Alla inlägg den 27 januari 2013

Av Malin de Besche - 27 januari 2013 21:06

All träning ska vara rolig för att man ska orka hålla på. Men för att prestera och förbättra behöver man ett mål något att systematiskt sträva mot. Då krävs det fokus och att man kör på även när det tar emot. Trots det är det roligt att träna.


Lika roligt som jag tycker att det är att träna med ett fokus och sträva mot mina mål, lika roligt tycker jag att det är att träna planlöst. Bara röra på sig för skojs skull.

När det kommer till löpningen läggar jag upp program för att pressa tiden på milen och halvmilen. Så småningom ska jag även lägga in program för att kunna springa längre.

Basketträningarna är för att, ganska givet, bli bättre på just basket. Styrketräningen och cirkelfysen kör jag för att helt enkelt bli starkare och därmed ha en möjlighet att nå mina mål.

Men idag valde jag att köra något som bara är roligt, Dans Fusion. Det är ett danspass som blandar disco, funk,Dans   jazz, latino, rock och swing.

Det var väldigt enkel koreografi så det var inga större problem att komma in som helt ny och köra på. Ganska enkelt att hänga med, vilket är en förutsättning för mig. :) Jag slås av vilken glädje som förmedlas på passet, eller egentligen på hela Friskis.

Den här gången valde jag att lämna bilen hemma. Jag sprang ner till Friskis på ca 9 minuter, en sträcka på knappt 2km. När jag kom fram bytte jag om från mina löparkläder till bekväma kläder att dansa i. När passet var klart bytte jag om till mina löparkläder igen och sprang tillbaka hem igen. Men jag valde en annan väg för att få en lite längre sträcka. Streckan blev 2,7km som jag sprang på ca 15 minuter. Ditvägen var inte alls blåsig och kall. Hem däremot var både blöt, kall och tung med all modd och en aning uppåtlutning i ca 1km. Antar att jag det blev kallare eftersom att jag blivit svettig både på ditrundan och under danspasset. Det märks också på tempot som var långsammare på hemfärden.

Jag kände mig nöjd efter dagens pass som var "bara på skoj". Men faktum är att även detta är något som hjälper mig att nå mina mål. Att vara rörlig är oerhört viktigt för att kunna ta till sin maximala styrka. Så även "bara på skoj" kan vara ett medvetet val för att komma steget närmre målen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards