Alla inlägg den 26 juli 2012

Av Malin de Besche - 26 juli 2012 22:37

Tidigt i morse, eller nja tidigt och tidigt, men det är tidigt när man har semester. 8:30 ringde försäkringsbolaget eftersom att jag mailat och bett dem ringa då det inte gått att komma fram på deras telefon.

Ville ställa lite frågor om hur jag går vidare med min stackars sönderslagna bil. Fick ringa en bärgare och boka tid för bortforsling av min bil till verkstad.


Sedan vet jag inte alls vad som hände med tiden, den bara rann iväg. Så jag insåg att jag skulle inte hinna med hela passet som var planerat idag. 15x1 min hopprep med 30 sekunders vila och sedan 5km löpning.

Därför fuskade jag lite och körde på med endast löpningen. Ingen uppvärmningsfart eller så utan fullt ös från början. Det blev en tid på 23 blankt, dvs 4:36/km.

Väl hemma struntade jag i stretching och hoppade direkt in i duschen. Snacka om eftersvettning när jag klev ut ur duschen.   

Men det var skänt att ändå ha passet avklarat tidigt (även om jag fuskade med hopprepet) eftersom att jag visste att det var fullspäckat schema resten av dagen.


Efter bilbärgning och andra ärenden som skulle göras var jag ganska trött när jag satte mig ner hemma hos pappa för att invänta grillningen.

Men efter lite tävling mot barnen i "Kasta ring" piggnade jag till. :) Dessvärre var det sonen som vann. Men kul var det att reta dottern som kom sist. ;)

 


Av Malin de Besche - 26 juli 2012 21:37

Många bud ang solning florerar i media. Solar man får man cancer, solar man inte får man vitaminbrist, många bud som gör det svårt att förhålla sig till. 


Läste en intressant artikel i nya numret av Fitness just kring detta tema. Jag har alltid haft inställningen att man inte ska svänga om och följa alla varningar som tidningarna skriver. De är ju ute efter att sälja så därför förstoras allt upp och efter en tid kommer de ändå med något som motsäger den första varningen. 

Visserligen ska man vara öppen för förändringar, men anser att det är ytterligheterna som styrker tidningarnas rubriker. Men det är alltid kul att få fram lite fakta.


Vitaminer måste normalt tillföras utifrån, dvs via kost. Med D-vitamin är det annorlunda. Kroppen kan även bilda D-vitamin   detta ämne själv. Med hjälp av uv-strålarna aktiveras det D-vitamin som finns i huden.

Du kan aldrig "överdosera" D-vitamin och därmed får D-vitaminförgiftning genom solning eftersom att kroppen slutar bilda D-vitamin när "lagren" är fyllda.

Det du däremot riskerar med för mycket exponering av solen är hudcancer, sk malingt melanom.

Så du kan lungt sola så länge du inte solar dig röd, eller bränner dig. Vissa studier säger att det räcker med 15-30 minuter om dagen för att få effektiv bildning av D-vitamin. Mörka männsikor behöver mer. Vid för låga halter av D-vitamin har det visat sig att vanliga cancerformer ökar.

Risken att drabbas av cancer generellt sett har visat sig vara lägre i länder med många soltimmar.

Så slutsatsen är som det brukar vara, allt skall göras med måtta. Ut och njut av solen, men bränn dig inte :)


D-vitamin kan man ju även tillföra via kosten och då är det fet fisk som gäller och även äggulan innehåller mycket D-vitamin (bland annat) Var inte rädd för kolestorolet som var en sådan grej som varnades för förut. (Läs mer)

D-vitaminförgiftningar som dokumenterats har nästan uteslutande handlat om tillskott. Så det är bara att vräka på med D-vitaminrik mat. :)


En annan positiv effekt som Fitness skriver om är att i studier av överviktiga har det framkommit att de med höst D-vitaminnivå i blodet tappat mest i vikt. Det har med insulinkänsligheten att göra tydligen.

Forskning har visat att även muskelstyrkan kan påverkats av D-vitaminhalten på ett positivt sätt.


Så med andra ord:

Att sola måttligt medan du äter fet fisk och äggula så blir du snygg! Solbränna, slimmad kropp med god muskelstyrka   


OBS! Solarium kan inte ersätta äkta sol!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards