Alla inlägg den 5 februari 2013

Av Malin de Besche - 5 februari 2013 21:58

När man blir förälder startar man processen för konstant dåligt samvete. Man jobbar en massa för att få en ekonomi som räcker till att kunna ge barnen det man själv hade, eller som man aldrig fick. Då gnager det på samvetet att man inte har den där kvalitetstiden med sina barn. Så man lägger ner all sin fritid på barnen, då kommer det dåliga samvetet för att man inte ägnar sig åt träning, vänner och sina drömmar.


Ska det verkligen vara så att man konstanst ska ha dåligt samvete? Det har skrivits i tidningar, man får höra det av vänner och bekanta att samvetet får sig en törn när de hör "hur mycket man tränar". Dessa människor uppmanar alla träningsfreaks, elitmotionärer och hurtbullar att inte skylta med sina resultat i sociala medier.

Ska jag som haft dåligt samvete för att jag inte kunde gå ner i tid när barnen var små, nu ha dåligt samvete för att jag prioriterar mig själv? Med träningen får jag mer ork och en glädje i livet som ger en drivkraft att kämpa med vardagen. Att berätta om träning och resultat driver en att faktistk hålla sig till planen.

Undrar vad reaktionen skulle vara om jag, när barnen gick på dagis, sa till föräldrar som hämtade sina barn tidigt att sluta göra det så uppenbart. Kanske komma och lämna dem igen efter ett tag så att jag slapp leva med att jag hämtade mitt barn så sent, i jämförelse till andra. Bara för att visa en medmänniska lite hänsyn.

Jag jobbade ju heltid för att kunna ge mina barn ett gott liv, det var ju inte för egen skull. Det var inte för att jag tyckte att det var jobbigt att umgås med mina barn.


Just nu gnager det lite hos mig att jag inte grävt mer, gjort mer research kring skolarna jag ska välja till mina barn. Och framför allt, har jag kollat in tillräckligt många? Jag har inte hunnit med alla öppna hus och informationsmöten. Men om man tänker efter. Ser man verkligen hur ett läsår ska bli genom ett öppet hus? Visar skolan upp hur den vardagligt är, eller så som skolan vill att den ska uppfattas? Skolor lockar med macbook, Ipad eller en PC. Ska det vara avgörande för vilken skola man väljer? Det är ju helt klart det som lockar barnen.

Men faktum är att alla har 24 timmar på dygnet, varken mer eller mindre. Det handlar om hur man prioriterar och disponerar sin tid. Man får fundera på vad som är viktigt för en och vad man vill ska ligga på eget ansvar och vad som kan och kommer att utföras av andra. Handlar det om att man vill eller "måste" ha kontrollen som gör att man försöker hinna med allt?

Hur jag disponerar min tid, och vad jag prioriterar, kan ingen annan säga vad som är rätt eller fel. Det är jag som bestämmer hur min tid ska fördelas och vad som är värt att lägga tid på.


Lite koll på pedagogisk filosofi på de skolor som är aktuella, men jag vet inte om jag har tillräcklig grund för att välja rätt skola. Samvetet ja....har jag gjort tillräckligt för att välja rätt skola?

Men om jag verkligen gjort allt och ändå väljer "fel", hur kommer det att kännas då?


Nä, jag tror att jag skiter i det där med dåligt samvete. Jag har gjort mitt bästa för att ge mina barn en god uppväxt och göra dem till goda medmänniskor. De borde ju få ett bra liv oavsett vilken skola vi väljer. Visst kan man alltid göra saker ännu bättre, det kan väl våra mobiltelefontillverkare knäppa Graham Bell på näsan.


Att gnälla på andra som prioriterar något som du har dåligt samvete för leder ju inte till något konstruktivt. Att påstå att det inte är schyst mot alla som "inte har tid att träna" tar bara inte tag i sitt liv. Det är väl bättre fundera på om man vill prioritera annorlunda. Och vill man inte det så säger man inte att man inte har tid. Man får säga "jag prioriterar annorlunda" :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards