Alla inlägg den 20 september 2012

Av Malin de Besche - 20 september 2012 22:24

Min hals ger mig en frustration utan dess like. Jag avskyr att vara sjuk. Det stör mig i min träning, det stör mig i allt jag vill göra i mitt liv. Orken tryter ju lite.Atcho


Därför är jag livrädd för baciller och bakterier. Så när jag sitter där på pendeln och hör någon hosta lungorna av sig    eller när någon sitter nära mig och snörvlar ryser jag i hela kroppen. Jag hoppas hela tiden att dessa bacilusker inte ska nå mig. Och inte verkar de förstå hur illa det låter och upplevs av medresenärerna. (Tror inte att det är bara jag som reagerar, även om jag kanske är lite extra rädd bara).


Även när jag står på perongen har jag blivit extra känslig för cigarettrök. Jag verkligen avskyr att få rök på mig när Ciggrök jag står och väntar på tåget till jobbet, eller på väg hem. Är jag ute på krogen är jag lite mer tolerant, men just vid dessa tillfällen tycker jag verklien att det bara är BLÄ!


Men idag hände något som jag tror att jag aldrig har upplevt tidigare. Jag stor i min egna lilla värld med lurarna till min MP3 i öronen när en kvinna pockar på min uppmärksamhet.

Hon ber mig att säga till om jag blir störd av röken. Hon hade flyttat iväg frå en barnvagn.

Väldigt överaskad och glad över hennes hänsyn hade jag lust att svara "Nej, det är ingen fara". Men jag var ärlig och bad henne gå ett par steg bort.


Men hon får min respekt över att hon visade den respekten genom att fråga. Något jag aldrig har varit med om. Risken finns att det tar lång tid innan det händer igen om det någonsin kommer att hända igen.


Men när vi ändå pratar om hänsyn så måste jag tala om en annan typ av hänsyn/respekt som många verkar ha total avsaknad av. Det är när de ska sätta sig bredvid en på tåget.

Jag släpar rätt mycket grejer med mig på tåget till och från jobbet och jag lägger upp väskorna på sätet bredvid mig när det är tomt. Jag sätter mig på sätet vid fönstret och lägger väskorna bredvid. Då har människor alla typer att olika metoder för att få sätta sig på just det sätet. Ofta finns det andra säten lediga, men de vill sitta just bredvid mig.

Metod 1: Ställa sig och stirra till jag märker att de står där och vill sitta

Metod 2: Trycka upp rumpan mot en för att demonstrativt visa att de vill sitta på just det här sätet

Metod 3: Sätta sig PÅ väskorna

Metod 4: URSÄKTA med skarp röst. Med en ton som låter som att de ska fostra ett barn som gjort något som de inte får.

Metod 5: Händer tyvärr allt för sällan. En människa som vänligt frågar om det är ok att sätta sig på det sätet. De fåtal gåner det hänt har det inte funnits något annat ledig säte i närheten. Tror att människan som använder sig av den här metoden har något de andra saknar. Hyfs!


Heja de som använder metod nummer 5! :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards