Alla inlägg den 26 juni 2012

Av Malin de Besche - 26 juni 2012 19:53

Tänk att det är så många som jobbar hårt att omvandla fett till muskler när ingen har lyckats. Eller tänk alla dessa som säger att stora idrottsprofiler har blivit feta för att de inte har "tränat ner sig" när de lagt av, att deras muskler omvandlats till fett.

    

Att jag säger att ingen lyckats är för att omvandla fett till muskler är för att det är en STOR MYT.

Fett kommer aldrig att omvandlas till muskler och muskler kommer aldrig att omvandlas till fett. Anledningen är att dina fett och muskelvävnader är skapta av vitt skillda cellstrukturer med helt olika funktioner och syften i din kropp.

Det som däremot händer när du tränar är att du förbränner fettet när du tränar i din energiförbrukning, samtidigt som du bygger upp dina muskler. Men det ena omvandlas inte till det andra. Rent teoretiskt skulle du kunna öka din fettmassa samtidigt som dina muskler blir starkare.

Och av samma anledning omvandlas det inte åt andra hållet. Det som ofta händer där är att när du slutar träna försvagas dina muskler och blir därmed mindre samtidigt som du kanske har fortsatt äta i samma takt som när du tränade. Därmed tar du in mer energi än du gör av med och "läggs på lager".

Men det finns ingen anledning till att lägga av med träning, möjligen byta träningsform pga av skada/sjukdom eller att du tröttnat på tränignsformen. Det finns så mycket andra fördelar med träningen, som att du håller dig friskare och mer välmående.

ANNONS
Av Malin de Besche - 26 juni 2012 16:40

Det känns skönt att äntligen var igång med träningen. När jag kom hem till mamma ca 2 timmar efter frukost, trykte jag i mig 2 äpplen då jag redan började känna mig hungrig trots gröt och 3 skivor grovt bröd till frukost. Byttehopprep sedan om för min löparrunda. Gick ut på garageuppfarten och hoppade hopprep i några minuter som uppvärmning.   

Sprang sedan bort till 2km spåret som jag sprungit hela min uppväxt som ligger nästan 1km bort.

Det är rätt mycket backar i spåret vilket suger fint i benen efter ett tags uppehåll. Med sträckan från mammas hus oh 2 varv i spåret samt stäckan tillbaka blev ca 6km och det kändes ganska bra. Klockade inte tiden så jag vet inte på sekunden men enligt klokan på spisen var jag ute ganska precis 30 minuter.


Efter en dush var jag som en ny människa och det kändes lyxigt att få lunchen serverad. Kötfärssås och makaroner samt blandad sallad.


Sedan åkte jag och min son och hämtade ut hans dator på Siba. Konstaderade att jag har varit där fler gånger i reklamationsärenden än vad jag varit där och handlat. Så nu är det dags att helt enkelt skita i den kedjan. Bara en massa strul med deras prylar och det är längt till Kungens Kurva.

Det finns en Siba i Haninge, men mer oengagerad personal får man leta efter. Har aldrig mött så arbetsskygga säljare någon annan stans än de 2 gånger jag varit där.


kaffe Åkte tillbaka till mamma för att hämta upp min dotter. Stannade en stund för en kopp kaffe. Ja kaffefria livet är brutet. Bröts under Ålandsresan faktiskt. Men jag dricker i varje fall mycket mindre nu.

Väl hemma hade hantverkarna gått för dagen och jag fixade mig ett mellanmål. Det blev en näve valnötter samt några skedar keso med kanel och en matsked hampfrön.


Nu ska jag planera för vad vi ska göra för att hålla oss borta imorgon så att dessa hantverkare kan hinna klart snart.

Sedan lite middag. :)


ANNONS
Av Malin de Besche - 26 juni 2012 10:04

Vaknade idag av att det stor en gäng hantverkare och ville komma in oh jobba som min son släppte in. Nu är det värre röra hemma än vanligt.

Nu när vi har ätit frukost ska vi samla ihop våra grejer och åkta till mamma. Jag ska ta med mina löparkläder så att jag kommer igång med träningen igen på allvar. Det har varit alldeles för långt upphåll nu.

Jag körde ju ett lungt pass för några dagar sen för att jaga ur förkylningen ur kroppen. Och i förrgår tog jag en ganska lugn löparrunda ut på Åland. Denna gång tänkte jag ta en tur i spåret borta vid mamma. Denna gång tänkte jag tuffa till det lite grann och köra lite tuffare 6km. Börjar med hopprep i 15min som uppvärmning.

När vi sedan har käkat lunh ska vi åka till Siba i Kungens Kurva och lämna in min kamera och hämta ut min sons dator som varit på lagning.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se