Alla inlägg den 16 april 2013

Av Malin de Besche - 16 april 2013 22:22

Som jag skrivit förut är inte Spinning mitt favoritpass men en klar fördel med Spinning är att man inte får träningsvärk (oftast inte) och står man mycket under passet så slipper man en ömmande rumpa också.


Det är något som slagit mig varje gång jag kört Spinning (fast det var länge sen innan passet igår). Jag har frågat månniskor runt omkring men ingen har kunnat ge ett vettigt svar som jag känner verkligen ger en bra förklaring. För Spinning ÄR ansträngande, man BLIR trött i musklerna och man FÅR mjölksyra under passet. Och eftersom att jag inte är frälst i Spinning är det inget jag sysslar med ofta och därmed inget mina muskler är vana med. Så inget av detta är enligt mig en bra förklaring.


Men så har vi ju det här med internet. Jag har Googlat lite och hittat något som skulle kunna vara en förklaring. Det är svårt att veta vad som är vetenskapligt bevisat, myter och bara någons tankar. Men efter att ha läst på lite olika hemsidor och bloggar så tänkte jag dela med mig lite av MINA tankar.


Träningsvärk får man främst utav Excentrisk träning. Dvs när muskeln får arbeta när den är förlängd. Excentrisk träning går ut på att spänna musklerna i syfte att motverka en rörelse. Att bromsa upp rörelsen. Som när du är på du är på neråtgående vid sit-up.

Motsatsen är Koncentrisk träning. Dvs att muskeln får arbeta när den dras ihop.

excentrisk koncentrisk  

När du kör spinning så kör du mest på koncentrisk träning. Så jag antar att det är därför som du oftast inte får träningsvärk när du kör Spinning. Även fast du har kört hårt, får mjölksyra under passet och du kan till och med vara ovan "cyklist".

Kan tänka mig att det är vettigt att köra Spinning om man har träningsvärk i benen. Så får du blodflödet och syret till dina stackars muskler santidigt som du får upp pulsen. 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards