Alla inlägg den 20 maj 2012

Av Malin de Besche - 20 maj 2012 18:36

Jag är lite klyven till om man ska ta kosttillskott eller inte. Jag undviker gärna att stoppa i mig saker som inte är naturliga så långt det går. Jag avvaktar till och med huvudvärkstablett om det går, om jag inte känner att det är en migrän som är påväg. Då tar jag en tablett så fort jag bara kan.

Kosttillskott   Jag inbillar mig att man ska klara sig på en god varierad kost, vilket jag även läst att andra också anser när jag sökt information. Men jag har ganska lågt blodtryck och kan få lite yrsel om jag suttit ett tag och reser mig lite hastigt. När jag varit gravid har jag fått järntabletter pga järnbrist. Och när man ger blod får alla det eftersom att man då blir av med 4,5 dl. Så jag är inte helt anti, men som sagt undviker det gärna om jag kan. Nu har jag börjat med att stoppa i mig "tjej tillskott" som innehåller bla järn, zink och magnesium. Jag fick tipset om att zink ska vara bra om man har lätt för att få infektioner. Jag har varit en del "ströförkyld" under våren och vill se om det kan göra någon skillnad. Nu närmar vi ju oss sommarn så det kanske löser dig självt. Lite omega stoppar jag i mig när det inte blivit så mycket fisk. Barnen har ju liksom tröttnat på lax vid det här laget.

Men jag tar helst inga tillskott eller mediciner i form av brustablett, då jag läst att kroppen inte kan bryta ner det ämnet (vad det nu hette) som gör att tabletten brusar. Det som inte kissas ut lägger sig som ett lager i levern. Har eg inte dubbelkollat detta med någon läkare, men gissar att det är som det mesta man får höra inte är bra för kroppen, överkonsumtion.

Men frågan kvarstår, bör man ta kosttillskott eller inte? Jag undar också: Kommer jag att förbättra mina resultat omProteinpulver??? jag gör det? Är det verkligen bra för kroppen med "konstgjord" näring? Proteinpulver, bars inför träning - under träning - efter träning, sportdrycker, vad ska man ta om det nu skulle behövas? Jag äter ju BRA och VARIERAD mat.

Man blir helt klart lockad ibland av all reklam och det låter ju så vettigt då tex proteinet är musklarnas byggstenar osv. Det här är verkligen något som jag skulle vilja ha mer kunskap kring. Detta var ju inte alls på tapeten när jag läste näringslära. Det var ju inte alls inriktat på träning. Nu tränar jag ju inte heller på elitnivå. Kan det här bara vara något som spridit sig från våra stora idrottsstjärnor där kanske den här typen av tillskott är nödvändig, till oss motionärer som egenligen inte alls har samma behov? God marknadsföring så att det blivit populärt?

ANNONS
Av Malin de Besche - 20 maj 2012 10:00

Nu piper telefonen att det snart är dags för ett träningspass. Jag har gjort min mobil till en "mat-o-sov-klocka" fast gällande träningen. Jag kollar upp lite olika träningsprogram, och nu har jag kommit över ett för att maxa farten på milen. Ett program på 12 veckor. Jag skriver in passen i kalendern med påminnelse i förväg för att inte prioritera bort det när tiden tryter. Så jag har nu alltså lagt in hela programmet i mobilen och den piper till när det är dags att ge sig ut. Jag har märt att det är oerhört effektivt, jag kommer verkligen ut och jag varierar min träning. Annars är det lätt att bara köra på sin vanliga löparrunda. Man måste variera löparpassen för att kunna prestera. Kroppen är av naturen "ganska lat", automatiskt så hittar den sätt att spara energi och man hamnar lätt i ett lugnare tempo om man inteIntervall 30/30 20 upprepningar varierar. Därför skall jag nu ge mig ut på ett intervallpass där jag springer snabbt i 30 sekunder, går i 30 med 20    upprepningar. Sen ett mellanmål på det såklart. Man måste fylla på med protein för återhämtningens skull.

ANNONS
Av Malin de Besche - 20 maj 2012 08:00

Idag är en stor dag. Min goa tjej fyller 12 år och som vanligt så ska hon få frukost på sängen. Detta har vi gjort sedan de var små. Den som fyller år ska få frukost på sängen med tillhörande sång. Det är lite roligt, detta är verkligen en hårt satt tradition som inte ens tonåringen vill ändra på. Han har alltid varit morgonpigg, även efter att han entrat tonåren. Ibland har han suttit uppe och spelat och när jag sedan kommit upp så har han bara sprungit in och lagt sig utan att säga något med ett leende på läpparna. Sedan har han väntat in oss. Detta gör vi oavsett om det är skoldag eller helg. Min dotter är så trött på morgon så där är det ingen risk för att hon vaknar före mig. Hon är oerhört svårväckt annars, med ett sjuhelsike till humör. Men när det gäller att gå upp för att sjunga för mig eller sin bror så kvittar hon och är hur trevlig som helst. Och nu när vi kommer in till henne likaså.

Efter morgonmyset ska jag ut och springa intervallträning, putsa lite till på hemmet, handla och förbereda middagen innan gästerna kommer kl 15.

Men nu är det "Ja må hon leva, ja må hon leva...."

Av Malin de Besche - 20 maj 2012 00:49

Det är så skönt när värmen börjar komma och solen strålar. Som man har väntat på den. Efter den coach clinic jag var på fixade jag lite lunch och sen städa då min lilla tjej blir 12 och vi får lite besök som ska uppvakta henne. Städning är nästan som ett träningspass fast mycket tråkigare. :)

Därefter gick kidsen och jag ut och spelade kubb. När vi stod och spelade gick det förbi några bekanta som skulle Kubb   sätta sig och grilla ute i det gröna. Ett par av dem ska springa midnattsloppet, samma lopp som jag anmält mig till. Det är rätt roligt att lyssna på de som liksom börjar från början och kör träning på bara ett par kilometer. Deras utmaning är att komma runt milen. Det är en rätt tydlig utmaning. Äntligen ska jag få sällskap in till loppet efter alla gånger jag varit med. Jag har sprungit midnattsloppet sedan 2007, med paus 2009, varje år. Så detta blir Midnattsloppet 2012 18aug   alltså blir mitt femte midnattslopp. Och det är till det loppet som jag planererar att klara milen på 45 minuter. Förra året sprang jag på 47:13. Det är ganska trångt, så det är en utmaning på 2 sätt.

Men innan midnattsloppet ska jag springa Blodomloppet 10km som går av stapeln den 7 juni ute på Djurgårn, och Bellmansstaffetten 5km/person, ett lag om 5 pers. Dessa två lopp ska jag springa genom jobbet som storsatsar på personalhälsovård. Ska bli riktigt kul.

Vi gick hem och käka lite middag och kl 21 kom jag ut på min löparrunda och det var fortfarande ljust ute. Så härligt att våren är igång på allvar. Jag sprang mina 7,5 km som jag brukar göra Lyktstolpevid sena löparturer. Jag springer gärna där det rör sig mycket människor när det är sent. Jag började springa med    ganska högt tempo. Sedan gjorde jag ett antal stegringslopp. Varje 500m är uppmärkt i asfalten där jag springer och vid varje 500m sprang jag så fort jag kunde 5 lyktstolpar och ökade på med en lyktstolpe på hemfärden.

Jag avslutade mitt träningspass med lite lättare styrketräning, där jag använder egen vikt samt 3kg hantlar.

Nu måste jag se till att vara utvilad imorgon, så att jag kan styra upp kalas för min stora lilla tjej.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se