Alla inlägg den 3 april 2013

Av Malin de Besche - 3 april 2013 22:02

I brevlådan låg det idag ett paket adresserat till mig. Det var inget jag hade beställt och det stod ingen avsändare. Utifrån stämpeln kunde jag utläsa att det var skickat från Solna. Jag öppnade det.


Där i låg ett par trosor från Pierre Robert. Inget meddelande eller nåt utan bara detta.

Jag gissar att det är att jag vann quizen på Fitness hemsida. Jag gick in för att se om jag kunde läsa något om det, men icke. Hur som helst så har jag nu blivit ägare till ett par Pierre Robert invisible. Ett par sömlösa trosor.  


Nu ska jag lägga mig och läsa ett nytt nummer av Runner's world som också låg i brevlådan.

 

Kanske kan jag hitta något bra tips på nya löparskor

Av Malin de Besche - 3 april 2013 08:00

Det pågår just nu en debatt om huvuda klubbar som elitsatsar före 13 års ålder ska få bidrag eller inte. Detta anser vår idrottsminister samt majoriteten av Sveriges kommuner.


Det är helt klart tragiskt att klubbar inte tillåter barnen bara ha glädjen i sin idrott i så unga år. Gallring barn där man sorterar ut de mest talangfulla redan vid 8-9 år.

Det dessa klubbar inte inser är att de kanske får barn som kanske skulle bli något, att sluta, bara för att de inte få spela med sina kompisar. De kan vara sk "late bloomers", men kommer inte så långt att de kan visa vad de går för då de tappar lusten vid så unga år. Och de som man ansåg var talangfulla kanske inte alls är lika lovande efter att puberteten satt sina spår. Inte ovanligt att tonåringar tappar kontrollen över kroppen när deras kroppar helt plötsligt valt att växa massor på kort tid. Många slutar med idrotten då eftersom att självförtroendet får sig en törn när kroppen inte vill lyda på samma sätt som tidigare och får kanske dessa barn att sluta innan de lärt sig hantera den nya kroppen.

Ett annat problem är den ensidiga träningen som det medför då det i tidigar år ska satsa hårt så att de får förslitningsskador då de borde vara på sin absoluta topp, vilket man belös i inslaget på SVT.

 

Men jag tror inte att indragna bidrag är lösningen. Jag är inte alls emot att man sätter ihop barn som kommit lite längre i sin utveckling för att just utvecklas vidare.

Men som klubb har man ett ansvar att inte gallra bort barn så att lusten till träningen försvinner. Det är idiotiskt och rent av otaktiskt med anledning av "late bloomers". Om det nu är tävlingsframgångarna som är i fokus.

Men med indraget bidrag har kanske inte klubbarna möjlighet att ha både bredd och elit. Vore det inte bättre med riktlinjer på hur man skall göra för att utveckla barn på deras nivå? Jag vet inte. Har inte funderat så mycket på det tidigare, men spontant känns inte bidragsindraget som lösningen.


För mig är det självklart att det ska vara glädjen som ska vara i fokus oavsett nivå, speciellt i unga år. Jag ser det som en större seger att få bidra med ett barns utveckling. Från att knappt klara av att hålla en boll till att bli en bolltrollare. Och jag tror att det är så vi verkligen utvecklar våra blivande stjärnor!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards