när man spelar basket så har man i princip konstant böjda ben. Så bara det satte mina ovana basketmuskler i arbete som nu birdrar till den trötthet jag känner i mina ben.


Men sdan gick vi köra ett antal idoten, som innbär att man springer från ena Baseline upp till straffkast och sedan tillbaka, vidare upp till halva plan och tillbaka, upp till straffkastlinjen på andra sidan och tillbaka och till sist brån base till base. Totalt är det 5,8m + 5,8m + 14m + 14m + 22,2m + 22,2m + 28m +28m

Detta ska man alltså i ett streck springa så snabbt man kan.

 

Så nu sitter jag i soffan, helt slutkörd och ömmande ben och en fotknäl som gr sig påmind. Kan hända att jag ger min fot för mycket belastnig för tidigt efter stukningen, men det känn bra just för stunden. När jag tillhörde "det vinnande laget" så skulle vi endast behöva springa 2 idioten. Men jag sympatisprang med de som hade förlorat. Eller egentligen för att jag ville känna mig överkörd efter träningen.


Nu ska mina trötta ben försöka bära upp mig till mitt sovrum en trappa upp. Kvällens största utmaning. 


#Träning #Basket

Av Malin de Besche - 6 oktober 2013 13:00

Många har åsikter om vad alla har för motivation till sin träning. Träningsnördar förkastar ofta när det är skönhet som motiverar till träning. Men jag ser det som att all motivation är bra. Effekten blir ju detsamma och det som inte ligger i fokus för sin motivation får man ju lyckligtvis på köpet.


Läste en artikel av Elin Gunnarsson på MSN som handlar om träningens positiva effekter. Just denna artikel förmedlar tränings som ett skönhetstips för huden. "Träna dig till snyggare och friskare hy"

Hon skriver att motion gör att huden syresätts, får mer näring och att slaggprodukter försvinner.

- All typ träning är positiv för huden, säger hudvårdterapeuten André Korkeamäki.


All typ av träning är positiv för huden men det som ger den bästa effekten är konditionsträning som ger fart på blodcirkulationen och får dig att svettas. När du blir varm så öppnas porerna och kan släppa ut smuts. Men lika lätt kan smuts komma in så enligt André är det viktigt att göra rent huden efter träningen.


Fördelen med att träna ute är att du får frisk luft. Solen gör att du får påfyllning av D-vitamin och ljuset påverkar sömnhormonet melatonin positivt.


Så för att få bättre hud ska man svettas som en gris, dricka ordentligt med vatten för att rena och återfukta huden och tvätta sig ordentligt efter för att inte riskera att smuts kommer in.


Så medan du föryngrar och förbättrar din hy så får du en starkare kropp, mer ork, bättre sömn och lyckoruset av endrofiner på köpet. Och så klart bättre och bättre på det du gör. Då är väl skönhet ett skäl gott nog för träning även för en träningsnörd? Eller?


#Träning #Skönhet #motivation

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se