Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin de Besche - 12 augusti 2012 22:30

När frukosten var intagen gjorde jag lite hushållsnytta som att vika tvätt och diska. När jag står där och viker kläder ser jag hur himlen öppnade sig. Det bara öste ner, stora regndroppar. Fick aktivt peppa mig att ge mig ut i regnet på en löparrunda då jag inte skulle ha tid alls att skjuta på det.

Jag bytte om, bad sonen sätta på pastavatten efter 30 minuter, och sen drog jag ut. Regnet hade avtagit en aning. Det regnade i massor men det var inte det där ösregnet som var tidigare.

Det var blött och trots att GPS-klockan var laddad över natten så sa batteriet ifrån för att köra GPS. Så därför bestämde jag mig för att springa i spåret så jag kunde veta streckan.

Jag har koll på att det är 1km dit.

Jag ville ha ett medellångt pass utan att ta ut mig totalt. Vill ju skynda långsamt sen mina problem med ben och knän. Jag sprang 7km, en runda med ett flertal backar och där uppvärmningen ingick i rundan. Jag fick kryssa mellan vattenpussarna men det gick bra. Totalt sprang jag på 33,24 vilket ger ett snitt på 4:46. Ok med tanke på att jag inte hade en separat uppvärmning innan. Skulle jag hålla det tempot på milen skulle jag springa på 47:40

Det är jag övertygad om att jag kan pressa ner, frågan är bara om jag kommer klara ner till 45.

Jag avslutade med lungt tempo tillbaka hem för att ge min kropp den nervarvning den behövde.







När jag duschat hade det slutat regna och på ett naft ordnade jag med en tonsfisksås till den pasta sonen kokat. Efter lunchen drog vi till Tyresö för att kolla på husvisningar. Det var 3 st som jag tyckte verkade intressanta, så nu får vi se om det kan bli något utav det här. Jag önskar verkligen att få detta klart snart.

Av Malin de Besche - 11 augusti 2012 20:00

Idag känns det som att jag inte har gjort någonting, att jag bara låtit dagen gå utan att ta de tillfällen som givits för att ge mig ut på ett pass. Sonen kom hem med en praktförkylning och jag hoppas verkligen att han inte kommer att smitta mig. Jag är lit eseg och jag har lite känningar i knäna, men inte så farligt. Det är när jag är stilla som jag känner av, annars när jag rör mig känner jag ingenting.

Jag har i för sig ängnat förmiddagen till lite administrativa uppgifter som jag åtagit mig för basketen och scouterna.

När jag var färdig med det var det dags för lunch.

Det fick bli en pastawok med kyckling, bacon och lite grönsaker och en klick turkisk yogurt.

Efter lunchen åkte vi till Port73 där sonen fick sig en klippning. Han fascinerades av att ungefärsamma frisyr som jag Frisörbrukar klippa på 40min, klippte frisören på 10min.

Haha man kan säga att han har lite mer rutin på det där. Och jag måste erkänna att det ser lite bättre ut också.

Sen åkte vi och storhandla. Köpte bla en hel lax för inte riskera att den skulle vara fylld med saltvatten (se mitt tidigare inlägg om detta), och så är det ju lite billigare per kilo med.

Det var galet många jag känner som var och handlade idag. Så rundan på stormarknaden tog längre tid än vanligt.


När jag kom hem var det bara att packa upp. Men jag väntar nog till imorgon med att filea laxen. Jag saknar en fiskbenstång och jag tänkte försöka få tag på en sådan imorgon. :) Säg gärna till om du vet vart man kan köpa.


Till middag blev det Olivbiffar med matvete och tomatsås.

 

Olivbiffar (4port)

500g köttfärs

1 ägg

1 tsk salt

svartpeppar

1,5 msk Dijon senap

20st svarta oliver hackade

Blanda alla ingredienser till en jämn smet. Forma biffar och ställ in i ugnen på 200g ca 20min

Tomatsås

500g krossade tomater

1 gul lök finhackad

2 vitlökar hackade

salt och peppar

persilja

franska örter, dragon, basilika

paprika pulver

2 tsk söt soya

1msk olivolja

Blanda allt i en kastrull och låt det koka ihop. Blanda i örterna efter smak. Tänk på att låta det puttra ganska länge. Det blir inte så bra om det inte "kokat ihop"


Idag blir en vilodag, men imorgon måste jag tagga till om jag ska komma tillbaka och klara Midnattsloppet. Imorgon tänkte jag hämta ut tröja och mitt startchip :)

Av Malin de Besche - 10 augusti 2012 22:56

Pratade med massören idag om att jag tänkte testa att jogga. Hon förmanade mig och sa att jag måste sluta springa om det gör ont och föreslog att jag inte skulle springa så långt bort om jag skulle behöva gå hem.

Det blev en runda på 5km i lungt tempo.

Det kändes bra hela tiden och jag fick en stark lust att springa både fortare oh längre. Men eftersom att det var första rundan sedn jag fått ont i benen ville jag ta det lungt. Jag sprang på ca 25:50

Väl hemma körde jag lite styrka.

Armhävningar

olika varianter av benlyft

situps

plankan

Imorgon ska jag nog ge mig ut igen och testa på att köra lite hårdare än idag. Vi får se hur det känns imorgon.

Av Malin de Besche - 10 augusti 2012 13:09

Just nu pågår en namninsamling till Svensk television till förmån för Basket EM i Frankrike 2013 för damer. Våra Basket hjältar slog världsfemman Spanien två gånger och alla vi basketälskare önskar att de får den uppmärksamhet de förtjänar.

 

Även om du ännu inte är ett Fan av Basket så gör det för mångfalden inom sporten och damidrotten i Svensk TV.

Det är så enkelt.

1. Klicka här

2. Skriv in ditt namn

3. Skriv din ort

4. Klicka på "Skriv under namnlista"

 

Läs också mitt inlägg om svensk damidrott

Av Malin de Besche - 9 augusti 2012 19:26

De känningar jag haft i benet verkar röra förflytta sig. Idag när jag satt i bilen för att åka och hämta upp sonen i Kapellskär kände jag att känningarna hade förflyttat sig till mitt på knät. Och jag som trodde att jag skulle våga ta en lättare löparrunda idag. :/ Suck

Ringde massören och fråga om hon visste vad det kunde vara. Efter lite frågor bad hon mig ringa vår coach som bad mig sätta mig på golvet med helt stäckt ben och röra på knäskålen. Skulle det göra ont då var det inte bra, annars borde det vara muskulärt, typ inflamation i något fäste. När jag fick tillfälle att göra detta så hade jag inte ont. Det är ju positivt i varje fall.

Men nu har det förflyttat sig till smalbenet, på utsidan av skenbenet.

  

Gissningsvis är det då någon form av inflamation. Så nu ska jag smörja på lite Voltaren och hoppas att alla typer av känningar är borta imorgon.


När jag och sonen kom hem hade dottern och hennes kompis fått för sig att städa hela lägenheten. Och det var utan fusk!!! Nu ser det städat ut på riktigt på hennes rum och det var rent och fint i kök, vardagsrum och hall. De hade tom dammsugit. Nu måste jag ju hitta på en belöning. Den här typen av aktiviteter måste uppmuntras. :)


Fick in lite smygträning idag. Mamma bad mig köpa Amigo och skicka koden till henne, så jag tog mig en lite prommis centrum. Men jag tog med mig två 3kilos hantlar så jag kunde göra lite övningar på vägen. Det höjde pulsen lite trots att jag bara gick och jag fick schyst träning för biceps, trices och axlar.

Imorgon hoppas jag verkligen på att kunna köra ett pass på riktigt.

Av Malin de Besche - 9 augusti 2012 08:57

Jag har insett att jag måste få in mycket mera styrketräning om jag ska klara av att prestera bättre hela tiden. Genom basketen har jag rätt starka ben och får under säsong väldigt mycket benträning.

Men det räcker inte och jag kör hellre prehab än rehab.


Prehab

Förebyggande träning för att undvika skador. Som löpare behöver man ha starka ben, stark mage och stark rygg. Men för att undvika snebelastning måste man även styrka upp resten av kroppen så de starkare och kortare musklerna kommer att dra kroppen mot sig och de svagare musklerna får kämpa för att kompensera, vilket ofta leder till värk.

Har du ont i ländryggen kan det bero på korta framsida lårmuskler.

Med de här känningarna som jag fått på utsidan nedanför knät beror nog på alla de olika spända musklera i bena som drar olika. Läste att Susanne Lanefelts benlyft skall vara bra övningar för förebyggande "löparknä" (om det nu var det jag fick en tendens av).

Rehab

Träning för att återställa en åkomma. Man tar reda på orsaken till smärtan och lägger upp ett träningsshema för att "träna bort" den samt förebygga.


Man vill ju inte först få ont för att sedan göra något åt saken. Därför bör man ägna sig åt prehab istället. Det innebär, stärka, variera och skynda långsamt. :)

Av Malin de Besche - 8 augusti 2012 23:20

Det har känts bra i benen jdag, lite lätt träningsvärk. Jag har städat, och fixat med lite papper och haft en försäkringsman från Trygg Hansa hemma hos mig.

  

Jag upptäckte för ett par dagar sen att jag inte hade uppdaterat barnförsäkringen som jag först trott att jag gjort så därför hade jag bokat upp en tid för att gå igenom det. Så nu är mina barn försäkrade igen :)

Barnförsäkringen gäller tom de är 25 och sen får de sjuk och olycksfallsförsäkring utan ny hälsoprövning om de så önskar. Det är bra om det skulle hända något innan dess.

Praglad försäkrningsman  

Han var väldigt pratglad den här försäkringsmannen som talade om sin dotter och hennes sjukdomar som försvårat tecknande av försäkring (och då jobbar han ändå med försäkringar).

Sedan ligger han i skillsmässa med en fru som börjat leva som en ungdom på nytt vid 52 års ålder.


Han var hemma hos mig i 2 timmar och jag tror att vi totalt pratade försäkringar i 40 minuter, resten var kringsnack.

Jättetrevlig och rolig att prata med, men jag hade hunnit bli ordentligt hungrig när han gick. Skönt att jag hade mat kvar från middagen igår så att det bara var att värma.


Efter maten stretchade jag och gjorde benlyft á la Susanne Lanefeldt för att styrka upp och undvika löparknä. Ingen större utmaning utan bara lite försiktigt.

 

Imorgon kanske jag kommer att våga mig på ett lättare löppass.

Av Malin de Besche - 8 augusti 2012 09:35

Det ömmar lite i vaderna efter den totala manglig jag fick igår, men det känns ok när jag går och jag har blivit mer rörlig sedan igår direkt efter massagen.

Det ömmar när jag trycker på vaderna, men de är märkbart mjukare. Jag kommer nu att ha en 3:e vilodag för att inte riskera att musklerna krampar. Men jag känner redan nu hur abstinensen tilltar.

Jag brukar få muskelära problem med benen strax innan Midnattsloppet så jag antar att det har med min hårdare träning att göra just innan loppet.

För ett par år sen fick jag ont i ena låret och varje kliv gjorde ont. Jag var ganska sent ute eftersom att jag gick först när smärtan kom till en massör.

Hon lyckades mjuka upp benet riktigt bra och när det var dags för loppet så kändes det bra. Uppvärmningen gick som en dans och jag kände att det här kommer jag kunna fullfölja.

Det gjorde jag också, men kände mig ordentligt stel när jag kom i mål. Var noga med stretchingen och det var ok, trots en viss stelhet. Sedan satt jag på tåget i 30min och när jag skulle kliva av tåget kunde jag knappt gå.

Jag stapplade hem på ca 20min, en sträcka som normalt tar 7-8min att gå.

Detta vill jag aldrig mer uppleva, varpå jag fixade massagen ca en vecka tidigare den här gången.

Jag hoppas på att kunna ta ett pass imorgon, även om det kanske blir ett något lättare. Nästa vecka ska jag bara köra "uppiggande" träning, dvs behagligt tempo som inte sliter så på kroppenbara för att få lite fart i benen. Sen får jag helt enkelt hoppas att jag har formen för att komma i närheten av 45min.

Grejar jag inte 45:an nästa vecka anmäler jag mig till Topploppet som är i september. Men Midnattsloppet är leppens lopp för mig.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards