Alla inlägg den 21 juli 2012

Av Malin de Besche - 21 juli 2012 22:24

En kompis dotter ringde idag och ville umgås med min dotter då hon var ensam hemma. Så jag körde dit henne med förmaningar om att de skulle hålla sig hemma hos henne hela tiden. Verkar vara lungt än så länge.

När jag kom hem fixade jag fruktsallad med kesella och honung som mellis och en kopp te till det. Solade lite på balkongen till dess att det var dags för middag.

TrötterBlev fruktansvärt trött efter middagen och bestämde mig för att ta en power nap. När jag vaknade till efter 20 minuter kände jag mig helt groggy. Ni vet den här känslan man får efter första munnarna vin som sprider sig i kroppen, den hade jag då. Ville bara krypa längre ner i soffan och mysa till det ännu mer.

Men jag hade bett min son följa med på mitt pass för att ta tid, så han var påpiska mig och fick mig att motvilligt resa på mig. Träningsvärken gjorde sig påmind men ville inte missa det här tillfället när jag fått sonen att ställa upp.

Vi åkte till kommunens friidrottsanläggning för att springa 6X800m.


Jag började med att springa 4 varv med 4 stegringslopp som uppvärmning. Varje intervall kändes hur lätt som helst de första 180 metrarna sen fick jag känningar i benen och därefter hakade lungorna på. 400 meter var ok, men 800 var jobbigt som fan.

Kände inte av träningsvärken alls faktiskt och den har blivit mindre kännbar nu. :)

Mina tider:

Intervall 1 - 3,11

Intervall 2 - 3,15

Intervall 3 - 3,21

Intervall 4 - 3,16

Intervall 5 - 3,20

Intervall 6- 3,19

Lyckades få ner pulsen helt tror jag (utan att mäta) på de 2 minuter jag hade som vila.

Väl hemma drack jag ett glas proviva Active och åt en banan. Sedan drack jag en massa vatten innan jag hoppade in i duschen.

Nu filmkväll med sonen och BBQ-riskakor :)

ANNONS
Av Malin de Besche - 21 juli 2012 11:43

Idag har jag jordens träningsvärk. Det är andra dagen sedan styrkepasset. De där utfallsstegen med vikter tog kan man säga.

Det är när man gör något man inte brukar göra som man oftast får träningsvärk. Man aktiverar muskler som man inte brukar träna. När du tränar så börja du använda de små musklerna för att sedan övergå till de större och mer uthålliga musklerna. Därför kan man få träningsvärk om man har högre belastning på sin träning. Det är muskelcellernas fibriller som lägger sig till rätta för att förbereda sig på återkommande liknande beslastning.

Men träningsvärk är inget kvitto på att du haft en träning som tagit hårdare. Det går nämligen att lindra träningsvärken på olika sätt.

En felaktig uppfattning om träningsvärk, är att stretching minskar träningsvärken. Faktum är dock att hård stretching i sig kan ge träningsvärk. Däremot är stretching och rörlighetsträning i övrigt positivt för att bibehålla eller öka rörligheten, för att öka idrottsprestationen och för att minska skaderisken.

Det som däremot är bra är att äta en bra återhämtande kost med mycket proteiner och långsamma kolhydrater. Få enGång   blodgenomströmning genom tex mycket lugn jogg i 10-15min samt att man drycker mycket vatten efter träningspasset.

Dagarna efter är det bra med gång, simning eller anna lugn träning för att påskynda "läkandet" av träningsvärken.

Igår promenerade vi och idag är tanken att jag ska ge mig på ett intervallpass. Får vi se hur det går.


Det jag också gjorde igår var att fuska med kosten. Vi åt ungnsbakade chips och så drack jag 3 glas cola till det. Inte helt bra, men till mitt försvar var det länge sen det hände. (Midsommarafton och så var det lång tid innan dess).

ANNONS
Av Malin de Besche - 21 juli 2012 09:58

På grund av väder och min dotters handled har det inte blivit mycket mer än att bara vara hemma på semestern. Jag har haft mycket välbehövligt röjande för mig men nu är jag sugen på semesteraktiviteter.

Om mornarna kliver vi upp runt 9 och äter frukost

På förmiddagarna städar och plockar undan.

Sedan är det lunch

Så det är eftermiddagarna som varit öppna för träning eller andra aktiviteter.

Idag är det fruktansvärt tråkigt väder, så det blir lite film idag, men sen måster jag kolla vad vi kan göra trots att vädret är dåligt och dottern har en skadad handled.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se