Alla inlägg under februari 2013

Av Malin de Besche - 11 februari 2013 21:27

Om man har träningsvärk är det tokjobbigt om man blir stillasittande länge. Varje gång man reser på sig känns det som att musklerna hålller på att gå av. Det är dag 2 sedan cirkelfysen och jag åkte bil till Oskarshamn ca 3,5 timmars enkel resa, sedan lika långt hem.


Jag får träningsvärk efter varje cirkelfys. Och visst känns det bra för att det känns att man tog i när man tränade. Men det får en samtidigt att känna sig otränad. I varje fall när det blir på den nivån att det faktiskt gör ont när man rör sig. Och ännu värre blir det när man sitter still.

Att springa 4km och spela match igår var inga  som helst problem. Det känns bra. Men att promenera, sätta sig och resa sig är inte skönt någonstans.


Eftersom att det blev en lång bilresa med jobbet idag så blev det väldigt mycket stillasittande, och då känns det extra mycket när man väl rör sig. En ren plåga faktiskt, där musklerna känns som de torkat ihop.

Basketträningen blev inställd pga att så många är sjuka. Resan drog ut på tiden så jag hann inte hem till de senaste passen F&S. Beslutade då att detta skulle bli en vilodag, utan alternativ träning.

Jag hoppas att det ska kännas bättre imorgon igen.

Av Malin de Besche - 10 februari 2013 21:47

Det är influensatider och väldigt många sjuka. Jag är oerhört glad över att jag lyckats hålla mig frisk så här långt det här året. Det var därför ett tunnt lag som körde idag, inte ens coachen var på benen. Med en ordentlig träningsvärk fick jag köra i princip hela matchen.


Efter min löparrunda på ca 3,5km sköljde jag av av mig och packade basketväskan. Sedan tog jag mig en kopp kaffe med sonen medan jag väntade på att min dotter skulle bli klar. Jag skulle lämna henne på kyrkan där hon skulle ha en dansuppvisning (som jag tyvärr skulle missa   ) Jag skulle tyvärr inte hinna hämta henne så jag såg till att hon hade en bussremsa för att kunna ta sig hem.


När jag lämnat henne åkte jag hem till en av de få friska lagkaraterna så att vi kunde samåka till matchen. Jag hade inte fått mig frukten som jag ville, men det hade som tur var Anna hemma hos sig. Kände att jag behövde det då matchen var under en sån dum tid. Precis när man vill äta middag.


Jag hade en fantastisk träningsvärk efter cirkelfysen igår. Med den fick jag kämpa på planen. Vi lyckades skrapa ihop 5 spelare samt en tjej som inte kunnat köra på ett bra tag på grund av sjukdom och jobb.

Lidingö som vi mötte var ett gäng unga tjejer. De kräver att vi har ett fullt lag för att orka med. Vi kämpade på bra, men vi kom igång lite sent. Vi hade ett bra försvarsspel men gjorde för lite poäng.

Vi hade inte full koll på vart vi hade varann och vi passade bort många bollar. Sist vi mötte dessa tjejer vann vi med 19p, den här gången förlorade vi med 25p.

En tråkig förlust, då vi vet att vi egentligen har kapacitet att slå dem. Men influensan ändrade på det. Men en sak som vi faktiskt gillar med att möta Lidingö är att det är ett rent spel och inte en massa tjuvknep. De spelar basket helt enkelt.

Av Malin de Besche - 10 februari 2013 11:29

Att planera maten i förväg både spar tid och gör det lättare att äta hälsosammare och mer varierat. Men det sätter prov på fantasin att komma på massa olika maträtter på en gång. Det är det som jag tycker är det knepiga med matlagning, inte att laga den.


Jag försöker ta mig tid att planera så många veckor som möjligt i taget så att man har det avklarat. Sedan dyker det upp saker som gör att man måste planera om, man är bortbjuden eller något händer som gör att man "måste" äta ute. Då blir det lite omplanering. Så här planerade jag gångna 2 veckorna:

Lördag: Tjälknöl, potatis och gräddsås

Söndag: Rimmad torsk med het tomat- och koriandersås

Måndag: Kycklinglår med fullkornspasta i kokossås

Tisdag: Nötköttsgryta med kanel och aprikoser

Onsdag: Borstj med Crčme fraishe

Torsdag: Teriyakilax med grönsaker

Fredag: Idrottsgalan (dotter på kalas, son färdig rätt)

Lördag: Bajenkvällen

Söndag: Spansk stroganoff

Måndag: Medelhavsgryta

Tisdag: Nasigoreng ā la Paulún

Onsdag: Fläskkotlett i tomatsås med matvete

Torsdag: Möte på jobbet

Fredag: Rårissallad med japanska kuber

Lördag: Rester (Lunchen avocadosoppa)


Idag blir det lammfärsbiffar med melon- och fetaostsallad. Nu gäller det att planera för kommande veckor och jag har idétorka. Nu måste jag sätta lite fart med lunchen och en liten kortare löparrunda för att få igång kroppen till matchen ikväll.

Av Malin de Besche - 9 februari 2013 20:26

Snabbt upp på morgonen för att åka och lämna dottern på friidrotten. Skyndade hemmåt igen för att hinna med Cikelfysen. Jag satte gasen i botten och ringde till Friskis för att kolla om det skulle vara möjligt att komma in trots att man blir några minuter se. Fick då återigen bekräftat om min sinnesförvirring.


Igår fick jag för mig att den öppna träningen var men skulle hållas först nästa fredag och nu idag fock jag för mig att Cirkelfysen var klockan 10. Receptionisten lugnade mig när hon berättade att jag tagit fel på en hel timme.

Jag måste helt enkelt ha alldels för mycket att tänka på. eller så får det bara plats träning i huvudet.   

Nu fick jag lite bonus tid i varje fall. Så jag hann hem och ta en kopp kaffe innan det var dags att kvista ner till F&S.


Den här gången var det en vältränad hurtig tjej som höll i passet som var riktigt bra på att få en att kämpa lite till på sista varvet och att utmana sig.

Det här passet hade följande stationer:Flyes

- Lägga sig på golvet och resa sig utan att ta i med händerna

- Sqauts med 10kg vikt  

- Flyes med 8- och 9kg hantlar

- Burpees med viktboll

- Kettlebells som skulle lyftas med rak rygg och rycka upp med höften

- Sidoutfall på balansboll

- Situps med vikter och raka ben (armar vid öronen under hela övningen)

- Utfallssteg med 10kg vikt

- Rodd med skivstång (25kg)


Det gällde att vara snabb att byta station om man ville få de vikter man önskade. Första varvet fick jag tag i 9kg vikter till mina flyes. Det var för tungt, men hittade nästa varv 8kg. Det var också lite tungt men då lyckades jag i varje fall genomföra övningen. De första 2 varven körde man på och tänkte mycket på tekniken. Sista varvet lyckades intruktören peppa en att köra tempo och verkligen ta ut sig.

Den sista rodden var det tungt. Min triceps ville inte mer. Då kom hon fram till mig och gapade och höll in mina armbågar som gärna ville peta utåt. Då lyckades jag med några till innan musiken talade om att passet var slut.


Kom hem och gjorde Avocadosoppa. Medan den puttrade och mitt impoviserade bröd. Det påminde om scones fast med solros- och pumpafrön, dessutom mycket nyttigare.


Skjutsade sedan dottern på kalas och på hemvägen hämtade varor jag beställt. När jag kom hem drack jag kaffe med sonen inna jag satte fart att montera lådorna som bara leget här hemma ett tag för att jag inte funnit tiden att montera dem. Snart kommer jag att ha mera plats i köket.


Efter att jag hämtat dottern igen på kalaset var det dags för Mello. Som snacks käkade vi rischips och vindrovor och till det drack vi vatten. Nyttigt värre :)

Av Malin de Besche - 8 februari 2013 23:13

Jäktad för att hinna till den öppna basketträningen. Det har varit bilköer i underbara Stockholmstrafiken. Fast denna gång berodde det faktiskt på inte mindre än 2 olyckor på Essingen. Snabb matlagning, och sedan äta med ett försökt till Mindfullness. Svidar snabbt om till basketutstyrseln, då stannar jag upp och funderar....


Lite seg och stort behov av träning efter en väldigt stillsam vecka. Var beredd på ett hyfsat lungt pass, vilket det alltid blir på den öppna träningen. Vilket skulle passa bra eftersom att jag skulle äta så tätt inpå.

Det blev rårissallad med japanska laxkuber.

 

Recept


Efter att snabbt bytt om och packat basketväskan och rusat ut till bilen, började jag tänka på vad som stod i inbjudan. Jag fick för mig att det stod 15 februari. Så jag ringde till en av ledarna och fick det bekräftat.

Så det var bara att gå in med väskan igen och skicka ett sms till de tjejer som jag lurat på dag.

Men jag kände ju att jag var på gång och ville träna. Kände att jag hade blivit trött av att inte träna på 3 dagar, ville inte att det skulle bli en fjärde. Kollade passen på F&S. Det sista passet hade gått och jag kände inte för gym. Snön föll vit och graderna låg på runt -2. Perfekt för en löparrunda. Så jag gav mig ut trots att maten knappt landat i magen.


Tänkte att det var dags att få igång min GPS-klocka som jag inte använt på ett bra tag. Räknade inte med att kunna använda den ikäll, men tog fram den för att ladda den. Till min stora lycka var den fulladdad.

Det tråkiga är att gps:en inte tar på en gång. Så jag fick mäta upp rundan när jag kom in igen. Men jag kunde i varje fall få ett hum under själva rundan.  

Jag frös ingenting under hela passet, lite jobbigt med snön som blåste in i ögonen på mig bara. Det sög fint i benen när man sprang i nysnön med halt underlag under. Efter en si sådär 3 km fick jag håll i vänster sida. Jag ville inte lägga ner redan. Jag tänkte att jag har lyckats springa bort håll tidigare. Därför såg jag till att ha bra hållning och springa med höga knän, och efter ett tag var smärtan borta.

Vid ca 8 kilometer kände jag av att jag inte klippt tånaglarna och jag fick håll igen. Så för varje steg försökte jag rätta till tårna så att det skulle kännas bättre och jag rätade kroppen för att se till att få fullt flöde i buken så att smärtan skulle försvinna. Det lyckades och kunde öka farten en aning sista biten hem.

Skönt att ha avverkat 9,8 kilometer på ett 5:35 tempo.

Av Malin de Besche - 7 februari 2013 22:24

Veckan är snart slut och jag har inte fått till mer träning än knappt en timme. Tanken var att jag skulle träna ikväll. Men ödet ville annorlunda. Efter mötet blev det inte snabbt att kvista hem för ombyte och löparrunda. Planen var att jag skulle få till en snabb middag så att jag var löparklar när jag kom hem.


Mötet avslutades på Oleary's. Medan jag satt där fick jag ett samtal från mamma. Hon satt med min son i bilen och hade Punktering   fått punktering. Jag ordnade med en kompis som kom till plats för att hjällpa till. Men i nyare bilar så har man inget reservdäck, utna man har ett medel som man pumpar i däcket för att punkan ska tätas. Men däcket hade en reva så det var bara att ringa bärgarn. Min son fick skjuts hem medan mamma vändare på assistans och mig. Så istället för löparrunda blev det till att möta upp mamma, vänta in bärgarn som tydligen hade väldigt mycket jobb denna snöiga torsdag.

Vi väntade in bergarn och skjutsade sedan hem mamma. Det blev så sent så träning blev uteslutet.


Det får bli hårdkörning resten av veckan istället, och sed är här som en slapparvecka (/vilovecka). Nu är jag alldeles redo för en god natts sömn.

Av Malin de Besche - 7 februari 2013 22:24

Veckan är snart slut och jag har inte fått till mer träning än knappt en timme. Tanken var att jag skulle träna ikväll. Men ödet ville annorlunda. Efter mötet blev det inte snabbt att kvista hem för ombyte och löparrunda. Planen var att jag skulle få till en snabb middag så att jag var löparklar när jag kom hem.


Mötet avslutades på Oleary's. Medan jag satt där fick jag ett samtal från mamma. Hon satt med min son i bilen och hade Punktering   fått punktering. Jag ordnade med en kompis som kom till plats för att hjällpa till. Men i nyare bilar så har man inget reservdäck, utna man har ett medel som man pumpar i däcket för att punkan ska tätas. Men däcket hade en reva så det var bara att ringa bärgarn. Min son fick skjuts hem medan mamma vändare på assistans och mig. Så istället för löparrunda blev det till att möta upp mamma, vänta in bärgarn som tydligen hade väldigt mycket jobb denna snöiga torsdag.

Vi väntade in bergarn och skjutsade sedan hem mamma. Det blev så sent så träning blev uteslutet.


Det får bli hårdkörning resten av veckan istället, och sed är här som en slapparvecka (/vilovecka). Nu är jag alldeles redo för en god natts sömn.

Av Malin de Besche - 7 februari 2013 07:00

När jag kollar på min träningsdagbok kan jag se att jag utökat träningstiden varje vecka. Så som den här veckan startat så undrar jag om jag verkligen kan fortsätta den trenden. Klart att man inte kan fortsätta öka hela tiden med tanke på att dygnet endast har 24 timmar.


Vecka 2, tränade jag totalt 3 timmar och 46 minuter. 2 basketträningar och 2 löparrundor

Vecka 3, tränade jag totalt 4 timmar och 5 minuter. 1 basketträning, 1 basketträning och 2 styrkepass

Vecka 4, Den här veckan hade jag börjat med Friskis. Totalt blev det 5 timmar och 4 minuter. 2 basketträningar,

3 gruppträningar samt löpning till och från F&S

Vecka 5, tränade jag totalt 6 timmar och 15 minuter. Jag hann med 2 basketträningar, 3 löparrundor och

1 gruppträning och en match.


Jag har hittills ökat varje vecka. Men den här veckan har jag kört 1 timmes box. Långt mindre än tidigare och vi är inne på dag 4 i veckan. Kanske ett trendbott. Men jag ska göra ett gott försök att öka även den här veckan. Ett av de minimål jag skaffat mig för att motivera och driva på.


Life begins at the end of your comfort zone!


Ska jag klara att öka den här veckan med så behöver jag absolut gå utanför min "comfot zone". Sent möte ikväll, så vi får väl se hur det går...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards