Alla inlägg under februari 2013

Av Malin de Besche - 15 februari 2013 08:23

När jag kom till jobbet idag stod kollegor redan och dukade upp frukosten inför vårt frukostmöte. Jag hade förväntat mig att det skulle vara lite mackor och i bästa fall något grovt bröd. Därför tog jag med mig lite yoghurt och müsli. Men jag blev glatt överaskad.


På bordet fanns det massor av godsaker. Det var uppdukat 2 sorters bröd, avocados, paprika, tomat, kokta ägg, melon, gul kiwi, nötter och russin med raw choklad, samt Paulúns tranbärsjuice.

Det var helt klart över min förväntan. Jag tog mig en skål yoghurt i varje fall, så nu är jag så tokmätt över en timme efter frukostintaget.  

Av Malin de Besche - 15 februari 2013 06:30

Idag måste jag åka extra tidigt till jobbet eftersom att vi ska ha morgonmöte. För att få ut så mycket sömn som Trötter   möjligt så tar jag med mig lite frukost till jobbet.


Det kommer att bjudas på lite frukost där, men misstänker att det rör sig om mackor och lite juice. Jag måste ju ha gröt eller yoghurt med müsli.


Hmmm kanske blir det en liten tupplur på bussen också. Jag hade ju lite svårt att somna

igårkväll. Var alldeles för pigg efter skivstångspasset.

Av Malin de Besche - 14 februari 2013 22:52

När jag åkte hem idag tänkte jag på vad skönt det är att ha god tid på sig innan träningen, att komma hem, laga mat och äta i lugn och ro. Straxt innan klockan 19 får jag en obehaglig känsla av att något inte stämmer. Jag tar fram schemat på F&S-passen på nätet. Som jag misstänkte, jag blandae ihop tiderna. Boxen skulle vara slut redan inom en kvart.


Så frustrerande! Jag skulle få sällskap till Boxen idag och så missar jag det. Men jag ville inte låta en träningsdag gå till spillo så jag kollade på vad som fanns istället. SkivstångIntervall 75minuter lät intressant att testa på. Jag hade aldrig testat det tidigare.

Sagt och gjort, jag pinnar ner till F&S och hoppar på passet, ensam. Mitt sällskap tyckte inte att det verkade lika intressant att prova på det här passet. Jag kom in i sista minuten så jag fick hjälp med att plocka fram vikter, skivstång, käpp, matta och step-bräda. Det skulle visa sig att jag hade kunnat ha lite tyngre vikter men eftersom att jag var sen var det bara att köra på. Det var framförallt knä övningarna som jag hade kunnat ha lite tyngre.


Vi körde knäböj och utfall. Sedan la vi oss på step-brädorna och körde olika armövningar och nu var vikterna helt enligt min kapacitet och jag fick kämpa. I "armvilan" körde vi situps.

 

När själva styrkepasset var över kände jag att nästa gång ska jag se till att ha lite tyngre vikter för det här var ju lätt. Då började själva intervall delen. Det sög fint i benen och jag fick kämpa hårt mot mjölksyran.


Det var ett rätt roligt pass och nästa gång kommer jag att ladda med lite andra vikter. Men trots att det var lätt i början var det absolut inte en "walk inte park".  


Även om jag verkligen såg fram emot boxen och blev väldigt besviken att jag missade det så är jag glad att ha provat det här passet.

Av Malin de Besche - 14 februari 2013 06:45

Frukosten är dagens viktigaste mål sägs det. Och i mitt fall är det helt sant. Jag blir helt förstörd om jag inte får i mig min frukost och då är det varken te eller kaffe vi talar om, utan ren fantastisk mat.


Dagens frukost består av:

Yoghurt Immune med Func Müsli

1 mjuk wasabröd med prästost

1 mjuk wasabröd med skinka

1 ägg

1/2 grapefrukt

         


En riktigt bra allahjärtansdagfrukost. Nu är jag redo att möte dagen. Första koppen kaffe tar jag när jag kommit fram till jobbet så att allt det nyttiga jag tryckt i mig hinner börja tas upp av kroppen innan kaffet kommer och hämmar upptaget.

Av Malin de Besche - 13 februari 2013 22:36

Det är svårt att motivera och hålla ett högt tempo när det endast dyker upp 3 tjejer till träningen. Dessutom var 2 av dem lite småhängiga. Damlaget var också rätt tunt varpå träningen ställdes in. Den här influensan som går drar verkligen ner på tempot. Jag är oerhört glad att jag hittills har hållit mig frisk.


Jag vet inte om det är min nyvunna bacillskräck, min hyfsat goda kost eller att jag bara har tur som gör att jag har hållit mig frisk medan folk omkring mig faller som furor på grund av influensan som går.

Tjejerna som lyckats släpa sig till träningen kämpade på bra. Vi Började med tuff träning men allteftersom att de kroknade gick vi över mer till lek.


Sedan åkte jag viader till hallen där vi skulle ha damträning. Jag kände att jag inte kunde vara utan basketträning hela veckan sen när det är match till helgen. Jag körde jag "Daily dozen", närskott men returtrräning och lite moves underkorg. Sedan gick jag över till att träna min utmaning att kunna stå på händer.

Den här gången körde jag endast mot väggen, men försökte att landa så lätt mot väggen att det nästan var som att stå fristående. Jag körde totalt 35 minuter, sen åkte jag och hämtade min dotter på friidrotten.

Vi åkte vidare till Maxi och handlade.


En kopp te och lite frukt innan jag nu kryper ner i sängen. Och väldigt tacksam över att få vara frisk.

   

Av Malin de Besche - 13 februari 2013 12:00

Jag har flera träningsmål. Frågan är hur lätt det är att fokusera på målen när de blir många. Det är något jag funderat över när jag tänker på vad jag har för mål. Jag har svårt att bara rabbla upp dem rakt upp och ner om någon frågar. Hittade lite anteckningar på mina träningsmål och flera minns jag inte att de kom därifrån.


Några mål och strategier som jag har minns jag inte ens när jag bestämde dem. De finns bara där. Fitness uppmanade oss i november att sätta upp en massa träningsmål och det är där som många av målen uppkom. En del ser jag inte ens som mål utan mer som strategier.

Frågan är hur fokuserad man blir på målen om de blir så många. Men knepet är nog att kategoriera dem och se de enskilda målen som delmål.


Öka konditionen:

Springa 5km på 20 min

Springa milen på 45 min (Min gamla käpphäst, kommer aldrig att glömma)

Beep-test var 3:e månad (Måste läggas i kalendern om jag ska minnas denna)


Testa gränser

Börja träna en sport som jag aldrig testat (Check, har kört box även om det inte är boxning så är det i varje fall helt nytt)

Gå en äventyrlig kurs (Fallskärm, forspaddling, klättring etc)

Klara att simma 25 meter under vattnet (Har ingen aning om vart jag ligger nu)


Bana in en god vana

Sova minst 7 timmar varje natt (Jobbar på den)

Gör 10 solhälsningar varje morgon för ökad rörlighet (Denna hade jag totalt glömt bort)

Drick mer vatten. Alla måltider ska börjas med ett glas vatten (En god vana jag hade förr)

Undvik hissar och rulltrappor helt (Check)


Träna ditt psyke

Visualisera träningsmålen och tänk att du redan är där. 5 minuter varje dag

Skriv träningsdagbok (Check, jogg.se)

Se till att planera in veckans tränignspass i förväg. Visualisera dagens pass på morgonen


Rörlighet och balans

Klara av att stå fristående på händer

Gå ner i brygga, från stående


Bli starkare

Klara 1 chin

Klara 35 armhävningar i ett streck (Check)

Klara armhävningar med klapp

Stå i plankan i 7 minuter


Ät bättre

Köpa en ny grönsak eller frukt varje gång jag storhandlar (Check)

Ät fisk eller skaldjur  minst 3 gånger i veckan (i princip check)


Några av dessa saker är ju vanor och då behöver man ju inte längre fokusera på dem. Och eftersom att jag kategoriserar mina mål så är det klart lättare att hålla reda på dem. Men jag måste nog ta lite hjälp av kalendern för att fixa allt detta, speciellt formtesterna. Håll tummarna för mig. :)

Av Malin de Besche - 13 februari 2013 07:15

Jag har prestationsmål där jag ska klara saker bättre. Det har varit armhävningar som jag för övrigt har klarat, det är att springa olika streckor snabbare än aldrig förr och att klara av att springa längre än någonsin tidigare. Men jag vill lära mig något nytt.


Detta är något jag funderat på lite till och från, men inte kommit fram till något. I söndags spelade vi match och det Stå på händervar ett par av tjejerna som visade att de kunde stå på händer, fristående.

Kom därför på att det ska bli min "lära nytt utmaning", att klara av att stå på händer.

  

Jag kan stå på händer mot en vägg. Men jag är lite för feg att stå fristående. Jag får känslan av att "slå över".

Risken att det skulle hända är nog ganska liten, men känslan hindrar mig från att ens försöka.


Därför har jag bestämt mig för att jag ska övervinna denna räddsla och innan min födelsedag 12 juni ska jag klara av att stå på händer i minst 3 sekunder.


Jag tror att det krävs en del axelstyrka och en hel del bålstabilitet.


Har ni några tips på hur man tränar på detta?

Om ca 5 månader ska jag stå på händer i minst 3 sekunder.

Av Malin de Besche - 12 februari 2013 22:31

Idag är det fettisdagen och det bjöds på semlor på jobbet, vilket fick bli dagens mellis. Inte helt nyttigt idag heller. Saker och ting har kommit lite ur balans. Middagen igår, mellisen idag, matplaneringen och träningen. Det är dags att ta ett krafttag och få till det här igen.


Jag vill minnas att fettisdagen handlar om att äta upp sig inför fastan, 47 dagar innan Påsk. Undrar hur många som planerar fasta efter att ha tryckt i sig semor i en vecka.

 

Inte jag i varje fall. :) Fast å andra sidan lär jag ju inte äta semlor i en veckas tid heller, inte varje dag. :)


Den här veckan har inte börjat så hälsosam. Middagen igår som bestod av Max-burgare och ingen träning. Idag Semlan och det såg ut som att jag inte skulle få till träningen. Jag skulle hämta dottern på friidrotten som är ganska sent på tisdagar. Jag måste fundera ut hur jag ska lösa den biten framöver.

När jag kom hem fick jag "svänga ihop" lite mat på vad som fanns hemma eftersom att jag itne kommit till skott med matplaneringen.

Jag tog för säkerhetsskull med mig lite kläder för att hinna med ett pass på F&S. Så när jag åkte från friidrotten var det med gasen i botten. Jag släppte dottern vid rödljusen och gasade vidare till F&S. Gled in snabbt och hittade ett ledigt löpband. Sprang i 29 minuter och om jag förstod bandet rätt så blev det 5,65km

Jag hade ca 2% lutning bara för att göra det något sånär skön löpning. Är inget Fan av löpning på löpband men kan vara så att det är en vanesak. Är nu uppe i drygt 5mil totalt i år, och mer kommer det att bli.

Det gäller bara att få ordning på strukturen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards