Direktlänk till inlägg 2 maj 2013

Bålstabilitet

Av Malin de Besche - 2 maj 2013 22:13

Efter ett tungt pass igår och lite känningar i benet på grund av löpningen så funderade jag på vilken alternativ träning jag skulle syssla med idag. Box kändes som ett bra pass och ställde in mig på det. Men så dök det upp en grej ...


Jag kollade i kalendern och upptäckte att jag inte bokat upp mig på någon träning alls idag. Blev lite förvånad men bestämde mig helt enkelt för att skriva in box i kalendern.

Men innan boxen var jag tvungen att åka förbi Stadium för att betala min dotters Basketläger i sommar. Innan jag jag skulle åka iväg ville jag få med min sons telefon som behöver lämnas in för reklamation. Så sprang runt och letade kvitto som jag tyvärr inte hittade. Tiden rann iväg men jag tänkte att jag kunde hinna om jag skulle skynda mig. Så snabbt in i bilen och iväg till Stadium. Men jag fick tillslut inse att jag inte alls skulle hinna. Så medan jag rullade hemmåt igen så ringde jag till Friskis (som ligger åt samma håll) och frågade vad de hade för pass som låg närmst. Till min stora glädje hade de Cirkefys bara 30 minuter efter boxen. Så istället för att svänga in hem åkte jag vidare till Friskis.


När instruktören visade alla stationerla jag märke till att det var 3 övningar på raken som tar en del på magen. Och eftersom att man använder magmusklerna i princip alla övningar som stödmuskler ville jag göra ett stategiskt klokt val. Därför valde jag att se till att den värsta magövningen skulle hamna sist i varvet.

Dessa var övnignarna som jag gjorde i nämnd ordning:

1. Armhävningar med händerna på en Bosuboll (halv pilatesboll med platta)

2. Liggandes på rygg med benen rakt upp mot taget med en mits emellan för att sedan pendla fötterna sida till sida, fortfarande med mitsen         

miellan fötterna.

3. Step up med dubbla bärdor staplade på varann och vikt över huvudet. Uppe på brädan lyfter man upp ena knät och strecker upp kroppen.

4. Bäckenövning på en pilatesboll

5. Utfallssteg med vikt

6. Med medicin boll, lyfta boll över huvudet, vidare ut till ena sidan, upp igen och sedan ner och ut till andra sidan i snabbt tempo

7. Marklyft med Kettlebell ( jag körde med 34kg)

8. Plankan med vikt i händerna och rotation upp mot taket

9. På stepupbräda dra ihop kroppen och sträckan ut den halvliggandes och med endast rumpan i plankan.


Detta gjode vi tre varv. Det var riktigt bra övningar för mina ben. Nu känns det som att jag kan somna med gott samvete.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards