Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag

Av Malin de Besche - 6 juni 2012 08:33

Man är ganska snabb att hitta "ursäkter" till att fira och festa, men när det kommer till Nationaldagen så är vi inte alls lika snabba, vi svenskar. För oss har ju Midsommarafton varit den stora dagen att fira på sommarn och då har kanske Nationaldagen kommit lite i skymundan. Vi har heller ingen stor frigörelse i historien som att vi har en tradition att fira denna dag. Den har blivit lite som namnsdagen. Den finns där, man påpekar att det är den dagen men inget större firande. Sedan det har blivit en helgdag så kan man ju hoppas att det med tiden leder till att vi tar oss tid att börja fira den. För vi har alldeles för ofta "inte tid", men blir man ledig så frigör man ju lite tid i varje fall.

Alla hjärtans dag, Halloween mfl har ju blivit lite större dagar tack vare handeln. Kanske det kan vara en väg att gåSvenska flaggans dag 6 juni   för att få ut oss svenskar att fira och ut ur det blygsamma "inte ska väl jag".

Jag kommer ihåg hur det var när jag gick i grundskolan. Man skulle nästan be om ursäkt för att vara svensk. Självklart ingent någon sa, eller som jag tänkte på då, utan det är en känsla man får när man tänker tillbaka. Inget ont om skolan, det låg väl lite i tiden i samhället att vi ska "visa hänsyn" och då blev det på bekostnad av att ta ut svängarna som svensk. Visst gick vi ut på skolgården och vifta med flaggor om det var skoldag på skolgården, men där tog firandet slut.

Jag ska fira mina syskonbarn idag som har fyllt år. Så jag ska åka iväg och köpa dem en present. Ska nog passa på och se om det kanske finns några snygga Sverige tröjor (att köpa till mig själv då) :-)

Ha en fantastisk Svenska Flaggans dag! 6th of June

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards