Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Malin de Besche - 5 januari 2013 22:47

Det finns massa träningsprogram att följa beroende på vad man har för mål. Riktigt bra som för det lättare att hålla diciplinen och fokusera på målet. Men hur gör man när man liksom jag vill hålla på med många olika träningsformer? Vad innebär vila i programmet? Vila från löpning, eller träning?


Detta är faktiskt frågor som jag ställt mig i flera år. Men jag har aldrig tagit tag i saken för att faktiskt reda ut det. Dessa träningspass är upplagda så att man springer en distans, ett pass intervall, en snabbdistans och ett långpass i veckan (i princip). Och dessutom ska det vara 2-3 vilodagar.

Om vilodagarna ska vara VILO-dagar är det svårt att hinna med någon annan träning än löpning. Eller innebär vila endast vila från löpning?

Hur ska jag få ihop, löpning, basket och gym? För att få svar på detta har jag för första gången startat en tråd på forumet på jogg.se där jag ställer just denna fråga och hoppas på att någon med koll kommer att svara.

 

Annars får jag väl jaga rät på en PT som hjälper mig att få ihop allt jag vill göra. :)

ANNONS
Av Malin de Besche - 5 januari 2013 13:14

Jag hade ställt mobilen på väckning för att jag skulle komma upp och köra ett morgonpass. Men kom inte alls upp när jag önskade. Jag snoozade och drog ut på tiden. Huvudet kändes tungt och som när en huvudvärk är på väg, men inte riktigt brytit ut. Låg och funderade och velade om det skulle bli en runda eller inte. Sängen var ju så skön. Det är då man får ta till de mentala musklerna.


Planen var att kliva upp vid 9 så att jag skulle vara klar vid 10. Men kom bara inte upp, sängen var skön och huvudet var tungt. Började känna efter om jag inte var lite förkyld ändå. Medan jag låg där i sängen så började jag fundera på något jag läst om just träning och förkylning/infektion. Man ska inte träna när man har en pågående infektion med symptomen halsont och feber. Men däremot när den planar ut och du bara har lite resthosta eller som min tendens till huvudvärk är det bara bra. Rörelse och motion är värkdens mest effektiva och hälsosamma medicin.

Tanken på att jag skulle springa bort min nästanhuvudvärk lockade. Tog mig därför i kragen och snörade på mig skorna.


Vägarna var blandat isiga och bara. Lite jobbigt eftersom att man gärna har broddar på isen men det är inte kul att springa med broddar på barmark. Nu hittar inte jag mina broddar så jag slapp välja. :)

Sprang en runda på drygt 6km. Tänkte medan att jag sprang att jag bara har sprungit bekvämlighetslöpning under vintern. Det börjar bli dags för att pressa sig lite. När jag närmade mig slutet på rundan så fick jag mig en liten utmaning, en riktig mördarbacke.  Återigen fick jag ta fram de mentala musklerna. Jag tänkte mig upp för backen. Jag fick inte under några omständigheter stanna eller börja gå.

Med hög blick och så rak hållning jag bara orkade såg jag hur jag hela tiden närmade mig toppen och jag visste precis vart jag skulle få en kort vila när man kommer till en liten svacka i den långa jobbiga backen.


Väl hemma igen stannade jag och pratade med lite grannar som jag ännu inte har hunnit träffa än. Sedan in och duscha och äta lunch. (Klockan hade blivit så mycket så jag kände att det inte var värt att ordna med frukost)


Dagens träning gick på ren vilja. Först bara att ta mig ut, att tänka på hur mycket bättre det skulle vara för min hälsa och att jag skulle slippa huvudvärk. Sedan under rundan där jag steg för steg, framför allt vid den avslutande backen, tänker mig fram och ser målet.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se