Alla inlägg under januari 2013

Av Malin de Besche - 10 januari 2013 22:04

Efter att ha varit småsjuk en längre tid känner jag mig äntligen FRISK! Så härligt. Jag känner mig både friskare och piggare. Om det beror på att jag nyligen drabbats av bacillskräck eller all koföda jag trycker i mig vet jag inte. Men något rätt måste jag ha gjort för att bryta den här trenden.


Jag kom hem från jobbet och kände mig pigg. Var bara hemma och vände för att dra iväg i lite ärenden. Hemma igen upptäckte jag att tonåringarna hade länsat kylen på det som jag tänkt använda till middagen. Därför fick jag svänga ihop en liten pastasås.

Efter maten gav jag mig ut på en löparrunda- Den på drygt 6km med mördarbacken i slutet. Jag kände mig stark och trodde att jag sprang fortare än vad jag gjorde. Men i halkan åker man väl nästan lika mycket bakåt. När jag kom till den tunga backen, räknade jag till 10 flera gånger till jag tagit hela backen. Varje gång jag kom till 10 tänkte jag på tekniken som skulle bära mig upp hela vägen.

Hemma igen efter 34:50 körde jag kort program lite lättare styrka.

26 armhävningar

26 sit ups

26 rygglyft

26 benböj

26 benlyft per ben, ā la Lanefelt.


En dusch, lite frukt och en kopp te med vetegräs. Man blir så skönt trött av träning. Då sover man gott sen.

Av Malin de Besche - 10 januari 2013 07:00

Under julhelgen hade jag slappat till mig. Jag blev förskräckt när jag såg att min muskelprocent minskade så snabbt procentuellt och att fettprocenten ökat med lika mycket. Men nu efter ett par hårda träningar är ordningen återställd.


Lika förskräck som jag blev över att kroppen "raserade" så snabbt, lika glatt överaskad blev jag över att kroppen gick att bygga upp igen så snabbt som bara ett par träningar.

Det här ger ju en rejäl pepp till att köra vidare och komma igång med träningsprogram för att nå mina mål för året. Jag är taggad till tusen. Vi har skapat ett lag på jobbet som ska delta i "primiärmilen". Till dess måste jag ha fixat till formen för att närma mig målet att ta milen på 45 minuter.


FiraJag kan också glädjas åt att jag känner mig lite piggare. Vet inte om det har med vetegräset att göra eller om jag bara helt enkelt är friskare. Hur som helst så har jag nu lovat mig själv att jag ska bli bättre på att fira och belöna mig. Så nu ska jag bara komma på någon bra belöning. Jag ska fira att jag har bättrat på min muskelprocent igen. :)


Att ge sig själv belöning för att man når delmål, är ett sätt att hålla liv i motivationen och få bort känslan av hopplöshet och att målet är utom räckhåll.

  

Av Malin de Besche - 9 januari 2013 23:25

Med en grym träningsvärk, 2 dagar efter årets första basketträning, svepte jag in i baskethallen, redo för en ny omgång. Det är härligt med en tränare på plats igen. Då var det fokus på ben, idag var det överkroppen.


Trots att jag hade kunnat pressa mig lite till på vissa övningar i måndags, ändrade det inte det faktum att jag fick en rejäl träningsvärk.

Det brände till ordentligt oi benen när vi körde våra explosiva skott och sprint övningar. När vi ska springa, skjuta, backa, springa fram igen och skjuta, intensivt i 1 minut, tar det förvånadsvärt mycket på benen. Det tar mer än löpningen.

Därför var det skönt att styrkepassen hade fokus på överkroppen idag. Först skulle vi köra chins och pull ups.bänk i gympasal Eftersom ingen av oss kan det än fick vi jobba i par, där vi hjälpte varann att lyfta upp oss.


Efter 10 st mindre graciösa försök fick vi springa upp till mitten av planen där vi fick, i par, ta en bänk och lyfta den över oss 30 gånger.


Därefter fick vi springa ner till andra änden av planen och göra 30 armhävningar. Kände att mina armar inte skulle klara av att jag gjorde så många på tårna så gjorde jag dem på knä.


Vi sprang tillbaka igen, vilade en stund och så gjorde vi om allt sammans igen. Lite besviken över att jag fortfarande inte kan göra chins, men det kommer. Innan sommaren så. Då ska jag vara en riktigt chin mästare. :)


När vi sedan gjorde våra skottövningar, blev skotten en aning korta. Vi orkade inte riktigt med. Armarna var helt slut. Men det hindrade inte mig att göra 25 armhävningar och 12 dips när träningen var över. Jag hade ju hunnit få tillbaka lite krafter efter att vi "gejmat" lite.


Onsdagar är utan tvekan min mest hektiska dag, så jag ska skynda mig hem, få i mig mat, åka till tjejernas träning som jag coachar för att sedan dirket åka till min egna träning.

Än så länge har jag kört lite mjukstart för mina tjejer. Men nu har jag fått lite inspiration för hur jag ska pressa tjejerna när vi har fys.

Av Malin de Besche - 9 januari 2013 22:23

Idag stod ett par kollegor och pratde om ett program den ena sett på SVT. Det handlade om myter om träning och ny forskning. Jag råkade höra och insåg att det var exakt samma inslag som jag av en händelse kom över på nätet. Den påvisade en nu forkning att man kan klara sig bra på 12 minuters träning i månaden (!) och vardagsmotion.


Kort sammanfattat så kan man säga att den nya forskningen visade att om man ägnade sig åt 1 minuts hög intensiv träning per dag, 3 dagar i veckan så skulle man förbättra sin förmåga att bryta ner socker och fett samt minska sjukdomar orsakde av fett kring organen. Det var också väldigt viktigt med vardagsmotion och att man skulle röra sig varje timme. Stolen dödar, var budskapet.

Den här försöktpersonen fick sitta på en motionscykel och cykla, allt vad han förmådde i 20 sekunder, vila en liten stund, cykla 20 sekunder, vila, cykla 20. Han utförde en sk HIT (Hög Intensiv Träning) i totalt 1 minut. Detta gjorde han 3 gånger i veckan i 4 veckor. Samtidigt som han rörde på sig mycket. Ökade sin vardagsmotion avsevärt och rörde på sig varje timme. Då förbättrade han en massa värden och sin förmåga bryta ner socker och fett.

Förklaringen var att på den minuten med så högt intensiv träning skickar kroppen upp ut signaler till musklerna att öka förbränningen. Dock förbättrades inte syreupptagningen.

Budskapet sa att man INTE ska sluta träna, springa, gå på gym osv om man tyckte om det. Men att alla skulle se till att de håller igång vardagsmotionen.

Kolla här om du är intresserad. http://www.svtplay.se/video/326348/myten-om-traning

 

Detta ledde ju osökt till just prat om vardagsmotion. Hur mycket rör vi på oss till vardagen? Rör vi på oss varje timme. Det var som att vi glömde jobbet för ett tag. Vi alla hade fått ett gemensamt mål att arbeta mot. Öka rörligheten på arbetsplatsen. Några av oss satte igång och googla efter program till datorn som ka påminna oss om att det är dags att röra på sig.

Vi ställde oss i ring och gjorde delade med oss av de rörelseövningar vi kan. En del stod bara och tittade på och tyckte att vi var knäppa. Vi roterade på ryggen, böjde och sträckte, stretcha och och hoppa.


Plötsligt ringde telefonen och vi blev påminda om att vi har ett arbete att sköta också. En kollega hämtade en balansbräda som vi fick stå på i ca 20 minuter var. Det blev nästan lite sekt varning idag. Alla skulle med. Till och med de mest skeptiska gav vika och stod på balansbrädan. Om det sedan var övertygelse, nyfikenhet eller bara ville få tyst på tjatet låter jag vara osagt. ;-)

 


Det har blivit väldigt mycket hälso- och träningssnack på jobbet nu. Alla vill dela med sig av sina erfarenheter och alla vill lära sig mer. Tror att vi snart kommer att börja ropa Hallelulja när vi når klimax i våra diskussioner.

Men det är kul. Jag trivs och det ger en speciell samhörighet och glädje när vi tar dessa micropauser och pratar om hur vi ska förbättra hälsan. (Skönt att det inte alltid handlar om viktnedgång som det ofta gör annars).


Jag har ganska mycket vardagsmotion. Jag sitter inte still hela tiden och jag tar trappor osv. Men jag kommer att köra min träning så långe min kropp orkar. 12 minuter i månaden räcker inte för mig. Jag får så mycket glädje och välbefinnande i min träning att det skulle vara nedbrytande på åtminståne min mentala hälsa, oavsett vad forskning om den fysiska effekten visar.

Av Malin de Besche - 7 januari 2013 22:19

Jag visste att jag soffat till mig lite. Kroppen känns inte alls lika stark som före jul, eller före december. Idag när jag kom till jobbet fick jag tillfälle att mäta min fett- och muskelprocent. Då fick jag svart på vitt att min minskade ork har en orsak.


På mitt jobb har man investerat i en våg med plattor och handtag som kan mäte fett- och muskelprocent.Våg som mäter fett- och muskelprocent  


Som kvinna ligger man på runt 30/30, dvs 30% fett och 30% muskler.


Jag låg tidigare på ca 26/33. När jag idag mätte så låg jag på 29/31. (Behöver inte bli prick 60% tillsammans).


Det jag fasade mest över var att min muskelprocent hade minskat så fort. Visst har jag slappat till mig lite, men jag har ju inte varit helt stilla.


Därför kändes det extra skönt att vardagen kommer igång igen. Promenaderna till och från kommunikationerna, basketen och övrig träning. Nu jäklar ska det byggas muskler igen.












.

.

.


  

Fixade lite middag innan träningen, Lax och räksoppa

2 lök, hackad

800g krossade tomater

8dl vatten

4msk fiskfond

1dl hackad dill

Fräs lök, häll på övriga ingredienser låt koka ca 10min

600 g lax skuren i tärningar

Låt koka 2 minuter till

200g räkor

Lägg i räkorna och smaka av med salt och peppar. Servera med gott bröd och en klick turkisk yoghurt.


Idag var första basketträningen för i år. Äntligen kan vår coach komma och hålla träningarna igen. Hans praktik kommer inte att krocka lika mycket som det gjorde förra terminen. Och det märktes direkt. Med tränare blir det lite tuffare lite högre tempo. Detta gäller även om vi endast är de som alltid vill köra järnet.

Så utöver vanliga basketövningar (skott, passar pick n' roll, 3 mot 3 osv) körde vi en del styrka med egen kroppsvikt och lite sprint (den klassiska idioten).

Jag ska försöka återberätta vad vi gjorde för fysövningar.

¤ Vi jobbade en del i par där vi gjorde knäböj på ett ben, 10/ben.

¤ Sen skulle en stå i "skottkärreställning" medan den som höll i benen gjorde benböj. Detta gjorde vi 10x2/position.

¤ En skulle springa framåt medan den bakom skulle hålla i höfterna och hålla emot 30 sek x2/position

¤ Benböj 12st, armhövningar 12st, plankan med benlyft varannat ben i 1minut.

¤ Burpees 20st

¤ Händerna i golvet och "klättra upp för väggen" med fötterna till handstående ställning stånde i 5 sek och sedan "klättra ner" 3ggr

Flytta fram händerna längre från väggen och köra 3ggr till

Flytta fram händerna ytterligare längre från väggen och "klättra" 3 gånger till.

¤ 2 idioten


Det var så skönt att äntligen få köra en hård träning även om jag hade kunnat pressa mig lite hårdare på vissa övningar så var det mer intensiv träning än vad jag fått på länge.

Av Malin de Besche - 7 januari 2013 07:00

Varför är det så mycket konstigt som är nyttigt för människan? Varför är det inte sånt som är lika vanligt att stoppa i sig som "spagetti och köttfärssås". Det var inte länge sen som jag fick höra att #vetegräs ska vara nyttigt. Fram tills nu har jag alltid trott att gräs endast är kost för en ko.


Nu sitter jag här och stoppar i mig vetegräs igen. Första gången jag hörde talas om vetegräs var när jag läste om det i #Fitnesstidningen, en artikel om hur man boostar sin #smoothie.

Självklart började jag leta rätt på dessa hälsomedel. Började med #Spirulina, som jag tillslut gav upp då det smakade för mycket fiskmat och var inte helt lätt att lösa i vanlig vätska utan man var tvungen att göra en smoothie eller blanda i #gröten.

Lite fakta kring vetegräset:

Vetegräs består till 70% av klorofyll som är basen för allt växligt liv och nyttig även för människan. Med hjälp av klorofyll ...

... ökar du dina röda blodkroppar (måste alltså vara bra när man gett blod)

... renar man blodet

... stimulerar läkning och ökar #immunförsvaret (gissar att det är det inre immunförsvaret då)


Det innehåller även en massa #vitaminer, #aminosyror, #proteiner och massa #enzymer som är svåra att hitta i andra livsmedel.

 

Mitt vetegräs köpte jag på #hälsomässan (till vänster i bilden).

Man ska se till att få i sig 1 tsk 2-3 gånger dagligen och helst på tom mage för bästa effekt.

Läste att det inte tål för höga temperaturer, men jag har också läst att man kan ha det i bakverk. Frågan är om det endast är i #Rawfood bakverk eller om det tål att röras ner i en muffin. Hmm något att ta reda på. Fram till dess rör jag ner det i mina smoothies och ljumna te.

Av Malin de Besche - 6 januari 2013 22:06

Mitt nyårslöfte är ju att hålla mig friskare det här året än vad jag varit 2012. Då måste man ju aktivt se till att det händer också. Det innebär att se till att få i mig allt jag behöver, hålla god hygien och gör allt för att stöta bort alla tänkbara bacilusker.


Jag började redan till #frukost. Tog mig en liten #promenad ner till butiken för att köpa lite pålägg, yoghurt och juice för att kunna göra mig en nyttig #smoothie. Och på köpet få en stärkande promenad i den friska luften som är stärkande för slemhinnorna, vårt yttre #immunförsvar.

 

I den här smootien hade jag (för 3 port) 2 bananer, 2dl yoghurt, 2dl apelsinjuice, lite blåbär och hallon. När jag delat upp i glasen tog jag 1tsk #vetegräs i min (eftersom att barnen vägrar) ;-)

Vetegräs luktar lite som #spirulina, alltså fiskmat, men löser sig lättare och smakar mindre.


Innan vi åkte iväg på barnkalas till en av världens goaste 2-åringar, körde jag en "nässköljning" för att skölja bort allt skräp som näsan filtrerar så att det inte hamnar i kroppen. Detta med en forhoppning att det ska minska risken för #förkylningar.

 

Inte jättehärlig känsla, men man vänjer sig. Är man desperat så är man. Löftet om att hålla mig frisk så går jag ALL-IN.

Ska också lära mig att hålla händerna i styr. Inte fingra i ansiktet mer än när jag sminkar mig eller tvättar ansiktet. Om man tänker sig för, vet ni hur ofta man är och fingrar i ansiktet? Oftare än vad man tror. Klia lite, peta bort skräp ur ögat eller fingra vid mungipan.

Tvätta händerna så länge som det tar att sjunga "ja må han leva" två gånger. och gör detta så ofta du kan. Såklart efter varje toalettbesök, så fort du kommer utifrån samt före och efter varje gång du äter.

Tvätta händerna

  

1. Handflata mot handflata

2. Handflata mot handflata med knäppta händer

3. Handrygg mot handflata med knäppta händer

4. Fingrar i handflata

5. Gnugga tummen roterande i handflatan

6. Gnugga fingrarna i roterande rörelser




För ett friskt och hälsosamt år!

Av Malin de Besche - 5 januari 2013 22:47

Det finns massa träningsprogram att följa beroende på vad man har för mål. Riktigt bra som för det lättare att hålla diciplinen och fokusera på målet. Men hur gör man när man liksom jag vill hålla på med många olika träningsformer? Vad innebär vila i programmet? Vila från löpning, eller träning?


Detta är faktiskt frågor som jag ställt mig i flera år. Men jag har aldrig tagit tag i saken för att faktiskt reda ut det. Dessa träningspass är upplagda så att man springer en distans, ett pass intervall, en snabbdistans och ett långpass i veckan (i princip). Och dessutom ska det vara 2-3 vilodagar.

Om vilodagarna ska vara VILO-dagar är det svårt att hinna med någon annan träning än löpning. Eller innebär vila endast vila från löpning?

Hur ska jag få ihop, löpning, basket och gym? För att få svar på detta har jag för första gången startat en tråd på forumet på jogg.se där jag ställer just denna fråga och hoppas på att någon med koll kommer att svara.

 

Annars får jag väl jaga rät på en PT som hjälper mig att få ihop allt jag vill göra. :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards