Alla inlägg den 28 januari 2013

Av Malin de Besche - 28 januari 2013 22:28

Baksida lår känns en aning kortare idag. Att ha ett stillasittande jobb är inte det mest optimala när träningsvärken gör sig påmind. Jag försökte se till att röra mig med jämna mellanrum i varje fall, minst en gång i timmen. Och varje gång jag reste mig kändes det som att man suttit still i timmar.


Cirkelfysen satte ordentliga spår i musklerna och för mig är det framförallt baksida lår. Till viss del kan det jännas ganska skönt med träningsvärk, men inte varje gång man ska resa på sig.

Då och då ryckte det i musklerna och fick hela benet att darra. Inte alls skönt. Bästa sättet att bekämpa träningsvärk är att träna. Såg därför fram emot dagens basketträning.


Tyvärr droppade den ena efter den andra av och tillslut var vi endast fyra stycken. Men vi bestämde oss för att köra på. Väldigt mycket fokus på skott så efter en timme när vi skulle lägga ner kände jag mig inte färdig. Jag ville bli trött. Så innan fotbollskillarna skulle välla in i hallen så bestämde jag mig för att köra lite till. Först daily dozen och sedan intervall sprint.

Springa en basketplan fram och tillbaka, vila 30 sekunder

Springa 2 gånger fram och tillbaka, vila 30 sekunder

Springa 3 gånger fram och tillbaka, vila 30 sekunder

Springa 4 gånger fram och tillbaka, vila 30 sekunder

Sedan gick jag ner en en sprint till dess att jag klarat av en basketplan fram och tillbaka igen, 30 sekunder mellan varje. Med ett par killar från fotbollslaget vid sidan av som kommit lite tidigare kunde jag ju inte hålla igen. Det var bara att köra på på högsta växeln. Man är allt lite tonåring fortfarande. ;-)


Sen kunde jag gå ner och duscha och känna mig nöjd. Det gick förvånadsvärt lätt när lårmuskeln strejkar så.

Av Malin de Besche - 28 januari 2013 07:00

Livet snurrar på så det har tagit alldels för lång tid innan jag bjöd hem min mormor och morfar för att se hur jag bor nu. Men tillslut gjorde jag det och igår eftermiddag var de här. Jag ville bjuda dem på något gott som jag var ganska säker på att de inte smakat tidigare och dessutom nyttigt.


Det som är bra med att få besök är ju att man tar tag i det där med städningen. Hade vaknat lite senare efter välbehövlig sömn så det blev sen frukost. Klockan 11 satte städningen igång och kvart över 2, när jag hade börjat med glassen jag skulle bjuda på, kom de in genom dörren. Jag önskade att jag hade skottat mer då det blev lite svårt för morfar att gå med sina käppar. Men med lite extra stöd från mormor gick det bra.

Lite husesyn och sen gjorde jag färdigt glassen medan kaffet puttrade i kaffekokarn. Det tog totalt mindre än 5 minuter att hälla allt i matberderaren, köra igång den och hälla upp i små glasskålar.Hallon- och  blåbärsglass


Laktos och sockerfri glass 5 port  

4 dl blandade frysta bär (hallon och blåbär)

2 skivade och frysta bananer

2 dl naturell laktosfri yoghurt

Mixa allt till en jämn smet och voíla en nyttig glass, helt utan tillsatt socker och laktosfri.




Det går åt ganska mycket bananer med jämna mellanrum hos oss, men ibland ser man dem ligga i fruktskålen och bli bruna och då vill ingen ha dem. När de blivit så där bruna brukar jag skala och skiva dem och lägga dem på en bricka in i frysen. Efter något dygn lägger jag över dem i en burk så har jag styckefrysta bananskivor att bara ta fram när jag är sugen på nyttig glass. För att slippa ställa in smeten i frysen så är det vikigt att frukt och bär är frysta. Då är det bara att servera när det är klart.

Mormor och morfar blev inte bara glada över att få komma hem och se hur jag bor, de fick också lära sig något nytt. Den här glassen är perfekt för min morfar som har diabetes.


När de åkt hem fixade jag middag. Färsk torsk med soppa.

 

500 g färsk torsk

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 morot

En bit färsk chili efter smak

1 burk hela tomater (400g)

2 burkar vatten (efter att du tömt tomaterna använder du den burken som mått)

2 msk tomatpuré

Havssalt

Koriander

Peppar


Skala och hacka gul lök, vitlök och morot. Skölj chilin och skär den i bitar. Fräs allt i olja och slå sedan på tomater och vatten. Salta och låt koka till allt mjuknat.

Salta och peppra torskfiléerna, rulla dem och stek dem lätt (1minut). Häll på vatten och lägg på ett lock och låt sjuda ett par minuter till den precis börjar skiva sig. Var observant så att den inte blir torr.

Mixa soppan, blanda i tomatpuré och smaka av med salt, peppar och koreander.

Servera soppan med en torsksnurra och gott bröd till.


Sen var det dags för träning.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards