Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Den bortglömda rörligheten

Av Malin de Besche - 20 maj 2013 19:27

Jag känner mig ganska rörlig. Jag kan göra djupa knäböj och sitter någorlunda stadigt på huk med hälarna kvar i golvet. Även ryggstretching går bra och jag får armarna bakom öronen när jag stäcker upp armarna rakt upp. Men det är en kroppsdel som jag totalt glömt bort tidigare.


Idag har varit en riktig flängdag. Jag åkte till jobbet, var tvungen att åka iväg till ett annat kontor några mil bort en sväng, satt på min kontorsstol någon timme sen var det dags att ge sig iväg igen. Jag skulle på möte efter lunchen så jag var tvungen att köpa något på vägen som också kunde ätas gåendes. Första tanken var typ Mc Donald's eller likande. Men jag kom på att Blueberry har lunch också. Så jag stannade till där och köpte mig en Laxwrap med en smoothie.

  

Min Wrap innehöll:

Pink Floyd – Ekologisk lax från atlanten, grillad i ugn med örtsalt och citron. Kikärtstomp med broccoli, purjolök, äpple, hackad mandel och citron och vitlök. Aprikoschutney.


Till det fick man en smoothie och en pytteliten chokladbit. En meny på 99 kronor. När jag fick den i min hand trodde jag inte att jag skulle bli så mätt. Men jag blev tokmätt.


Efter mötet skulle jag åka och träna på Friskis, men var bara tvungen att springa förbi en affär (blev ett par affärer) för att köpa den hatt som min dotter önskar sig. Hittade lite annat kul med. :)


Rörlighet är av godo. Är man överrörlig beror det ofta på att man inte är tillräckligt stark. Men normal rörlighet är bra så att man kan nyttja sin styrka fullt ut. Och normal rörlighet är mer rörligt än vad de flesta tror (inklusive mig innan jag lärde mig vad rörlighet är). För att öka min rörlighet bestämde jag mig för att köra Flex på Friskis. Och för att hinna var jag tvungen att ta med mig träningskläderna till jobbet. Så det var en rejäl packning jag stormade in med. Shoppingkassar, väska med dator och så träningskläderna.


Passet var inte så utmanande styrkemässigt (och inte alls konditionsmässigt), men när det kom till rörligheten så insåg jag mina begränsningar. I andra pass så är min rörlighet helt ok. Jag kan köra de rörelser som ska göras i de olika momenten. Den lilla kroppsdel som man glömmer bort utmanas inte förrän man kör Flex och kanske i jympapassen. Det är fötterna jag talar om och då inte fotlederna. Utan fotbladen.


Detta klarar inte jag

 


När instruktören sa att vi skulle känna hur det känns i hålfoten så kämpade jag med att ens komma åt hålfoten. Jag är så stel i mina främre delen av foten och då framförallt vid stortån, att jag inte kommer så långt. Jag kan alltså inte sätta mig på hälarna när jag har tårna böjda på det här sättet.

Jag har tendens till hallux valgus tå och det är bakom den "knölen" som det stramar så det gör ont när jag försöker med den här övningen.

Hallux Valgus  

Så nu är det till att försöka stretcha detta lite varje dag. Problemet är att det är just den bortglömda kroppsdelen. Jag måste hitta något sätt att få det till en rutin. Ett annat problem är ju att det är så plågsamt och tråkigt.


Men det är ju något nödvändigt för mig så det är väl bara att bita i det sura äpplet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards