Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Malin de Besche - 8 augusti 2013 23:15

Jag har lyckats finna tiden i sommar och äntligen läst ut boken #BornToRun. Boken som har sagts förändra människors liv. Vet inte om det är så drastiskt men den har helt klart gett mig inspiration och hopp om att emininera alla typer av #löparskador.


Trots att baksidan är ganska lockande så hade jag inga större förhoppningar om att boken skulle vara fängslande. Trodde att det var en bok jag skulle "traggla mig igenom". Men boken var riktigt bra!


Den röda tråden i boken handlar om det ultimata ultramarathon där några fantaster ska mäta sig mot den mexicanska löparstammen Tarahumara.

Man får veta hur författaren Christopher McDougall, en journalist som jobbat på New York Times Magazine, Men's Health och Runner's World,träffar alla dessa galningar som vill springa i 40graders värme omänskligt länge. Eller enligt boken är det just det vi människor är till för. Att springa hur långt som helst.

Utöver historien om loppens lopp får man på ett fantastiskt lättläst och underhållande sätt en hel del naturkunskap. Hur det kommer sig att vi utvecklades från att gå på alla fyra till att gå upprätt. Samt hur våra kroppar är tänkta att fungera. Ruskigt intressant!

När vi gick på alla fyra var vi snabbare, men inte tillräckligt snabba i konkurensen i liken döda eller dödas. Genom att resa oss ökade vi vår förmåga att andas som gjorde oss mer uthålliga. Våra muskler fick mer syre.

Eftersom att vi som unika varelser är det enda däggdjur som kan reglera kroppsvärmen (genom att svettas) medan vi anstränger oss, är vi långt mer uthålliga än andra djur. Så innan vi tillverkade vapen, var vår jakttaktik att trötta ut och överhetta vårt byte. Därför är vi alltså födda att springa.


Spänningen i boken är hurvida Christopher McDougal med sina skador ska klara loppet. Han möter en man som lovar att han ska få ordning på hans kropp som en massa läkare dömt ut. Därmed får man en massa tips på #löpteknik samt en massa fakta som om våra kroppar och #skadestatistik.

 

Helt klart läsvärd. Jag läste den vid varje tillfälle jag hade. Jag till och med läste samtidigt som jag promenerade hem från bussen (inte helt lätt att gå rakt då). Man får en lite annorluda syn på våra nya högteknologiska skor. Ju mer avancerade de blivit, desto mer ökar skadestatistiken.


Min slutsats och plan:

Jag ska jobba på min löpteknik

Jag ska stärka mina fötter

Jag ska succesivt se till att byta ut mina skor allteftersom mina fötter blir starkare

Hoppas att detta ska vara vägen till ett skadefritt år. Detta år är mitt friskaste på länge. Nästa år ska jag lägga till "skadefritt år".



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards