Alla inlägg den 25 september 2013

Av Malin de Besche - 25 september 2013 22:58

Idag fick jag köra en alternativ träning eftersom att det var Basketklubbens årsmöte mitt i vår träningstid. Men jag ville att de skulle få en vettig träning i varje fall då vi inte tränar mer än 2 gånger i veckan. Då alla tjejerna är mitt i sin pubertet så anpassade jag träningen efter det som jag lärde mig på SISU-utbildnignen.


Före puberteten har man stora vener i förhållande till hjärtat. Blodet forsar lätt genom ådrorna och belastningen på hjärtat är lågt. I den här åldern kan man inte heller bygga muskler. När man sedan har kommit in i puberteten växer hjärtat och man har full möjlighet att träna och bygga muskler. Eftersom att hjärtat växer kan det också pumpa mer blod och öka motståndet i ådrorna.

 

Därför är detta ett ypperligt tillfälle att träna sitt hjärta och börja uthållighetsträna, som till exempel distanslöpning.

Hjärtsäcken är elastisk och det är nu du sätter grunden för hur tränad du har möjlighet att bli. Efter puberteten stelnar hjärtsäcken och blir alltså mindre träningsbar. Om du har varit vältränad under puberteten så har du en högre potential för mycket hög, högsta nivå, än om du sätter igång att träna efter puberteten.


I utbildningen rekomenderar de att man tränar både aerob och anaerob träning. Dvs både intervall och uthållighet. Så idag så fick de springa 1,5km och så avslutade vi med lite kull innan vi gick in på årsmötet.

Bästa tjej sprang på 7:50 vilket ger en kilometertid på 5:04, tvåan sprang på 5:33min/km och trean 5:53.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards