Alla inlägg den 18 maj 2012

Av Malin de Besche - 18 maj 2012 20:21

Jag är ut i fingerspetsarna en tidsoptimist. Jag vill hinna med så mycket under så kort tid. Trots att jag tyckte att jag hade koll på tiden när jag skulle åka in till Sirap för att möte upp min vän där så lyckas jag ändå drömma mig bort och fick stressa. Dessutom slutade hon ca 15 min tidigare och i min värld är det ganska mycket. Så jag fick möte upp henne vid tunnelbanan istället.

Maten jag fick i mig var inte sådan stor katastrof. Det blev en sallad från Mc Donald's, så magen klarade sig. :) Det verkar som att jag har blivit aningen mindre i maten ändå tycker jag mig äta rätt mycket. Men det är väl att jag äter oftare. Jag lämnade större delen av brödet och lite sallad, det hade aldrig hänt för några månader sen.

Jag har alltid varit stor i maten utan att för den delen bli överviktig eller ens nära. Idag har jag lyckats fixa med hemlagat både till lunch och till middag trots sömnbrist.

Tidsoptimisten kröp fram även här då jag började laga middagen alldeles för sent för att kunna äta i lugn och ro så    Klocka   snabbt i med maten i magen för att rusa till bussen för att åka till Klubbens öppna träning (klubbens alla medlemmar får komma och träna). Jag hade bett en förälder att ta emot alla då jag skulle bli lite sen. Väl i väntan på bussen visade det sig att folk hade annat för sig denna långhelg så det blev till att gå hem igen.

Fast jag är inte bara tidsoptimist. Jag är optimist generellt sett. Köper sällan argumentet "det går inte". Saker brukar alltid lösa sig på ett eller annat sätt och har man försökt så känns det i varje fall bättre. :)

Av Malin de Besche - 18 maj 2012 14:00

Då det är dagen efter för mig så tänkte jag att det var passande att skriva lite vad jag vet om alkohol och träning. Jag har ju mina mål och för bästa resultat ska man ju avstå från alkohol, men träningen är min hobby och inte mitt levebröd så en liten "fall back" är inte så förödande.

Rödvin   Ett glas rödvin sägs ju vara nyttigt men det jag tänkte skriva om handlar om mer än bara ett glas. En del säger att en fylla är som att förlora en veckas träning, vilket jag vill påstå är en myt. Det går ju inte att säga så. Allt beror ju på hur mycket alkohol man druckit, kroppsbyggnad, förbränningsförmåga och mycket mer så att generalisera på det sättet säger sig självt, går inte.

Men om man tränar bakis så har kroppen svårare att tillgodogöra sig träningen och man har lättare för att skada sig då man är ganska okoordinerad. Så ett hårt och komplicerat träningspass är inte att föredra dagen efter. Man måste tänka på att vätskebalansen är ur balans och du behöver få i dig kolhydrater då sockernivån troligen är för låg för att orka.

Förenklat kan man säga att alkohol gör att kroppen och hjärnan dagen efter - eller ibland flera dagar efter om man druckit mycket - är upptagna med att bryta ned och bli fri från det gift vi tillfört kroppen. Det går heller inte att prestera på topp eller tillgodogöra sig träningen på samma sätt som en dag då vi är utvilade och pigga. Även långsiktigt bromsar alkohol vad som är möjligt att uppnå. Det beror ju helt på vanorna, men man kan säga att alla glas påverkar dig på något sätt.

Man måste ju såklart känna efter hur man mår rent generellt. Känner man sig pigg och har en massa ork så är lättare träning helt ok. Men man ska inte pressa sig. Det är inte värt riskerna. Känner man sig inte pigg så ska man hålla sig till en promenad. :)

Jag har turen att faktiskt må ganska hyfsat även dagen efter men kommer ändå att vänta till sena kvällen med min löparrunda om jag fortfarande har ork då.

Av Malin de Besche - 18 maj 2012 10:44

Nu börjar äntligen känna mig som en människa igen. Jag hade inte alls räknat med att det skulle bli så sent igår, men vi hade sååå kul. Britta frågade mig om jag hade någon tid att passa. Jag svarade "No not realy, but it shouldn't one of these 5 am party nights". Var hemma vid 6. Oooops!

Squashed frog   Vi började på Galloways där vi satt och snacka om allt mellan himmel och jord och provade olika shots. Oj vad jag kommer att sakna henne när hon flyttat.   Vi snackade med några killar, varav en blev avvisad från en studenskiva, så hans kompisar lämnade festen av solidaritet. De hade svårt att tro att jag var så "gammal", och fick frågan om livet blev bättre när man blir äldre. Jag börja skratta och fråga dessa 20-åringar vad deras definition av "äldre" var. Jag måste ju veta hur lång erfarenhet av att vara "äldre" jag har för att kunna svara på den frågan. Som 35-åring betraktar jag mig fortfarande som ung.

Tror att han kom på sig hur det lät, för han verkade lite förlägen och väntade heller inte in något direkt svar på frågan om livet blir bättre när man blir "äldre".

Det kan jag väl påstå att det är rätt många saker som blivit bättre efter 30. Mer respekt, bättre ekonomi och bättre självkänsa.

Vi lämnade killarna där och gick vidare till Söder där vi fortsatte festa hela natten. :)

Skänt att det är klämdag idag så att man kan få dagen i den takt man önskar. Blir nog sen träning idag.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards