Alla inlägg den 23 augusti 2013

Av Malin de Besche - 23 augusti 2013 19:02

När man ska bygga upp kroppen varför inte börja nerifrån och upp? Äntligen hade mina böcker kommit som jag beställde i samband med mitt medlemsskap i SISU bokklubb. Trots att jag inte alls mår på topp och har en tryckande känsla i huvudet så känner jag mig taggad till tusen att komma igång.


Att må som jag gör men ändå vara taggad är en märklig känsla. Med trycket över huvudet var det lättare att börja kolla in den medföljande DVD:n

När jag kollade in övningarna så känner jag till de flesta. Och jag tror nog att de flesta har utfört åtminståne ett par utav dem på gymnatiken i skolan. Det jag inte har förstått är vilken nytta dessa övningar gör. Jag har inte känt till vikten av starka fötter. Jag har blivit övertygad teoretiskt, nu är det dags att få dram bevisen som bekräftar teorin och ger frälsning ;-)

Övningarna är uppdelade i några huvudgrupper.

 

Hållning:

Här talar de om vikten av en rak och stolt hållning där lederna går i en lodrät linjen.


Styrka:

Denna punkt är i sin tur uppdelad i några undermenyer.

 

Den första punkten är klassiska tåhävningar.

 

Man kan variera med mjukt underlag. Vem har inte gjort denna övning?

Hällyft är också en styrkeövning. Där står man på hälarna och lyfter främre foten så högt man kan.

 

I styrkedelen arbetade de en del med gummiband som handlade både om pressa och dra.

 

Koordination - Fotkontroll:

Under denna punkt gjorde det lite övningar som man gjorde mycket som barn för skojs skull. Att förflytta sig genom att bara röra fötterna. Fötterna parallellt och på detta sätt där man gör A- och V-steg.

 

Balans:

Dessa övningar har jag gjort en hel del. Det var bla det jag kallar för draken som de här gör med vidsträkta armar och kallar flygplan.

Stå på ett ben, stå på balansplatta och gå balansgång på upp-och-ner-vänd bänk samt på en halvrulle.


Stabilitet:

Här kör man lite olika gång, som tå- och hälgång, gång på in- och utsidan av fötterna.

 

Smidighet och rörlighet:

Detta är kort och gott stretching av olika slag. Några av dessa övningar ingår i den första stretching man blev bekant med.

 

Det jag saknade lite i DvD:n var upplägg av träningspass. Ska man köra alla övningar i ett pass? Hur ofta ska man utföra dessa övningar? Och det var bara några utvalda övningar som de nämnde hur länge en övning skulle utföras.

Jag kanske får svar på dessa fråor när jag ger mig på att läsa boken också.

Sen blir det att planera in fotträning i min höstträning, så att jag får starka fötter.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se