Alla inlägg under januari 2013

Av Malin de Besche - 15 januari 2013 07:00

Det är ingen hemlighet bland mina vänner att jag springer oavsett väder. Även när det är riktigt kallt. De flesta tycker att jag är galen, medan andra blir sporrade och undrar hur jag klär mig för en runda i kylan.


Eftersom att jag fått frågan några gånger vad jag använder för kläder när jag springer på vintern tänkte jag berätta det. Min absolut största och bästa investering är mitt Houdiniställ.

     



Både Jackan och byxorna är i ett fleeceliknande material på insidan för att hålla värmen. Det är ett material som både håller värmen och transporterar bort fukt. Byxorna räcker när det är riktigt kallt. Men jag vill gärna lägga på ett par lager till på överkroppen.






Så under jackan har jag en underställströja från Ullmax. Byxorna har jag under ett par andra mjuka byxor om jag inte hunnit tvätta mina Houdinibyxor.

 

Men är det riktigt kallt drar jag även över en stor fleece från Hally Hansen. Och till sist en reflexväst på det så att jag ska synas ordentligt.

 

Och såklart en mössa och handskar av ett material som transporterar bort fukt. Mössa är av märket soc och handskarna är Nike.

Fukt är din värsta fiende när det är kallt.

(På bilden har jag även benvärmare för jag hade inga löparstrumpor rena med högt skaft).

Skorna är inga speciella vinterskor, men jag funderar faktiskt på att investera i ett par.


Man måste inte köpa det dyraste. Det viktiga är att det är lager på lager och se gärna till att ha transporterande material närmst kroppen. :)

Av Malin de Besche - 14 januari 2013 22:08

Sitter med mitt kvällste och varvar ner efter kvällens basketträning. När den uppiggande känslan lagt sig efter träning blir man så skönt trött. Det är som att bli klubbad och man kan somna på en gång.


Måndagar är härliga. Det är de dagar jag inte behöver stressa. Jag hinner hem och laga mat, äta i lugn och ro innan det är dags att dra iväg till basketträningen. Idag blev det "Lyxig Blomkålssoppa".

Blomkålssoppa   Recept


På basketträningen körde vi fys igen. Som förra måndagen körde vi fokus på ben.

Benböj enkel       - 10 per benKöttbullegång     

Utfallssteg           - Långsida till långsida

Squads (benböj)  - 10st 

Köttbullegång      - Långsida till långsida x 2

(Gå på huk)

Tåhävningar        - 20st per ben

Benlyft                - 10 upp med knäna, 10 raka ben

Utfallssteg           - Långsida till långsida

med rotation


I flera basketövningar med kondition.

1. Skott i rörelse utifrån 11 positioner (2 som passar) för varje person som blir klar, springa en planlängd och köra 5 burpees. 2 omgångar var.

2. Springa från korg till korg till vi tillsammans satt 40 skott


Samt lite andra övningar som

11 mannabasket

Flätan med skott utifrån

Teori


Nu har teet gjort sitt och tröttheten börjar falla på. Dags att krypa ner och försvinna in i dimman. Ska upp lite extra tidigt imorgon eftersom att vi ska åka till Sala, jag och 2 kollegor som ska samåka. För miljöns skull. :)

Av Malin de Besche - 14 januari 2013 18:54

Det florerar massa olika dieter och den ena är bättre än den andra. Alla människor har sin favorit, en #diet att tro på (nästan som en religion). Det är åsikter om kolhydrater, olika fetter, rött kött, och allt detta går isär enligt dessa dieter. Och idag läste jag om en, för mig ny diet i Metro, #IFD-dieten.


Eftersom att mina kunskaper kring den här dieten kommer från endast denna artikel i Metro är jag långt ifrån en expert i ämnet. IFD står för "Inflamation free diet", och går ut på att man ska äta mat från växtriket och helst i många olika färger. Fet fisk bör intas 3 gånger i veckan och vegetabiliska fetter. Sedan ska man inte äta vitt bröd, ris och pasta osv. Vad är skillnaden mot tex LCHF, LCHQ?

Måste vi sätta ett namn och skapa en diet för att "äta rätt"? Räcker det inte med att veta att man ska äta varierat i färg och form, undvika halvfabrikat som innehåller massa tillsatser och minimera socker och tomma kalorier?

 

Fakta är att vi behöver en viss mängd energi, varken mer eller mindre än vad vi gör av med. Vi behöver också ett visst mått av vitaminer och mineraler. Vart energin kommer ifrån spelar egentligen mindre roll bara du samtidigt får i dig allat annat som kroppen behöver för att fungera och hålla sig frisk.

Jag säger inte att den här dieten är fel, jag vill bara inte kalla mitt näringsintag för en diet. Jag äter varierat, rent och så näringsrikt jag bara kan. Ingen diet. (Finns plats för fusk ibland)

Av Malin de Besche - 14 januari 2013 12:04

Det är mörkt när man kliver upp på morgonen, och inte har det blivit bättre när det dags att kliva på bussen. Under hela tiden det är ljust underdagen sitter man inne på ett kontor och vinklar persiennerna så solstrålarna inte skymmer datorskärmen. Sen är det mörkt när man ska åka hem....


Ja, man kan lätt bli lite trött och låg i mörkret. Enda gången man får njuta av solljuset i vardagen är när man går iväg på lunch. Men för att hålla en god kost ser jag oftast till att få med mig matlåda.

Då borde man ju ta sig en liten prommis på lunchen ivarje fall. Men latmasken gör sig påmind ibland, eller rätt ofta faktiskt så det är ofta som det inte händer. Dessutom är man bra på att sitta och prata bort tiden med trevliga kollegor.


Men Så läste jag något positivt i Metro i morse.

Glad sol  

Det är endast 42 dagar kvar till det är ljust kl 07:00!


Det är ju den tiden som jag brukar gå till bussen. Och vid det laget lär det ju vara lite varmare också. :)

Av Malin de Besche - 13 januari 2013 20:57

Min morgonlöpning var kall och vilsen. Det är inte alltid lätt att hitta bra vägar att springa på, speciellt inte när man bara springer på måfå. Kom igång bra, men hamnade mitt i ett område med bara återvändsgränder.


Jag ville ta en kortare runda så jag tänkte att jag skulle ta en ny runda för de jag hittills jag sprungit går inte direkt att korta av om jag inte bara springer en bit och sen vänder. Men det tycker jag är lite tråkigt. Jag hade hyfsad koll geografiskt var jag var, men när jag hamnade i området med massa återvändsgränder tappade jag fartminusgrader så jag letade mig tillbaka till ett tidigare vägskäl och insåg att jag skulle hamna på den väg där jag och sonen tog en kvällspromenad före årsskiftet.

Det var skönt att inte längre känna sig vilsen. Jag sprang på och rundan kändes inte alls så lång. När jag väl kommit hem igen kändes det inte som att jag sprungit speciellt långt, eller jättefort.

Jag såg nästan ut som en snögubbe,trots att det inte snöade. Det var bara kallt.


Efter besöket hos min mormor och morfar mätte jag upp rundan och insåg att jag sprungit ca 6,5km. Jag tror att jag fick med allt irrande. ;-) Men tiden var 32 blankt, snabbare än vad jag sprungit tidigare i år. Men det är klart, det var mindre halka och hårt packad snö.


Jag måste se till att få ordning på min GPS-klocka så att jag slipper sitta och mäta upp all löpning när jag springer på nya vägar.


#Vinterlöpning #GPSKlocka #Halt #Träning

Av Malin de Besche - 13 januari 2013 11:26

För att nå målen med min löpning har jag sökt upp olika träningsprogram. När jag har granskat dem har jag funderat på hur jag ska klara av att hålla dessa program och ändå få in de övriga. Planen jag gjorde upp håller inte för träningsprogrammen jag hittat.


För att få lite hjälp har jag skrivit till Fitness träningsexpert och startat en tråd på jogg.se i deras forum. Svaret från Fitness får jag om jag har tur i nästa nummer. Men på forumet har det kommit flera tips.

Tips 1: Planera varje vecka i förväg för att hinna med och få till träningsprogrammen.

Tips 2: Priorietera, vilken träningsform jag vill satsa på

Tips 3: Planera in 1 vilodag

Tips 4: FIRST-träning. En träningsform som utgår från att man ska träna mer varierat och springa endast 3 gånger i veckan. Run Less For More Results.


Det sista tipset skulle faktiskt göra att min träningsplanering håller. Jag vill ju springa, spela basket och gå på klasser på gym. :) Fick också en länk till ett träningsprogram för 5K och 10K.

Det ska jag kolla in mer av.

http://www.runnersworld.com/race-training/run-less-more-results?page=single


Nu börjar planen ta form för att nå mina mål. Och helgen här har ägnat mig åt att fira, precis som jag lovat mig själv. Idag söndag har jag tagit mig en löparrunda. Jag har ännu inte mätt upp hur långt det blev men ca 32 min blev det innan frukost i varje fall.

Nu ska jag åka iväg till min mormor och morfar och kanske kommer jag hem med ett nytt köksbord.

Av Malin de Besche - 11 januari 2013 18:03

Hur skönt det än må vara att komma tillbaka till vardagen och rutiner, så är det ändå skönt när helgen kommer. Under julhelgen har träningen varit mer sporadisk och efter årsskiftet blir det mer planerat. Det känns som man kommit igång och på jobbet har det varit rena hälsoveckan.


Hela veckan har handlat om träning och hälsa på jobbet. (Utöver det vi faktiskt gör, sälja material till bygghandeln och entreprenörer.)

Vi har pratat om mat, träning, baciller/hygien. Och tro mig alla har en åsikt. Vi har också pratat om vad vi kan göra på jobbet för att förbättra hälsan. Vi tog fram lite fakta om fördelarna med att stå och jobba och gjorde ett anslag för att påminna oss om det.

Stå och arbeta  

Vet inte om det var fredagsluften eller vad det nu kan vara, men samma kollega som utmanade mig i armbrytning utmanade mig i armhävartävling. Jag frågade hur många han brukar göra. Då sa han förr 50-60 men nu var det ett tag sen han tränade. Jag skrattade och sa, eller hur, jag har ju som mål att klara 35.

Så sa han de magiska orden som jag inte kan motstå: "Kom igen, vågar du inte". Ett hav av skratt utbröt och en annan kollega sa: "Så där kan du inte säga till Malin, då antar hon den ju".

Armhävning 

Sagt och gjort, så satte vi igång. Jag förlorade såklart igen. Han gjorde sina i ett högre tempo och kom upp i 40st. Men det var allt en halv seger för mig, för jag klarade 33st. Det fattas bara 2 st till mitt mål. Den sista armhävningen var verkligen precis vad jag klarade av. Det gick inte att nå hela vägen. Men nu är jag nära och jag är förvånad över att det gick så lätt till en början. Det var väl träningsnerverna som gav mig extra krafter.

Jag får kanske sätta ett nytt mål som jag ska nå till sommaren. :)



Idag blir det vilodag eftersom att jag ska parta loss med en av mina bästa vänner och kommer helt enkelt inte hinna. :)

Av Malin de Besche - 11 januari 2013 07:00

Det är inte bara jag som drabbats av virus under en period. Många runt omkring ligger hemma och snörvlar. Det är en period som tidiningarna skriver mycket om hur snuskigt det är de offentliga utrymmena och att det är där alla sjukdomar sprids. Det är klart man blir påverkad, sepciellt när man själv är näst intill desperat.


Jag har äntligen blivit frisk på riktigt. När det är många som är borta från jobbet och man kan läsa om Snuskstockholm blir det lätt en snackis.

Tunnelbanans och pendeltågens säten, stoppknappar på bussar, dörrar, handtag, räcken osv är allmänt känt att de är fulla av bakterier. Jag tvättar alltid händerna när jag kommer in, oavsett om jag åkt bil, kommunalt eller promenerat. När man sedan börjar tänka efter så är det väldigt många ställen som det finns risk för smitta.Trappräcke

Bara när man går ut på lunch så har man:  

... Hissknappar

Jag bäljer i princip alltid trappan så jag drabbas inte av detta.

... oops räcket i trappan

Jag väljer att inte hålla i räcket utan är noga med var jag sätter fötterna så jag inte riskerar att ramla. Man får inte ha för bråttom helt enkelt

... Dörrhandtag

Jag blir glad när det är svängdörrar så man istället kan öppna genom att trycka upp den med kroppen.

... knappsatsen för passerkoden

Varje gång man man ska in eller ut från jobbet.

... Kortet för att betala och knappsatsen

Och detta när man ska sätta sig för att äta lunch


 

Egentligen är det konstigt att restaurangerna inte ordnar en liten "tvätta händerna hörna". För man har ju lärt sig från man var liten att man ska tvätta händerna före maten. Det skulle bli kaos om alla gick på toaletten för att tvätta händerna.

Lite läskigt när man tänker efter. Och när man börjar prata om det så hjälper ju folk till att fylla på med skrämselinfo om vart man kan bli smittad. Endast fantasin sätter gränser.

Frågan är om det är bacillskräck man fått eller om man endast är försiktig. Det spelar egentligen ingen roll. Det ska vilket fall som helst hjälpa mig att hålla mitt löfte om att hålla mig frisk under 2013. Jag VÄGRAR bli sjuk igen och just nu går det bra... :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards