Alla inlägg den 13 juni 2012

Av Malin de Besche - 13 juni 2012 20:44

Jag har tagit mig lite ork att läsa andras bloggar. Är ganska dålig på det annars. Hur som helst så hittade jag en blogg av en Näringsfysiolog. Mycket intressant läsning där han bla skriver om olika dieter och debatter kring #dieter.

Jag har lagt in hans blogg bland mina länkar http://dew.fitness-magazine.com/blogg/martin/

Han verkar ha en enligt mig en ganska sund inställning till mat och kostvanor. (Lite mer nördigt kanske) Vilket kanske är naturligt med tanke på hans yrkesval.

Som jag skrev som kommentar i hans blogg till ett av hans inlägg är att jag är ganska trött på dessa olika dieter för det handlar allt som oftast om att gå ner i vikt (eller att behålla vikten).

Vad hände med att må bra? Att se till att kroppen får den näring den behöver oavsett vad du lever för liv? Jag anser att det är galenskap att ta bort kohydrater helt om du tränar. Varför ska det vara så komplicerat att ha ett hälsosamt liv?

Det ska väl räcka med att äta varierat. Med dagens kunskap vet vi att det är bra att äta fet fisk, rotfrukter och grönsaker. Om man tränar mycket så förbrukar vi mer energi oavsett vart den kommer ifrån. Inga konstigheter.

På 90-talet slog man på stora trumman om mättade och omättade fetter. Nu slår man på stora trumman om kolhydrater. Va fan, det är ju bara MAT, inget att vara rädd för.

Strunta i chips, godis och läsk. Ät varierat och ha gärna kostcirkeln som bas (den funkar fortfarande) och rör på dig. Min åsikt. :)

Av Malin de Besche - 13 juni 2012 12:07

Jag blir ofta småförkyld, ont i halsen och trött. Denna gång har jag åkt på en lite värre variant. Jag kan bara inte förstå varför jag blir så förkyld ofta. Har googlat lite på det och det finna lika många teorier som man fick träffar verkar det som.

Men någonting måste jag göra fel, eller har jag bara ett dåligt immunförsvar? Eller är det bara extrem otur?Laxkotlett

Jag äter varierat och bra mat     

Jag har ganska ofta vitlök i maten

Jag får i mig zink och c-vitamin

Jag äter ganska mycket fisk och tar Omega3 tillskottFibrer

Borde få i mig tillräckligt med D-vitamin

Får i mig mycket firbrer  

Jag röker inte

Jag tränar både inomhus och utomhus

Tvättar händerna ofta och tar ofta handsprit


Vet inte alls vad jag gör för fel. Jag läste att när man tränar hårt så får man en anings sänkt immunförsvar tillfälligt. Men jag tränar inte så oft vad man kan kalla hårt, utan jag tränar ganska ofta.

Det som ständigt är något jag slarvar med är sömnen. Det är inte ofta jag får mer än 6 timmar. Frågan är om det är det som påverkar mitt immunförsvar så mycket.

Hittade att glutamin är bra som tillskott om man tränar hårt. Det ska jag nog ta och kolla upp, hur jag får tag i det.Bastu  

Bada bastu en gång i veckan ska också vara bra för att hålla sig frisk. Jag får väl börja bada bastu också. För nu börjar jag bli desperat. Jag vill inte blir sjuk, det stör mitt liv som jag vill leva det.

Dags för lite örtte i hopp om att det ska påskynda och få bort sympotomen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards