Alla inlägg under mars 2013

Av Malin de Besche - 6 mars 2013 21:53

Trots att jag är noga med att tvätta händerna, att inte ta i vad som helst, använder armbågen för att trycka på knappar mm så har jag blivit lite hängig. Det känns inte helt på topp i luftrör/hals och huvudet känns tungt. En sådan där nästanhuvudvärk.


Igår muskelvärk idag hängig. Andra träningsfria dagen. Jag hoppas verkligen att min tendens till förkylning beror på dålig sömn. Det blev långt senare i säng än vad jag önskade igår och det tar väl ut sin rätt nu.

Hängig  

Planen var att köra basketträning med tyngd på ben under fysdelen idag. Eftersom att jag var tvungen att skjuta på löpningen igår tänkte jag att jag kunde ha kört ett pass efter basketträningen. Men det sket sig ju helt och hållet. idag körde jag tjejernas träning men min egna blev inställd. Annars hade jag nog gått dit oavsett tillstånd.

Kroppen är tung, huvudet är tungt och är allmänt seg. Hur ska man kunna släpa sig runt på en löparrunda om ens kroppsdelar känns tunga att bära?

Ska se till att jag kommer i säng i tid idag så att jag kan vakana pigg imorgon och förhoppningsvis är alla dessa symptomsom bortblåsta. Och kroppen lätt som en fjäder.

Av Malin de Besche - 6 mars 2013 07:30

Jag lyckades ordna en fantastiskt god middag igår. Lite sen men väl värd att vänta på. Lite förändring i ett klassiskt recept lyckades jag dessutom få det lite nyttigare. Längtar nu till lunchen då jag får äta min matlåda, trots att jag precis fått i mig frukosten.


Matpaj är bland det godaste jag vet, men det är inte så hälsosam botten. Så igår satte jag igång kreativiteten för att få till en lite bättre botten. Detta är receptet på en laxpaj.

 

Pajdeg _________________ Fyllning _________________ Stanning __________________

75g smör                                 400g lax skuren i mindre bitar      4dl turkiskt yoghurt

75g jordnötssmör                     150g champinjoner                      3 ägg

1dl grov glutenfri mjölmix         1/2 blomkål                                1 klyfta vitlök

1dl kokosmjöl                           1 chilifrukt i grova strimlor          salt och peppar

1dl vetegroddar                        1/2 purjolök                                en nypa ingefära

en nypa salt och lite vatten       1 tärnad tomat        


Jag mixade ihop degen och tryckte ut den i en pajform och ställde in den i ugnen på 200 grader medan jag jorde fyllningen och stanningen. Fyllningen stekte jag i en stekpanna innan jag hällde över den i det förbakade skalet. Stanningne vispade jag bara ihop och toppade det hela med lite riven ost. Ställde in formen på 200 rader i ca 20 minuter.


Serverade detta med en sallad på isbergssallad, en knippa alfagroddar, en knippa solrosskott och lite körsbärstomater.

Fantastikst gott!

Av Malin de Besche - 5 mars 2013 22:59

Förvirrad som jag är och många bollar i luften är det inte bara nödvändigt att jag planerar min träning. Jag måste se till att den skrivs in i kalendern med påminnelser. Skulle jag köra HIT-träning, springa intervall eller långpass? Helt omöjligt att hålla reda på annars.


Igår var jag helt säker på att jag skulle köra HIT idag. Men så plingade det till i kalendern. Idag skulle jag köra ett långpass! Lite skänt tänkte jag med tanke på hur det känns i armarna efter basketträningen igår.

 

Men när jag under mina tjejers träning skulle visa hur man utförde "Jorden runt" gjorde det ont i något som jag tror kan vara ett muskelfäste ellet liknande i ena skinkan.

Det gjorde ont för varje steg. Så jag bestämde mig för att ta det lungt idag. Därför åkte jag och kollade på när min dotter stötte kula så slapp hon ta sig hem själv, utan fick åka bil hem.

Jag tror att uppkomsten av det onda i Gluteus Maximus (muskeln i skinkan) tror jag kommer från mitt senaste löppass.

 





Nu ska jag ta en kopp te och massera mig på valda punkter för att förhoppningsvis kunna vara fit for fight till basketträningen imorgon. Coachen har hotat med benträning imorgon. Och har jag tur kommer jag kunna köra långpasset efter basketträningen. :)


Av Malin de Besche - 4 mars 2013 22:43

Det har inte varit mycket till träning de dagar som vi var uppe i fjällen. Lite styrketräning för benen men ingen konditionsträning och inget för armarna. Det kändes idag på basketträningen. Det var en del springa och en hel del styrka för armarna.


En lång bilresa idag med då min arbetsdag varade i Vingåker. Tur att jag hade matlådor kvar för det blev lite knappt med tid när jag kom hem. Det var bara hem och vända och få med träningsväskan i farten. Ett par Chiaknäckemackor med ost och ett glas mjölk, bara så att jag skulle ha lite i magen.


Vi körde en konditionsövning med lay ups och vidare en del skott. Sedan kom styrkeövningarna med fokus på armarna.

Vi skulle köra:

10 armhävningar - 1 dip

9 armhävningar - 2 dips

8 armhävningar - 3 dips

7 armhävningar - 4 dips

6 armhävningar - 5 dips

5 armhävningar - 6 dips

4 armhävningar - 7 dips

3 armhävningar - 8 dips

2 armhävningar - 9 dips

1 armhävning - 10 dips


Mot slutet var bara 1 armhävning sjukt jobbig. På detta skulle vi skjuta mer, bara för att vänja oss att ta mer kraft från benen vid skott. Vi skulle göra 5 armhävningar per airball (dvs bollen inte när fram till korgen). Det resulterade i totalt 35 armhävningar till för min del.


Vid det här laget var det jobbigt med bara vanligt spel på en korg. Mina armmuskler och då framförallt mina triceps var helt slut. Frågan är om man vågar sig på en HIT-träning imorgon med mina spagettiarmar.

Av Malin de Besche - 3 mars 2013 22:12

Efter en helg i sol och blåst (med begränsad uppkoppling) där det varit 3 hela dagar benträning, var det dags att sätta sig i bilen igen i 7 timmar. Att sitta stilla så länge gör att man känner att man bara måste få fart på kroppen. Få den i rörelse.


Första dagen var jag så trött efter en dag i backen, tom så att jag nickade till i liften. Andra dagen var det bättre med orken. Däremot blåste det så mycket att det bara var ett par liftar öppna. Det mojnade till eftermiddagen så att man kunde ge sig på de röda och svarta backarna.

Dag 3 bjöd också på en hel del blåst och liftarna öppnade lite senare än vanligt. Men så plötsligt vid lunchtiden så var det perfekt väder. Strålande sol och bara behaglig vind. Detta vände till efter lunch, det blev hårda vindar och det var riktigt tungt att åka.


Jag hade tagit med mig löparskorna ifall jag skulle få tillfälle att springa. Men jag var så slut efter heldagarna i backarna så det blev inget av med det. Men lite extra moton när vi shejka loss på After skin. Cassius Clay

 

Kanske lite lugnare publik än de var vana vid då det var sportlov och många barnfamiljer.


När vi idag hade ätit frukost och städat ut lägenheten var det dags att sätta sig i bilen. Man blir galet stel av att sitta stilla i bilen så länge. Vid lunchpausen vid Dala-Järna visade jag mamma lite övnignar som skulle vara bra för hennes leder då hon blivit ganska stel. Så vi körde lite solhälsningar, benböj och strecka ut kroppen diagonat, dvs jobba efter musklekedjorna. Jag kan säga att efter ett antal timmar i bilen var dessa övningar lika behövliga för mig.

Det är så tråkigt att sitta still i en bil så länge, men som tur var hade jag min dotter som underhöll mig.

 

Svårt att somna vid ratten med den här tokan bredvid mig. :)


Väl hemma igen fixade jag lite middag, en kycklingwok med ris. Efter middagen var jag inte alls på topp. Jag tror resan började ta ut sin rätt. Men jag hade bokat en löpartid med mig själv. 6km skulle det det bli.


Det var bara att dra på löparkläderna och ge sig ut. Jag hade piggnat till men redan efter ett par kilometer kände jag av vänster smalben och lite i höften. Efter ytterligare en bit in i löparrundan försvann värken i höften och när smärtan i smalbenet försvann var jag nästan hemma, Jag började få håll.

Tänkte på hållningen och lyckades komma hem utan någon smärta någonstans. :) Det här var verkligen vad jag behövde efter allt stillasittande trots att det bar emot. Nu är jag på rätt spår igen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards