Alla inlägg den 2 september 2013

Av Malin de Besche - 2 september 2013 15:21

Nyligen ett månadsskifte och det är dags för ny matplanering. För att få så näringsrik mat som möjligt och få lite miljötänk på köpet så planerar jag maten utifrån säsongens varor. Det är första höstmånaden och sista månaden i JAS-perioden.


JAS-perioden är ett utryck som jag lärde mig när jag köpte mina buskar. De buskar jag köpte ska klippas någon gång under Juli, Augusti och September. Såg att de delade in månaderna likadant på Äkta varas Säsongsguide.

Vad jag förstår så är hela sommaren en ickesäsong för fisk. Men nu när vi kommer in i September är det säsong för Abborre, Gös och Strömming. Abborre och Gös hittar man sällan i de vanliga matbutikerna men Strömming kan man med jämna mellanrum hitta till riktigt lågt pris. Så för att få tag i Abborre eller Gös får man nog vända sig till en fiskaffär eller helt enkelt ge sig ut och fiska själv.

När det kommer till Frukt och bär så minskar utbudet något mot sommaren men det är fortfarande säsong för en massa läckerheter.

Björnbär, citroner, fikon, melon, nektarin, persika, plommon, päron, vindruvor och nykomlingen äpple.


Och sista gruppen, Grönsaker. Där kan man säga att utbudet har ökat istället. Hösten är verkligen en skördetid om man ser till grönsaker och rotfrukter.

September
Blekselleri
Blomkål
Bondbönor
Broccoli
Brysselkål
Brytbönor
Skärbönor
Vaxbönor
Dill
Gräslök
Fänkål
Grönkål
Gurka
Jordärtskocka
Kronärtskocka
Kålrabbi
Kålrot
Gul lök
Röd lök
Majrova
Majs
Mangold
Morötter
Palsternacka
Paprika
Persilja
Potatis
Pumpa
Purjolök
Rotselleri
Rättika
Rödbeta
Rödkål
Salladskål
Isbergssallad
Romansallad
Ruccola
Savoykål
Spenat
Spetskål
Squash
Svartrot
Tomat
Vitkål

Det varor som avslutade säsongen under augusti månad och faller bort är: Salladskål, Rädisor, sockerärtor.


Varor som börjar sin säsong är: Brysselkål, Grönkål, Jordärtskocka, Savoykål och Svartrot.


Man ska passa på att ta varorna som går ur säsong: Broccoli, Brytbönor, skärbönor, vaxbönor, Fänkål, Kålrabbi, Majrova, Majs, Mangold, Paprika, Isbergssalad, Romansallad, Ruccola och spenat.



Så nu är det bara att sätta ihop en meny för september månad utifrån den här listan då. :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards