Alla inlägg den 6 juni 2013

Av Malin de Besche - 6 juni 2013 22:23

Firandet av Svenska nationaldagen är allt lite blygsam än så länge i det här landet. Det har blivit ännu en röd dag. Förhoppningsvis leder det inom ett par år till ett riktigt firande i de svenska hemmen. Är inte något gott föredöme själv, men flaggan är i varje satt på väggen.


Fasadflagga  

Detta är något jag upprepar varje år, att Svenska nationaldagen borde firas mer. Men är väldigt dålig på det själv. Jag har uppmärksammat dagen även om det varit en aning blygsamt.


Så här tillbringade jag den Svenska nationaldagen:


Upp ganska tidigt och äta frukost för att sedan gå ner till IP för att kolla på min dotter när hon genomförde sin första utomhus tävling i friidrott.

Eftersom att tävlingen var så nära kunde vi promenera dit. Jag packade väskan med drickyoghurt, banan och en termos kaffe. Sedan var jag redo för att heja på min dotter. Hon skulle delta i 3 grenar. Diskus, kula och 80 meter.

 

Det blev ingen pallplats, men hon gjorde ändå riktigt bra ifrån sig. Ett diskuskast såg man skulle ha blivit riktigt långt om hon inte fått in diskusen i regeln. Lite för snäv alltså, men man såg på hur den flög att den hade kunnat komma iväg långt.

När hon stötte kula kom hon som längst över 8 meter, men hon glömde av sig och klev ur ringen framåt, vilket därför blev övertramp. Eftersom att kulan drog ut på tiden fick hon springa till startblocken och fick ingen riktig chans att ställa in blocket, så hon var inte så nöjd med starten.

Med lite finjustering på de olika grnarna kommer hon att få riktigt bra resultat i kommande tävlingar.


När vi kom hem gjorde jag en pastasås på tonfisk, spenat, vitlök, chili och creme fraiche. Och salt och peppar såklart.


Efter luchen tog jag och sonen en promenad för att köpa glass. Men när vi kom fram efter drygt 4 kilometers promenad såg vi att de endast tog konatanter. Så det var bara att knalla tillbaka utan glass. Fast vi stannade till på en ica på vägen och köpte en varsinn dricka istället.


Grilla kött   Dottern hade åkt in på bio med en kompis (hur hon nu kunde få den idén när det var så fint väder) så jag och sonen åkte själva till en av mina bästa vänner för att grilla med henne och hennes familj. Lite förändring i min matplanering, men det kändes mer rätt att äta tillsammans med goda vänner för att få det lite festligare på Sveriges nationaldag.


Lungt firande, men ändock ett firande. Nästa år är nationaldagen på en fredag. Inga ursäkter för ett gigantiskt firande av du gamla du fria...

Av Malin de Besche - 6 juni 2013 16:29

Löpningen har fått stå tillbaka nu även som träning. Jag kände mig så stel igår, både i ben och rygg. Att sitta på en halvdags föreläsning var inte det bästa för ryggen heller. På jobbet fick jag välja att stå och jobba, vilket i för sig är bra även utan rygg ont.


När jag kom hem kände jag mig stelare än någonsin i ryggen och i benen. Trots att jag inte direkt utfört någon aktivitet. Men att sitta mycket är rena tortyren för ryggen.

Väl hemma igen utförde jag mina övningar som jag fick av en sjukgymnast senast jag hade ryggproblem, då jag hade fått diskbuktning.

Föst skulle jag mjuka upp ryggen genom att ligga så här i 30 sekunder.

 

Sedan fick jag lägga mig ner några sekunder innan jag körde igång med mina bakåtböjningar. Likt armhävningar men med höften kvar i golvet.

   

Man ser att jag är lite stel i nedre delen av ryggen, för höften släpper lite från underlaget. Det var verkligen på tiden att kontakta Stegkliniken. Alldeles för sent såg jag att jag hade fått tid redan igår. Men jag hade inte kunnat gå i varje fall. Men jag fick ny tid redan på fredag så hjälpen är påväg.

Jag hoppas hoppas att de kan hjälpa mig med både ryggen och benet.


Jag lyckades med att få i sonen lax till middag igen. :) Gör man det bara i rätt form så går det bra. Det blev en enkel Paella med lax och räkor.

 

2 morötter, skurna i små bitar

1 rödlök, skuren i små bitar

2 vitlöksklyftor, krossade

1/2 blomkålshuvud, delad i buketter

3 msk olja

3 dl avorioris

1/2 g saffran (ett kuvert)

1/2 tsk chilipulver

2 tsk paprika pulver

1 burk körsbärstomater (400g)

6dl kokande vatten

1 1/2 tsk salt

3 dl skalade räkor

150g ugnstekt laxfilé

svartpeppar direkt ur kvarn

Fräs lök, vitlök, morätter och blomkål i olja i tjockbottnad kastrull. Tillsätt riset och kryddorna och fräs en stund till. Häll på tomater och kokande vatten och låt koka på låg värme i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar och rör tillsist ner lax och räkor. Toppa ev med lite gräslök.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards