Alla inlägg den 9 juli 2012

Av Malin de Besche - 9 juli 2012 21:28

När jag kom hem såg jag över hur matlistan såg ut och insåg att det var dags att handla. Lika bra att passa på när det är vilodag. Konsumtionen av mjölk är något som har ökat hemma hos oss. I regel dricker inte jag mjölk. Jag har lite mjölk till gröten, annars inget.

Mina barn har ofta mjölk till flingorna och sedan dricker de en del mjölk till mellis. Och det är väl den biten som ökat tror jag. Det råder ju delade meningar om mjölk är nyttigt eller inte. Och framför allt om vuxna ska dricka mjölk eller inte.

Ja/Nej  Ja-sägarna säger att man ska dricka mjölk då det är full av 

  proteiner, mineraler och vitaminer.

  I Sverige är det generellt sett en stor andel som tål dricka mjölk jämfört med

  andra länder. I holland och i Sverige har vi lång tradition av att dricka mjölk,

  varpå man tror har påverkat vår tillväxt. Dvs att vi generellt sett är långa

  människor.

Nej-sägarna säger att komjölken inte är anpassad till oss människor. Proteinhalten är anpassad till kalvar som växer snabbare än oss. De menar att mjölkdrickandet är från en tid då vi hade svårt att komma åt färsk mat och då var nödvändigt för överlevnad. Men att idag har vi inte det behovet. De menar också att om man tittar på hela världen så är det vanligare att man har svårt att bryta ner laktosen än att inte ha det.

När man talar om att man har mjölkmage talar man nästan alltid uteslutande om laktos. Men man kan vara känslig för mjölkproteinet eller mejerifettet. För min del tror jag att det är det senare. Men min mage är inte konsekvent där. Jag har inga större problem att äta en tårtbit med grädde (de få gånger jag gör det) men en gräddsås är rena döden för min mage. Min egna lilla teori är att det handlar om mejerifett som hettats upp.

Jag är känsligare för vanlig creme fraishe än lätt. Många säger ju att man inte ska hamna i lightträsket. Men när det gäller mejeriprodukter är det för mig nödvändigt.

Min son däremot tror jag är lite känslig för själva laktosen så vi har mycket laktosfritt hemma hos oss. Laktosfria lightprodukter. :)


Ska vi dricka mjölk?

Hurvida man ska inta annan mjölk än midersmjölk eller inte så känner jag att jag dricker med sådan måtta att det nog inte spelar någon roll. Sen blir vi ju långa och snygga också ;-)

Av Malin de Besche - 9 juli 2012 10:00

Det är mycket som ska klaffa och hinnas med. Därför har mitt skriver jag in passen som skall göras på vissa dagar i kalendern men sedan är det lite flytande vilken dag/tid det faktiskt blir. När telefonen piper till så tar jag mig an träningen eller så omplanerar jag den. Men jag ser alltid till att de passen som är inplanerade i veckan alltid utförs under veckan.

ConverseIdag blir det vila då jag fick lite blåsor under fötterna från min löparrunda igår. Så därför fick det bli mina Converse idag för att vara lite skonsam mot fötterna.

Brukar annars ha ha högklackat på jobbet :)





Veckans träning:

Pass 1: Snabbdistans 10km samt coreträning

Pass 2: Intervaller 10x1000m 1min vila mellan

Pass 3: Intervaller 30/30 Högsta intensitet. Springa 30sek vila 30sek, ska upprepas 25 gånger

Pass 4: Långpass 15km - 5km mycket lungt, 5km ökad intensitet varje km, 5km mycket lugn.


Mina pass är tagna ur Fitness Magazine "Maxa farten på milen". Har följt passen stenhårt utom de 2,5 veckor som jag inte var på topp.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards