Alla inlägg den 15 maj 2013

Av Malin de Besche - 15 maj 2013 23:30

Att coacha är bland det roligaste som finns, speciellt när motivationen är på topp hos de man coachar. Jag känner sådan glädje när jag ser framstegen. Och när de jag coachar tydligt visar att de känner sig stolta över vad de presterat är obeskrivligt. Idag har jag fått jobba med 2 typer av coachning.


Idag blev det en snabb middag på kyckling fajitas. Så enkelt, så snabbt och supergott. Dessutom är det en rätt som barnen väldigt enkelt kan hjälpa till med. Redan som ganska små är de grymma på att skära grönsaker.


Efter middagen åkte jag till basketträningen för att coacha mina tjejer. Vi började med uppvärmning som även innebar en del bollbehandling. Springa runt planen med bollen snurrandes runt överkroppen och på min signal föra bollen runt benen i en åtta för att sedan direkt fortsätta springa och föra bollen runt överkroppen igen.

Sedan la vi mycket fokus på layup och fotnedsättning. Och det var här som jag fick känna sådan glädje jag syftade på. Ett par av tjejerna som haft en tendens att stanna upp och inte nyttja farten upp mot korgen vid layup gjorde nu helt prefekta layups utan minsta tvekan. Så roligt.

 

När självförtroendet brister och tjejerna tycker att en övning är svår är det lätt att de flamsar och inte alls fokuserar på att göra rätt. Jag förklarar för dem att jag lägger vikten på att de använde rätt teknik. Bollen kommer att gå i när de behärskar tekniken. Men det är inte alltid mina ord räcker. Idag löste jag det med att muta med en "Justin Bieber poster". Den som går in mest för att göra rätt och göra sitt bästa skulle vinna denna. Och det var en tjej som hade full fokus HELA träningen och gjorde sitt bästa HELA tiden. Kul att se att de kan bara motivationen finns och att de glömmer bort att det är lite pinsamt. :)


Efter tjejernas träning åkte vi och köpte en baddräkt till min dotter som upptäckte att hennes var för liten och de ska iväg och bada med skolan imorgon. (Ute i god tid som vanligt).


När jag släpt av min dotter åkte jag vidare till en nyfunnen vän för att hjälpa henne att lägga upp sin träning och ge lite tips på att komma i form. Hon vill förutom att gå ner i vikt och få en stark kropp klara av att springa 5 kilometer. Så jag gav henne lite tips och ska maila henne ett träningsprogram för löpträning. Till att börja med att kunna springa i 30 minuter i ett sträck.


Mina tips till henne:

  • Registrera all träning på jogg.se Då kan hon enkelt se hur det går med träningen och jag kan hålla lite koll på henne genom att följa henne.
  • Planera alla pass utifrån sitt jobbschema. Översyn av kommande veckas planering bör ske varje söndagskväll
  • Matplanera och storhandla (Bra utifrån ekonomiskt- och hälsoperspektiv)
  • Utöver träningen, fylla dagarna med vardagsmotion
  • Dricka ett glas vatten innan varje måltid
  • Äta långsamt för att hinna känna när hon är mätt
  • Laga maten från grunden.Löpning

Som träningsprogram gav jag henne ett 12 veckorsprogram som innebär 3 pass i veckan. Första 2 veckorna    innehåller bara raska promenader. Sedan följer 10 veckor med löpning varvat med gång. Det börjar med 2 minuter löpning, 2 minuter gång, fem reps. För att sedan pass för pass öka antalet löpminuter och minska repetitionerna. 12 veckan ser ut som följer:

Dag 1: 2x15 minuter löpning, 2 miuters gång mellan

Dag 2: 2x10 minuters löpning, 1 minuts gång mellan

Dag 3: 30 minuter löpning


Har även lagt in utrymme för en del styrketräning och ett gruppass på gymmet.


Min vilodag blev en coachardag :)

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se