Alla inlägg den 15 september 2013

Av Malin de Besche - 15 september 2013 20:17

En helmysig dag idag. Det var dags för säsongens första match med tjejerna som jag coachar. Vi samlades några timmar tidigare och käkade lunch tillsammans, som en liten teambuilding, innan vi tog oss till matchen. Ingen vinnst på resultattavlan, men en vinnst för laget.


Jag klev upp på morgonen, käkade lite frukost och röjde lite hemma för att se vad jag skulle behöva handla hem. Sedan åkte jag och dottern för att möte upp resten av laget. Vi samlades utanför BR för att sedan gå till #Tacobar och käka. När vi ätit upp gick vi vidare till #Espresohouse. Där köpte jag mig en Latte och de flesta av tjejerna köpte en Frappino. Perfekt teambuilding som gav minimalt med förberedelse.

   


Vi kom i god tid till hallen så ingen stress att få fram sekreteratet. Fick också möjlighet att påminna föräldrarna hur man gör när man sitter i sek. Det var första gången för dem någonsin så det är mycket att tänka på.


De regler som Svensk basket har hittat på har satt oss i något av ett underläge eftersom att vi har en blandgrupp på 00 och 01. Man har delat upp basketen i 3 olika typer av baskettävling. Easy Basket Challange och Easy Basket samt vanliga basketmatcher.

Easy Basket Challange = Enklare basket mer i lekform

Easy Basket = Basketmatch med enklare regler och kortare speltid


Förra året var de som var födda 00 i ålder för att spela vanlig basketmatch men 01 skulle spela Easy Basket fortfarande. Då ville de hellre att 00:orna spelade i 01-serien då de anser att det är bättre i deras utveckling. Det    var väl ok. Men det som sedan hände nu i år, så är 00:orna för gamla för att köra i 01-serien. Så laget inkl 01:orna får alltså köra i 00-serien. Det gör att alla vi möter har kört riktig basket i ett år längre än oss.

Inte helt optimalt.


Men trots detta gjorde de en bra match. Jag har sett vad de behöver träna på och vet nu hur jag ska lägga upp de kommande träningarna. Matchen slutade 23-44 men det största tappet var i första halvlek. Sedan blev tjejerna lite varma i kläderna och jag tror på en grym utveckling framöver. Detta var ju bara början, säsongens första match.

Och jag tror att tjejerna kommer att komma ihåg detta som en rolig och bra dag. Det kommer jag i varje fall. :)

Av Malin de Besche - 15 september 2013 12:15

Jag tror att jag måste börja vänja mig vid att min dotter inte kommer att hålla sig hemma speciellt mycket. Det gäller att ha en god realtion till min dotters kompisars föräldrar så man vet vad som händer. När hon var och tältade så hörde en av killkompisarnas mamma av sig med en fråga som jag inte ens har tänkt på...


Den här mamman hade mött gänget då de hade varit och handlat lite snacks att ha i tältet. De hade även köpt energidrycker. Hon ringde mig för att fråga vad min inställning till energidrycker var.

Jag blev lite paff. Jag har aldrig behövt ta ställning till den frågan, då det inte är något vi dricker här hemma. Många affärer har 15 årsgräns på energidrycker så min spontana reaktion var att hålla med om det var bäst att beslagta drycken. Föräldrarna köpte läsk till dem istället.


När vi hade lagt på började jag att fundera. Hur är det egentligen med energidrycker? Alltså de innehåller ju en hel del socker och koffein men det gör ju även Cola. Så jag Googlade lite för att läsa lite vad de verkligen innehåller.


Livsmedelsverket varnar för att energidrycker med mycket hög koffeinhalt vid stor konsumtion kan ge symtom på lindrig eller medelsvår koffeinförgiftning.

De rekomenderar även att man inte dricker mer än 3 koppar kaffe om dagen eller 6 koppar svart te.

Inga utvärderingar av experter från flera olika länder har påvisat att energidrycker är hälsofarliga vid måttlig konsumtion. Men det är ju lika dant med allt. Inget är hälsosamt i överkonsumtion, inte ens vatten.


Vad jag förstår är det koffeinet som är den största riskfaktorn. Förr reglerades koffein av regler för tillsatser och drycker fick inte innehålla så mycket koffein. När energidryckerna introducerades 1996 så fick de dispens och skulle märkas med varningstext. Numer regleras koffein som ett smakände och omfattas alltså inte av dessa regler.

Men trots det bör ju barn, gravida och de som är känsliga för koffein fortfarande avrådas att dricka detta.

Enligt gällande EUregler ska drycker som innehåller mer än 150 mg koffein/liter (utom de som är baserade på te eller kaffe) märkas med texten ”högt koffeininnehåll” och den totala mängden koffein från alla källor ska anges.


På livsmedelsverkets hemsida står följande om Koffeinets effekter:

Koffein kan ge ökad vakenhet och mental aktivitet men gör oss inte ’smartare’. Koffein stimulerar andning och hjärtverksamhet och vidgar perifera blodkärl. Koffein har en diuretisk effekt, det vill säga är vätskedrivande. Som läkemedel har koffein bland annat använts för att stimulera andning hos nyfödda. Tabletter mot ”tillfällig trötthet” som innehåller 100 mg koffein finns att köpa på apotek. Om koffeintabletter, eller motsvarande, har en rekommenderad dagsdos på över 300 mg koffein klassificeras de av Läkemedelsverket som läkemedel.

Om koffeinintaget överdoseras kan detta leda till sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro, yrsel och hjärtklappning. Stora intag av koffein kan ge illamående, kräkning och diarré. Vid en allvarlig överdosering ses effekter som upprepade kräkningar och stora urinmängder, vilket kan leda till störd vätskebalans. Hur mycket koffein den enskilda individen tål varierar. Ett högt koffeinintag under lång tid kan leda till viss tolerans mot en del av de farmakologiska effekterna. Det har angivits i vetenskaplig litteratur att 20 mg koffein/kg kroppsvikt kan ge lindrig förgiftning, detta motsvarar 1200 mg (=1,2g) för en person som väger 60 kg. Allvarlig eller dödlig förgiftning kan uppstå efter intag av 150 – 200 mg/kg kroppsvikt, vilket motsvarar 9000–12000 mg (9–12g) för en person som väger 60 kg.


Energidryckerna innehåller även bla Glukuronolaktron och Taurin men som inte har påvisat några hälsorisker.

Glukuronolakton är en nedbrytningsprodukt av kolhydrater, exempelvis glukos och stärkelse. Ämnet bildas i människokroppen vid matsmältningen.

Taurin är en aminosyra som förekommer naturligt i livsmedel från djurriket inklusive fisk och skaldjur. Växter innehåller inte taurin, men vegetarianer och veganer har trots detta inte brist på taurin, eftersom ämnet bildas i kroppen.


Den största risken är alltså koffeinförgiftning då barn gnerellt väger mindre. Det var alltså inte så fel av mig att säga att det var ok att föräldrarna konfiskerade deras energidrycker.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards